به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و با استناد به سخنان یک مقام صندوق بین المللی پول، تنش های تجاری آمریکا و چین چشم‌انداز اقتصاد جهانی را به چالش کشیده است.

تنش‌های تجاری مابین چین و آمریکا، می‌تواند به اقتصاد جهانی ضرر بزند. صندوق بین المللی پول (IMF) هشدار داده است که تقسیم فزاینده یین بلوک های اقتصادی غربی و همسو با چین به رهبری ایالات متحده، همکاری تجاری و رشد کلی جهانی را تهدید می کند.

به گفته «گیتا گوپینات» معاون مدیر صندوق بین‌المللی پول، که در دانشگاه استنفورد سخنرانی کرد، رویدادهایی مانند همه‌گیری و درگیری اوکراین تجارت جهانی را به گونه‌ای که از پایان جنگ سرد دیده نشده است، مختل کرده است.

گوپینات اظهار داشت: «کشورها در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای توسط نگرانی‌های امنیت اقتصادی و امنیت ملی در تعیین اینکه با چه کسی تجارت و سرمایه‌گذاری می‌کنند هدایت می‌شوند.» وی افزود که این امر منجر به اجبار انتخاب کشورها به طور فزاینده‌ بین چین و آمریکا شده است.

گوپینات هشدار داد در حالی که انعطاف‌پذیری اقتصادی «لزوما بد نیست»، روند پراکندگی و تکه تکه شدن اقتصاد، تهدیدی برای دور شدن از «سیستم تجارت جهانی مبتنی بر قوانین» بوده و احتمال از دست دادن دستاوردهای یکپارچگی اقتصادی وجود دارد.

روابط تجاری بین ایالات متحده و چین در سال های اخیر به طور قابل توجهی بدتر شده است و هر دو طرف یکدیگر را به تشدید تنش متهم می کنند. واشنگتن با استناد به نگرانی های امنیت ملی، محدودیت های تجاری بر چین را تشدید کرده است که پکن قویا آن را رد می‌کند. دولت چین همچنین آمریکا را به دخالت در امور داخلی این کشور، به ویژه فروش تسلیحات به تایوان، متهم کرده است.

به گفته صندوق بین المللی پول، تنش فزاینده بین دو اقتصاد بزرگ جهان در سطح جهانی منعکس شده و بیش از 3000 محدودیت تجاری توسط کشورها در سال های 2022 و 2023 اعمال شده است که در مقایسه با سال 2019 بیش از سه برابر شده است.

داده‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که سهم چین از واردات آمریکا بین سال‌های 2017 تا 2023 حدود 8 درصد کاهش یافته است، در حالی که سهم ایالات متحده از صادرات چین در مدت مشابه حدود 4 درصد کاهش یافته است.

«گوپینات» گفت که تجارت بین بلوک کشورهای همسو با چین یا ایالات متحده نیز تأثیر منفی گذاشته است. این مقام صندوق بین المللی پول خاطرنشان کرد: بلوک آمریکا عمدتاً از اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و نیوزلند تشکیل شده است، در حالی که کشورهای متمایل به چین شامل روسیه، اریتره، مالی، نیکاراگوئه و سوریه هستند.

به گفته گوپینات، به دلیل وابستگی بیشتر اقتصاد جهانی به تجارت، انتظار می‌رود تأثیر تکه تکه شدن اقتصادی بسیار بیشتر از دوران جنگ سرد باشد.

صندوق بین المللی پول تخمین زد که هزینه اقتصادی برای تولید ناخالص داخلی جهانی در سناریوی تنش و تکه تکه شدن شدید می‌تواند تا 7 درصد باشد. اگر اوضاع خفیف‌تر پیش برود، این موضوع می‌تواند به 0.2 درصد برسد.

صندوق بین المللی پول نتیجه گرفت که کشورهای کم درآمد به دلیل وابستگی بیشتر آنها به واردات کشاورزی و سرمایه گذاری خارجی از اقتصادهای پیشرفته تر، احتمالاً بیشترین ضربه را خواهند دید.

صندوق بین المللی پول همچنین نتیجه گیری کرده است که کشورهای با درآمد پایین در این میان بیشتر دچار زیان می‌شوند؛ چرا که نیاز بیشتری به واردات محصولات کشاورزی و سرمایه گذاری خارجی از سوی اقتصادهای توسعه یافته دارند.

منبع: RT

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array