به گزارش ایران دکونومی،  داود منظور،رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص افزایش یارانه‌ها نیز گفت: یکی از نقش‌های مهمی که دولت ایفا می‌کند، توجه به اقشار آسیب پذیر و معیشت مردم در قالب بازتوزیع درآمد یا یارانه‌هایی است که پرداخت می‌شود. طبیعی است که در قالب‌های مختلفی در بودجه به این موضوع پرداخته و بخش مهمی از منابع کشور، صرف بازتوزیع و یارانه‌ها می‌شود.

منظور با بیان اینکه کل تبصره 8 بودجه امسال موضوع هدفمندی یارانه‌ها را دنبال می‌کند، بیان کرد: منابعی که دولت از فروش بنزین، گازوییل، صادرات فرآورده های نفتی به دست می‌آورد، صرف بازتوزیع به خود مردم می‌شود؛ به این معنا که عملا منابع حاصل از بخش نفت و گاز که در فروش انواع حامل‌های انرژی حاصل می‌شود، عینا در قالب تبصره 8 یا قانون هدفمندی یارانه‌ها به مردم بازپرداخت خواهد شد.

یارانه‌ نقدی در بودجه سال ۱۴۰۳

وی تاکید کرد: یکی از انواع پرداخت‌ها، یارانه های نقدی است که بخش بزرگی از جامعه این یارانه‌های نقدی را دریافت می‌کنند. برخی 300 هزار یا 400 هزار تومان در ماه حسب آزمون وسع خانوار دریافت می‌کنند که کل منابع آن، 330 هزار میلیارد تومان در سال است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: همچنین برای کمک هزینه‌های معیشتی ویژه افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز هر ماه بالغ بر 5 همت پرداخت می‌شود، در حالی که سال گذشته میزان مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی 40 درصد رشد کرد و امسال نیز مجدد، 30 درصد افزایش دارد تا این گروه خاص مورد توجه قرار گیرند.

طرح کالابرگ الکترونیک در بودجه سال 1403

منظور اظهار داشت: اقدام دیگر کالابرگ است که هدف آن عدم احساس افزایش قیمت 11 قلم کالای اساسی در سفره مردم است و به 7 دهک به ازای هر نفر 220 هزار تومان پرداخت می‌شود.

یارانه گندم و آرد در بودجه سال 1403

از جمله یارانه‌هایی که در سایر قالب‌ها داده شده و به سفره مردم ختم می‌شود یارانه خرید تضمینی گندم و آرد و نان است و برای امسال 200 همت برای خرید گندم هزینه خواهد شد.

یارانه دارو در بودجه سال 1403

وی ادامه داد: در بودجه امسال 85 همت برای یارانه دارو اختصاص یافته است که در عین حال به نهاده‌هایی یارانه داده می‌شود تا کالا ارزان‌تر به دست مردم برسد که شامل یارانه نهاده های دامی و کشاورزی است. این یارانه عملا امسال 6 همت از است.

یارانه نهاده‌های دامی در بودجه سال 1403

معاون رئیس جمهور گفت: در عین حال یارانه نهاده‌های دامی مثل کنجاله ذرت با ارز ترجیحی 28500 تومانی تامین خواهد شد، در حالی که نرخ ارز مبادله 40 هزار تومان است و امسال بنا است که 11 میلیارد دلار ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی وارداتی اختصاص یابد که اختلاف این عدد با نرخ بازار مبادله ای شامل 150 همت می شود که دولت می پردازد.

منظور همچنین گفت: کاهش نرخ مالیات ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی از 9 درصد به یک درصد هم یک یارانه است، ضمن اینکه کمک به طرح های آبخیزداری و کشاورزی نیز از جمله کارهایی است که برای تولید محصولات کشاورزی ارزان‌تر اختصاص می‌یابد که 4 همت یارانه در این بخش امسال اختصاص می‌یابد؛ مجموع کل این موارد، بخش بزرگی از بودجه دولت یعنی 750 همت در تبصره 8 است.

وی بیان کرد: تعیین نقش‌ها و مسئولیت‌ها را برای تک تک دستگاه‌ها انجام شده و فرآیندهایی که مشارکت مردمی را در اقتصاد بیشتر خواهد کرد، توسعه می‌دهیم تا اقتصاد مردم پایه گسترش یابد و همه دستگاه‌ها باید تکالیف خود در جهش تولید عمل کنند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array