به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی تجهیزات و راکت فضایی ایلان ماسک، SpaceX قصد به فروش رساندن بخشی از سهام خود را دارد. در صورت فروش رفتن این سهام، ارزش این کمپانی جمعاً به 150 میلیارد دلار خواهد رسید.

با توجه به ارزش تخمین‌ زده شده نهایی این کمپانی، احتمالاً قیمت فروش هر سهم از سهام SpaceX بین 80 تا 81 دلار خواهد بود. براساس گزارش روزنامه بلومبرگ و به نقل از چند منبع آگاه و ناشناس، ایلان ماسک به‌دنبال سرمایه‌گذارانی است که قصد خریدن 750 میلیون دلار از سهام SpaceX را داشته باشند.

کمپانی SpaceX بعد از دو دوره سرمایه‌گذاری پیشین خود در ماه می و دسامبر سال گذشته، به ارزشمندترین استارتاپ ایالات متحده آمریکا تبدیل شده بود. این کمپانی موفق شده بود در این دو دوره، به‌ترتیب ارزش خود را به 125 و 140 میلیارد دلار افزایش دهد.

در طی سالهای فعالیت خود، استارتاپ SpaceX بارها سهام خود را به کارمندان عرضه کرده و به‌صورت خصوصی سرمایه‌گذار جذب کرده است؛ هم به قصد افزایش سرمایه و هم برای جلب نظر کارمندان.

SpaceX

رویاهای دور و دراز ایلان ماسک در کمپانی SpaceX

این کمپانی که در سال 2002 بنیان‌گذاری شده، در طی سالهای اخیر با پرتاب ماهواره‌ها و موشک‌های بسیار به جوّ کره‌زمین، موفق شده ارزش سهام خود را به طرز چشمگیری افزایش دهد. همچنین کمپانی SpaceX با همکاری ناسا و دیگر شرکت‌های مربوطه موفق به توسعه ماهواره استارلینک (Starlink) شده است.
ماهواره استارلینک ارائه‌دهنده سرویس نامحدودی از اینترنت است که درحال حاضر بزرگترین مجموعه تجاری ماهواره‌های جهان را اداره می‌کند.

یکی دیگر از خبرسازترین دستاوردهای ایلان ماسک در این کمپانی، موشک استارشیپ بود که متاسفانه مدت کوتاهی پس از پرتاب منفجر شد. البته متخصصان کمپانی SpaceX انفجار موشک استارشیپ را یک شکست تلقی نمی‌کنند.
به باور آنها موشک استارشیپ با موفقیت پرتاب شده و اتفاقات پس از آن اطلاعات بسیار ارزشمندی برای ارتقای سیستم و آماده‌سازی آن برای پرتاب بعدی در اختیار دانشمندان می‌‌گذارد.

ایلان ماسک در مصاحبه صبح شنبه خود در محیط Space پلتفرم توییتر به خبرنگار بلومبرگ گفته بود که کمپانی SpaceX حدوداً 2 میلیارد دلار برای موشک استارشیپ هزینه کرده است و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا پایان سال به 3 میلیارد دلار نیز برسد! پس از منفجر شدن این موشک، ایلان ماسک در عرض یک روز 12 میلیارد دلار ضرر کرده بود!
او همچنین اعلام کرد که آپدیت‌های ساختاری بسیاری در طراحی و توسعه این موشک اعمال شده و احتمال دارد تا پایان سال جاری موشک استارشیپ مجدداً وارد پروسه پرتاب شود.

ایلان ماسک امیدوار است با توسعه این موشک، رویای سفر به مریخ را برای بشریت محقق کند. او درحال حاضر حدود 47.7% از سهام SpaceX و 78.8% از حق‌رأی را در اختیار دارد.

منبع: businessinsider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array