به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، بعد از جدایی جنجال‌برانگیز سرویس پرداختی PhonePe از گروه تجارت Flipkart، این کمپانی مجبور به پرداخت مبلغ 700 میلیون دلار غرامت “اختیاری” به کارکنان سابق این سرویس پرداختی شد.

کمپانی Flipkart بزرگترین گروه تجاری در صنعت اکوسیستم استارتاپی هندوستان محسوب می‌شود. سهام این کمپانی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمریکایی Walmart سرمایه‌گذار اصلی آن است، بعد از جدایی استارتاپ فین‌تک PhonePe شاهد افت چشمگیری بود.

این دو کمپانی اواخر سال گذشته میلادی روند قانونی جدایی مالکیت کسب‌وکار خود را از یکدیگر طی کردند. این روند قانونی به سرمایه‌گذاران ساکن در مراکز مربوط به هردوی این کمپانی‌ها در سنگاپور اجازه می‌داد که مستقیماً سهام مربوط به استارتاپ PhonePe در هند را خریداری کنند.

کمپانی PhonePe علاوه بر جدایی از گروه تجاری Flipkart، دفتر مرکزی خود را به هند منتقل کرده و در فصول مالی اخیر موفق به جذب 850 میلیون دلار سرمایه نیز شده است. این کمپانی فین‌تک قصد دارد بخشی از این سرمایه کلان را به ورود به حوزه‌های جدیدی مانند تجارت الکترونیک اختصاص دهد.

سرویس پرداختی PhonePe مدت‌هاست بازار هند را تحت سلطه خود دارد و یکی از موانع اصلی راه‌اندازی سرویس پرداخت ApplePay در این کشور است. این استارتاپ فین‌تک در بهار امسال موفق به جذب سرمایه‌ای 100 میلیون دلاری از مؤسسه General Atlantic شده بود.

Flipkart

فصل بعدی فعالیت‌ها و چالش‌های گروه تجاری Flipkart

مدیرعامل گروه تجاری Flipkart، کایلان کریشنامورتی، روز جمعه با ارسال ایمیلی به کارکنان این کمپانی خبر از نهایی شدن این جدایی و همچنین نوید آینده‌ای روشن‌تر را داد. او در این ایمیل از صبر و شکیبایی کارمندان نهایت قدردانی را به عمل آورد و وعده “واریز پاداشی که تا الان خیلی عقب افتاده و شما لایق آن هستید”؛ از کارمندان خود خواست در فصل بعدی فعالیت‌های Flipkart آنها را یاری کنند.

براساس ادعای سخنگوی رسمی این تجاری، پرداخت این “غرامت اختیاری” و یا پاداش به کلی انجام شده و بیش از 20 هزار نفر از کارمندان فعلی و یا کارکنان سابق مبلغی را دریافت کرده‌اند.

پرداخت این مبلغ هنگفت به کارکنان درست در بازه زمانی‌ای اتفاق افتاده که Flipkart به‌دنبال برگزاری جلسه مالی و جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خود است. این کمپانی که با شرکت عظیم آمازون در هند رقابت می‌کند، در اواسط سال 2021 موفق به جذب سرمایه‌ای 3.6 میلیارد دلاری شده بود که ارزش آن را جمعاً به 37.6 میلیارد دلار رسانده بود.

به گفته یک منبع آگاه اما ناشناس، کمتر از دو سال پس از این سرمایه‌گذاری کلان، گروه تجاری Flipkart بیشتر این بودجه را مصرف کرده است. بودجه‌ای که بانک ژاپنی SoftBank و مؤسسه سرمایه‌گذاری Tiger Global از سرمایه‌گذاران اصلی آن هستند.

همچنین این کمپانی سالهاست که در حال تلاش برای عرضه عمومی سهام خود در بازار بورس است، اما با توجه به وضعیت ناپایدار و غیرقابل‌اطمینان بازار سهام، فعلاً اقدامی جدی در این باره نکرده است.

اخیراً این گروه تجارت الکترونیک تصمیم گرفته به جهت افزایش نرخ فروش، تا 500 هزار روپیه (معادل حدوداً 6 هزار دلار) به مشتریان Flipkart تسهیلات وام ارائه دهد.

در همین حال، رقیب اصلی Flipkart یعنی گروه تجاری آمازون درحال کاهش فعالیت‌های خود در کشور هند و تعطیلی برخی مراکز و خدمات خود است. این کمپانی ماه گذشته میلادی اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال 2030 حدود 15 میلیارد دلار در هند سرمایه‌گذاری کند که حدود 12.7 میلیارد دلار آن برای گسترش خدمات AWS (Amazon Web Services) در این کشور است.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array