به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی اپل تصمیم گرفته پشتیبانی از اپلیکیشن‌های تحت‌وب آیفون در مناطق اتحادیه اروپا را متوقف کند! این اقدام اپل به‌شدت توسط اتحادیه اروپا زیر ذره‌بین قرار گرفته و قرار است درباره این تصمیم‌گیری در سیستم‌عامل iOS 17.4 تحقیقات گسترده‌ای صورت بگیرد.

به‌ ادعای خبرگزاری Financial Times، احتمالاً کمپانی اپل به‌علت عدم پشتیبانی از اپلیکیشن‌های تحت‌وب آیفون به‌زودی تحت پیگرد قانونی و تحقیقات قرار خواهد گرفت. این تصمیم دردسرساز منجر به این شده که اتحادیه اروپا رسماً از اپل و توسعه‌دهندگان دیگر درخواست اطلاعات بیشتری برای پیگیری این پرونده داشته باشد.

آیفون

چرا اپل دیگر از وب‌ اپ‌های آیفون پشتیبانی نمی‌کند؟

سخنگوی رسمی اتحادیه اروپا در گفتگو با وبسایت The Verge در این مورد گفته است: “ما قطعاً تمام اقدامات و همدستی‌های احتمالی کمپانی‌های “دربان”، از جمله اپل را زیرنظر داریم و به همین منظور قرار است درباره توقف پشتیبانی اپلیکیشن‌های تحت‌وب دستگاه‌های آیفون تحقیقات بیشتری انجام دهیم. ما رسماً به اپل و دیگر توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها درخواست همکاری فرستاده‌ایم و امیدواریم اطلاعات و دارایی‌های به‌دست‌آمده از این درخواست در به ثمر رساندن این تحقیقات مؤثر واقع شود”.

کمپانی اپل به این تغییرات واکنشی نشان نداده و تنها در پاسخ سؤالات رسانه‌ها لینک “صفحه پشتیبانی” خود را ارسال کرده است!

اوایل همین ماه (فوریه 2024) بود که اپل خبر داد به‌زودی پشتیبانی از اپلیکیشن‌های تحت‌وب آیفون را در سیستم‌عامل iOS 17.4 متوقف خواهد کرد. این اپلیکیشن‌های تحت‌وب به‌جای اینکه مانند اپلیکیشن‌های مستقل عمل کنند و دارای قابلیت حافظه اختصاصی و ارسال نوتیفیکیشن باشند؛ در اتحادیه اروپا کاربردی مانند “بوک‌مارک‌ها” دارند.

اپل قانون جدید بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا را مقصر اصلی اجرایی شدن این تغییرات دانسته است. این قانون که از چند روز دیگر در نواحی اروپایی اعمال می‌شود؛ کمپانی اپل را موظف به همکاری تمام و کمال با دیگر توسعه‌دهندگان کرده است.
این غول تکنولوژی پس از سال‌ها سلطه مطلق در حوزه iOS، رسماً قابلیت سایدلودینگ را (با قوانین خاص و بحث‌برانگیز خودش!) امکان‌پذیر کرده و همچنین قرار است پشتیبانی از مرورگرهای شخص‌ثالث (فارغ از سافاری) به گوشی‌های آیفون نیز افزوده شود.

ایجاد یک سیستم پشتیبانی جدید که با “دیگر مرورگرها همخوانی داشته باشند” یک پروژه جداگانه و بسیار زمان‌بر و شاید غیرمنطقی برای اپل به‌نظر می‌رسد. به گفته این کمپانی، ایجاد چنین سیستمی برای “دسترسی به اپلیکیشن‌های تحت‌وب آیفون از طریق مرورگرهای متفرقه” در زمان کمی که تا اجرایی شدن قانون ِDMA باقی‌مانده امکان‌پذیر نبوده و در نتیجه پشتیبانی از این وب اپ‌ها در اروپا متوقف شده است!

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array