به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، مارک زاکربرگ مدیرعامل و مؤسس متا در مصاحبه جدید خود اعلام کرده که این کمپانی در حال توسعه “دستگاه‌های پوشیدنی انتقال‌دهنده سیگنال مغزی” می‌باشد.
براساس سخنان او، عملکرد این دستگاه‌های شباهت بسیاری به تراشه‌های مغزی نورالینک دارند؛ اما برخلاف تراشه‌های معروف ایلان ماسک نیازی به کاشت تکنولوژی جدید متا در بافت مغزی انسان نیست!

رابط عصبی پوشیدنی متا

با رابط عصبی پوشیدنی اختصاصی متا آشنا شوید

مارک زاکربرگ اخیراً در برنامه یوتیوبی روبرتو نیکسون، کارآفرین حوزه تکنولوژی و یوتیوبر مشهور حاضر شده و درباره برنامه‌های آینده متا گفتگو کرده است. براساس این مصاحبه، کمپانی متا در حال توسعه اولین “رابط عصبی مخصوص مصرف‌کنندگان” خود می‌باشد.
این رابط‌های پوشیدنی، غیرتهاجمی هستند. به این معنا که نیازی به برش پوست بدن و کاشت آنها در بافت مغز نمی‌باشد. کاربرد این رابط‌ها برای پوشش و انتقال سیگنا‌ل‌های مغزی و کنترل کامپیوترها به‌وسیله این سیگنال‌هاست.

زاکربرگ اعلام کرده که برای این پروژه “دیوانه‌وار” بسیار هیجان‌زده است و احتمالاً به‌زودی این رابط‌های عصبی به‌دست او خواهند رسید. همانطور که بالاتر اشاره کردیم؛ برخلاف تکنولوژی مورداستفاده در تراشه‌های مغزی نورالینک، نیازی به کاشت این رابط‌ها در بدن انسان نمی‌باشد.
مارک زاکربرگ در این مصاحبه توضیح می‌دهد که این رابط‌ها به‌هیچ‌وقت آسیبی به پوست و بافت بدن وارد نمی‌کنند و مانند یک دستبند قابل پوشیدن هستند. این رابط‌های پوشیدنی با قرار گرفتن بر روی مچ دست، سینگال‌ها را از عصب‌ها دریافت کرده و انتقال می‌دهند.

کمپانی متا برای اولین بار در مارچ سال 2021 تحقیقات خود درباره “رابط‌های عصبی پوشیدنی قابل قرارگیری بر روی مچ” را آغاز کرده بود. این تحقیق و توسعه بخشی از فعالیت‌های آزمایشگاه Reality Labs Research متا (فیسبوک) بوده است.

رابط‌های عصبی پوشیدنی متا با برق‌نگاری ماهیچه (EMG – مانند نوار عصب و عضله) سیگنال‌های مغزی را دریافت کرده و براساس حرکات دست آنها را به دستورات مربوطه ترجمه کرده و برای کنترل کردن دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کند.
به باور زاکربرگ، کاربران می‌توانند از این رابط عصبی سیگنال‌های مغزی برای کنترل گجت‌های خود از جمله عینک‌های هوشمند استفاده کنند. به احتمال بسیار زیاد اولین مورد استفاده از این رابط عصبی در عینک‌های واقعیت افزوده (AR) متا خواهد بود.

مؤسس متا در این مصاحبه توضیح داده که تیم این پروژه هنوز در ابتدای مسیر توسعه هستند و اولین نسخه از این محصول هنوز عرضه نشده است. اما این رابط عصبی پوشیدنی به‌صورت درون‌سازمانی مورد آزمایش قرار گرفته است و نتایج آن بسیار هیجان‌انگیز و جالب هستند.
زاکربرگ در اوایل سال 2024 اظهار کرده بود که این رابط عصبی پوشیدنی می‌تواند تا چند سال آینده در قالب یک دستبند به‌عنوان محصول مصرفی وارد بازار شده و با کمک تکنولوژی هوش مصنوعی محدودیت‌های معمول را از سر راه بردارد.

منبع: CoinTelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array