به گزارش ایران دکونومی، تشدید تنش در خاورمیانه، همراه با کاهش ارزش دلار آمریکا و کاهش بازدهی خزانه‌داری، به طور قابل توجهی بر رفتار بازار طلا در روز گذشته (جمعه 31 فروردین) تاثیر گذاشت؛ به طوری که طلا در آستانه پنجمین هفته پیاپی افزایش قیمت قرار دارد.

فلز زرد به دلیل تنش‌های خاورمیانه و ضعیف شدن دلار آمریکا افزایش یافت و از سوی دیگر، مقامات فدرال رزرو پیشنهاد کردند که نرخ‌های بالای بهره ادامه یافته و کاهش‌ها به تاخیر انداخته شوند.

هر اونس طلا امروز 1 اردیبهشت 1403، با 0.56 درصد معادل 13 دلار و 42 سنت افزایش به 2392 دلار و 39 سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش 0.66 درصدی به 2413 دلار و 80 سنت رسیده است.

پیش بینی قیمت طلا 1 اردیبهشت

تنش های ژئوپلیتیک و شاخص های اقتصادی

افزایش اخیر قیمت طلا را می‌توان در درجه اول به تشدید تنش‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی نسبت داد. صدای انفجارهایی در شهر اصفهان ایران شنیده شده که ادعا می‌شد مربوط به حمله رژیم صهیونیستی به این کشور است، اما تهران این اتفاق را کم اهمیت دانست و اعلام کرد هیچ تصمیمی برای تلافی کردن ندارد؛ این موضوع ترس بازار را تشدید کرده و تقاضا برای سرمایه‌های امن را بالا برد. به این ترتیب علیرغم اینکه تهران هیچ برنامه فوری برای تلافی نشان نداده است، این وضعیت همچنان عامل کلیدی موثر بر جو بازار است.

در جبهه اقتصادی، بازدهی خزانه داری ایالات متحده پس از رویدادهای ژئوپلیتیکی و داده‌های اقتصادی اخیر که سیگنال‌های متفاوتی را در مورد وضعیت اقتصادی نشان داد، افت نمود. بازده اوراق 10 ساله خزانه داری با بیش از 2 واحد کاهش به 4.623 درصد رسید که نشان دهنده احتیاط فزاینده در میان سرمایه گذاران است. مقامات فدرال رزرو همچنین به حفظ نرخ های بهره بالاتر برای یک دوره طولانی اشاره کردند که با انتظارات بازار مبنی بر کاهش قریب‌الوقوع نرخ‌ها در تضاد است.

موضع فدرال رزرو در مورد نرخ بهره

اظهارات اخیر مقامات فدرال رزرو حاکی از اجماع بر عدم نیاز فوری به کاهش نرخ بهره است. این دیدگاه توسط چندین تن از روسای فدرال رزرو، از جمله «جان ویلیامز» از فدرال رزرو نیویورک و «رافائل بوستیک» از فدرال رزرو آتلانتا، تایید شده است. اظهارات آنها بر راهبردی برای بالا نگه داشتن نرخ بهره برای مدیریت موثر وضعیت اقتصادی و فشارهای تورمی تاکید دارد.

چشم انداز بازار طلا

تمرکز بازار از سیاست‌های فدرال رزرو به ریسک‌های ژئوپلیتیکی تغییر کرده است که بر استراتژی‌های سرمایه‌گذاران و ارزیابی طلا تأثیر می‌گذارد. از آنجایی که فدرال رزرو به سمت یک محیط نرخ بهره «بالاتر برای طولانی‌تر» متمایل شده و با توجه به تنش‌های ژئوپلیتیکی مداوم، جذابیت طلا به عنوان یک دارایی بدون بازده می‌تواند بیشتر افزایش یابد.

پیش بینی کوتاه مدت بازار

با توجه به شرایط ژئوپلیتیک فعلی و جهت‌گیری سیاست پولی فدرال رزرو، انتظار می‌رود طلا در کوتاه مدت حرکت صعودی خود را حفظ کند. در میان عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی و چشم‌انداز اقتصادی محتاطانه، وضعیت پناهگاه این فلز احتمالاً با تقاضای پایدار حمایت می‌شود. سرمایه گذاران باید به دقت تحولات خاورمیانه و هرگونه تغییر در شاخص‌های اقتصادی ایالات متحده را که می‌تواند بر تصمیمات فدرال رزرو تاثیر بگذارد، رصد کنند، زیرا این عوامل در شکل دادن به مسیر کوتاه مدت طلا بسیار مهم خواهند بود.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array