به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی هوش مصنوعی OpenAI، قصد توسعه تراشه‌های اختصاصی خودش را دارد. این کمپانی یکی از تأمین شده‌ترین استارتاپ‌های هوش مصنوعی در جهان است.

براساس گزارشات روزنامه رویترز، بحث‌های پیرامون توسعه تراشه‌های اختصاصی در این کمپانی، حداقل از سال گذشته تاکنون در جریان هستند. کمبود تراشه‌های اختصاصی تکنولوژی هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین دلایل تشدید آغاز این پروژه در OpenAI می‌باشد.
شنیده‌های اخیر حاکی از آن هستند که این کمپانی درحال بررسی چند استراتژی کاربردی برای رسیدن به هدف نهایی خود در این مقوله از دو راه پیش‌رو می‌باشد: تصاحب یک کارخانه تولید تراشه‌های هوش مصنوعی و یا تلاش برای طراحی و تولید این تراشه‌ها به‌صورت درون‌سازمانی.

براساس گفته‌های روزنامه رویترز، سم آلتمن، مدیرعامل این کمپانی “به‌دست ‌آوردن و کسب تراشه‌های هوش مصنوعی بیشتر” را اولویت اصلی این استارتاپ اعلام کرده است.

درحال‌حاضر، کمپانی OpenAI مانند بیشتر رقبای خود، برای توسعه مدل‌هایی مثل ChatGPT، GPT-4 و حتی DALL-E 3؛ ملزم به استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری پردازنده GPU می‌باشد.
پردازنده‌های گرافیکی GPU توانایی انجام محاسبات بسیاری را به‌صورت همزمان دارند و به‌همین دلیل بهترین تراشه‌های موجود برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی امروزی به‌حساب می‌آیند.

OpenAI

موفقیت جهانی OpenAI و کمبود تراشه‌های هوش مصنوعی

اما ظهور و شکوفایی تکنولوژی هوش مصنوعی، در عین به‌ارمغان آوردن سود هنگفتی برای شرکت‌های سازنده پردازنده GPU مانند کمپانی انویدیا، باعث کمبود شدید این پردازنده‌ها در بازار نیز شده است. کمپانی مایکروسافت مدتی پیش به کاربران هشدار داده بود که به‌علت کمبود سرورهای موردنیاز برای پشتیبانی از خدمات هوش مصنوعی خود؛ ممکن است به‌زودی در خدمت‌رسانی دچار اختلال شود.
همچنین براساس گزارشات؛ بهترین پردازنده‌های هوش مصنوعی کمپانی انویدیا تا سال 2024 کاملاً فروخته شده‌اند!

پردازنده‌های GPU نقش ضروری و مهمی برای کارکرد مدل‌های هوش مصنوعی کمپانی OpenAI دارند. تحقیقات انجام شده توسط مؤسسه Bernstein نشان‌دهنده این هستند که اجرای ChatGPT برای این شرکت هزینه بسیار زیادی را به‌همراه دارد.
براساس این تجزیه و تحلیل، اگر درخواست‌های چت‌بات ChatGPT فقط به اندازه یک دهم جستجوهای انجام‌شده در گوگل افزایش پیدا کند، در ابتدا تقریباً 48.1 میلیارد دلار برای پردازش‌های گرافیکی آن نیاز است و این چت‌بات برای ادامه عملیات خود به تراشه‌هایی به ارزش حدود 16 میلیارد دلار در سال نیاز دارد!

البته که کمپانی OpenAI در جایگاهی است که به‌راحتی می‌تواند در پروسه تحقیق و توسعه (R&D) سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام دهد. این استارتاپ که تاکنون بیش از 11 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است، سالانه درآمدی بیش از 1 میلیارد دلار دارد.

حتی اگر سم آلتمن و OpenAI نهایتاً تصمیم به توسعه و عرضه تراشه‌های اختصاصی هوش مصنوعی به بازار را بگیرند؛ این پروسه ممکن است سالها زمان‌بر باشد و میلیون‌ها دلار هزینه به‌دنبال داشته باشد.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array