به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، 20 سال پیش در چنین روزهایی سرویس ایمیلی جیمیل (Gmail) زندگی بسیاری از ما را برای همیشه عوض کرد.

در تاریخ 1 آپریل 2004، بنیان‌گذاران کمپانی گوگل “سرگی برین” و “لری پیج” از سرویس ایمیلی اختصاصی شرکت خود رونمایی کردند. مصادف شدن این رونمایی با اولین روز ماه آپریل و موج دروغ‌های 1 آپریل (که در ایران آن را به دروغ 13 می‌شناسیم)، باعث شده بود که هیچ‌کس باور نکند این پروژه جدید یک سرویس واقعی و کارآمد است!
برین و پیج سالهای آزگار به‌شوخی در اولین روز ماه آپریل از ایده‌های عجیب‌وغریب خود پرده‌برداری می‌کردند و به خاطر همین سنت هرساله گوگل، تولد جیمیل و آغاز مسیر آن به‌عنوان فرمانروای مطلق حوزه ایمیلی خاطره‌انگیز شده است.

دیروز، روزی بود که جیمیلِ محبوب 20 ساله شد. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به مسیر طولانی و پر پیچ‌وخم سرویسی که دیدگاه و دسترسی کاربران به ایمیل‌ها را تغییر داد.

مؤسسین گوگل
سرگی برین و لری پیج، بنیان‌گذاران گوگل

جیمیل، دروغ آپریلی که واقعی شد

سرویس ایمیلی جیمیل با ورود خود رسماً این بخش از دنیای تکنولوژی را زیرورو کرد. دسترسی به ایمیل‌ها از طریق وب، قابلیت جستجوی قدرتمند، رابط کاربری دوست‌داشتنی و حافظه گسترده از ویژگی‌هایی بودند که جیمیل به کمک آنها انقلابی در سرویس‌های ایمیلی به‌وجود آورده و از سال 2004 تاکنون انتظارات کاربران را بالا برده است.

در اوایل دهه 2000 میلادی، یعنی قبل از اینکه جیمیل در سال 2004 پا به عرصه وجود بگذارد؛ سرویس‌های ایمیلی دیگری مانند Hotmail و Yahoo! Mail (یاهو) میان کاربران محبوب بودند. اما از زمان رونمایی از جیمیل، بسیاری از کاربران دیگر به پشت‌سر خود نگاه نکردند و سرویس‌های متفرقه را از یاد بردند.
با وجود استفاده گسترده از Hotmail و یاهو، مشکلات بسیاری پیش‌روی کاربران بود: سیل تمام‌نشدنی ایمیل‌های اسپم، حافظه محدودی که به‌سرعت پر می‌شد و حذف شدن سالانه تاریخچه ایمیل‌ها. در نتیجه چنین مشکلی، دسترسی به ایمیل‌های قدیمی به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نبود.

لوگوی جیمیل
تغییر لوگوی جیمیل در طی سال‌ها

مسیر سرویس‌های ایمیلی از کجا شروع شد؟

آغاز مسیر سرویس‌های ایمیلی به اواسط دهه 60 میلادی بازمی‌گردد. زمانی‌که محققین دانشگاه MIT در حال خلق دنیایی بودند که امروزه آن را به‌نام “اینترنت” می‌شناسیم. اولین سرویس ایمیلی بر مبنای وب به‌نام “cc:Mail” در سال 1995 به‌وجود آمد. از همین بازه زمانی بود که کاربران دارای کامپیوتر توانستند از طریق مرورگرهای آن دوره به دریافت و ارسال نامه‌های الکترونیکی یا “ایمیل” مشغول شوند.

کمی بعد، Hotmail و Rocketmail به‌عنوان اولین سرویس‌های ایمیلی رایگان پا به عرصه وجود گذاشتند. این دو سرویس برمبنای HTML توسعه داده شده بودند و محدودیت‌های خاص خودشان را نیز داشتند. برای مثال، هر ایمیل در یک صفحه وب جداگانه باز می‌شد و بارگذاری فایل‌های الصاقی با اتصال اینترنت دیال‌آپ مدت‌ها طول می‌کشید.
در همین دوره زمانی بود که یکی از محققین گوگل به‌نام پائول بوهایت سرویس ایمیلی بر اساس جاوا اسکریپت را خلق کرد که در ادامه “Gmail” نام‌گذاری شد!

آپدیت جیمیل
تغییرات رابط کاربری جیمیل در طی این 20 سال

عرضه عمومی جیمیل به کاربران

سرویس ایمیلی جیمیل در 5 سال ابتدایی حضورش در دنیای اینترنت یک سرویس محدود و منتخب بود. تا سال 2009 استفاده از نسخه بتای جیمیل تنها با کد دعوت امکان‌پذیر بود و زمانی که دوره بتا به اتمام رسید و دوره عرضه عمومی آغاز شد؛ جیمیل بیش از 100 میلیون نفر کاربر فعال داشت!
دوره بسیار طولانی “استفاده فقط با دعوت‌نامه” باعث تشدید اشتیاق و هیجان بسیاری از کاربران در سراسر جهان شده بود. به گزارش کمپانی گوگل، در چند ماه ابتدایی عرضه عمومی جیمیل بیش از 400 میلیون نفر برای استفاده از خدمات آن ثبت‌نام کرده و حساب کاربری ایجاد کرده بودند.

البته در طی این 5 سال گوگل بی‌کار ننشسته بود و قابلیت‌هایی از جمله تشخیص ایمیل‌های اسپم و کد جاوا اسکریپت جیمیل را ارتقا داده بود. همچنین جیمیل به کاربرانش 1 گیگابایت حافظه ارائه می‌داد که در آن بازه زمانی (سال 2009) عملاً بی‌نظیر و نامحدود به‌حساب می‌آمد.

ایمیل‌های موجود در جیمیل به‌جای اینکه به‌صورت یک لیست متوالی نمایش داده شوند؛ به‌صورت مکالمات خطی نمایش داده می‌شدند. قدرت بلامنازع گوگل در حوزه جستجو و سرعت بالای مدیریت ایمیل‌ها از دیگر مواردی بود که جامعه را به‌سمت استفاده از جیمیل سوق می‌داد.

20 سالگی جیمیل

دو دهه پرکار و پربار با جیمیل

روز گذشته تولد 20 سالگی جیمیل بود. در طی این دو دهه گوگل از خدمات و پروژه‌های متصل و جانبی بسیاری با این سرویس رونمایی کرده که برخی از آنها دیگر در دسترس نیستند. سرویس‌هایی مانند شبکه اجتماعی Google+ (در سال 2011)، قابلیت Inbox by Gmail (که دستیار هوشمند مدیریت ایمیل‌ها و دکمه کاربردی Snooze را به کاربران معرفی کرد)، ادغام با تقویم Google Calendar، قابلیت Google Trips (دسته‌بندی اطلاعات مربوط به سفر – سال 2016) و غیره.
همچنین قابلیت ماشین‌لرنینگ در سال 2017 به خدمات جیمیل اضافه شد و امکان نگارش اتوماتیک و هوشمند ایمیل‌ها را به کاربران هدیه داد.

در این 20 سال سرویس ایمیلی جیمیل به پشتوانه زندگی دیجیتال بسیاری از کاربران تبدیل شده است. در حال حاضر بیش از 2 میلیارد کاربر از این سرویس کمپانی گوگل استفاده می‌کنند. با اینکه رقبایی مانند ایلان ماسک در تلاش هستند با راه‌اندازی سرویس ایمیلی Xmail جایگاه جیمیل را تصاحب کنند؛ اما از بین بردن محبوبیت 20 ساله یک سرویس کار دشواری خواهد بود.
اما تولد 30 سالگی جیمیل چگونه خواهد بود؟ با معرفی هوش مصنوعی گوگل، دستیار هوشمند Gemini جای تعجبی نخواهد بود که تجربه کاربری با جیمیل روزبه‌روز بهتر و روان‌تر پیش برود.

منبع: Android Police

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array