به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، شبکه اجتماعی اینستاگرام اعلام کرد که API (رابط برنامه‌نویسی کاربردی) پلتفرم متن‌محور Threads به‌زودی در اختیار کاربران و توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت.

کمپانی متا اعلام کرده که این رابط برنامه‌نویسی کاربردی که در حال حاضر در مراحل آزمایشی به‌سر می‌برد؛ در پلتفرم‌هایی از جمله Hootsuite، Sprinklr، Sprout، Techmeme و چند پلتفرم دیگر به‌صورت موقتی تست شده است.
این API به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا در ادامه بتوانند برنامه‌ها و اپ‌های اختصاصی خود را برای پلتفرم Threads توسعه داده و همچنین امکان انتشار مستقیم پست‌ و محتوای سایت‌ها به‌کمک این رابط نیز فراهم خواهد شد.

Threads

رابط کاربردی برنامه‌نویسی Threads چه زمانی عرضه خواهد شد؟

جسی چان، یکی از توسعه‌دهندگان Threads با انتشار پست جدیدی در این پلتفرم نوشت: “API اختصاصی Threads دارای ویژگی‌های مفید بسیاری است که از میان آنها می‌توان به صحت‌سنجی، احراز هویت، انتشار مستقیم و همچنین بررسی محتواها اشاره کرد”. به گفته او، رابط Threads به‌زودی و در ماه ژوئن 2024 (خرداد – تیر 1403) در دسترس قرار خواهد گرفت.

اواخر پاییز امسال بود که آدام موسری، رئیس اینستاگرام درباره روند توسعه رابط کاربردی برنامه‌نویسی پلتفرم Threads صحبت کرده و گفته بود نگران است توسعه و عرضه این قابلیت در نهایت منجر به “انتشار گسترده محتواهای ناشران و به‌چشم نیامدن محتواهای ساخته‌شده توسط سازندگان محتوا” شود.

از همان زمانی‌که پلتفرم Threads تازه آغاز به‌کار کرده بود؛ توسعه‌دهندگان بسیاری از آدام موسری خواسته بودند تا API این شبکه اجتماعی به‌صورت گسترده عرضه شود تا امکان یکپارچه‌سازی خدمات و ابزار آنها با رقیب جدید توییتر فراهم شود. از این رابط کاربردی برنامه‌نویسی می‌توان برای موارد مختلفی از جمله بازنشر پست‌های وردپرس در حساب کاربری Threads استفاده کرد.

سالهاست که کاربران شبکه‌های اجتماعی از اپلیکیشن‌های شخص ثالثی مانند Hootsuite و Tweetbot برای فعالیت و تعامل با دیگر کاربران در پلتفرم‌هایی مانند توییتر (X فعلی) و Reddit استفاده می‌کنند. اما در طی این چند سال اخیر، تعداد زیادی از این پلتفرم‌های محبوب دیگر تمایلی به ارائه خدمات خود از طریق API ندارند و با حذف این راه دسترسی، خدمات اپلیکیشن‌های شخص ثالث را نیز به‌کلی مسدود و یا به‌طرز عجیبی گران‌قیمت کرده‌اند.
این تصمیم در نهایت منجر به تعطیلی و پایان خدمت‌رسانی برخی از این اپلیکیشن‌های شخص ثالث شده است.

بسیاری از رقبای پلتفرم Threads (که بر بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام فعالیت می‌کند) مانند Bluesky یا Mastodon، از همان ابتدای کار خود خدمت‌رسانی اپلیکیشن‌های شخص ثالث را امکان‌پذیر کرده بودند. برای مثال، زمانی که تغییر عقیده شبکه اجتماعی توییتر درباره APIها در نهایت منجر به تعطیلی Tweetbot شد؛ سازندگان این پلتفرم با ساختن ابزاری مشابه به‌نام Ivory به فعالیت خود در شبکه اجتماعی Mastodon ادامه دادند.

تیم توسعه‌دهنده شبکه اجتماعی Threads در این یک‌سال گذشته با گوش شنوا پذیرای انتقادات و پیشنهادات کاربران بوده‌اند و در طی این مدت‌ از قابلیت‌های بسیاری از جمله هشتگ‌ها، نسخه اختصاصی وب، قابلیت نظرسنجی و گیف، امکان حذف جداگانه حساب کاربری این شبکه اجتماعی از اکانت اینستاگرام، قابلیت ادیت پست متنی و انتشار پست صوتی، موضوعات ترند روز و بوک‌مارک کردن پست‌های موردعلاقه رونمایی شده است.

این پلتفرم متن‌محور که قرار است امسال (2024) رسماً به دنیای غیرمتمرکز Fediverse بپیوندد؛ موفق شده بود در پایان سال 2023 به محبوب‌ترین اپلیکیشن فروشگاه اپ‌استور تبدیل شود.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array