به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، GPT Store، فروشگاه اختصاصی کمپانی OpenAI از هفته آینده بازگشایی و راه‌اندازی خواهد شد.

پس از اینکه بازگشایی این فروشگاه اختصاصی در اواخر سال 2023 به‌تعویق افتاد؛ سم آلتمن اعلام کرده بود که راه‌اندازی آن به اوایل سال 2024 موکول شده است. حالا در آستانه رونمایی از جدیدترین پروژه کمپانی هوش مصنوعی OpenAI، کاربران به‌زودی می‌توانند از مزایا و امکانات ChatGPT Store برای کسب درآمد و به‌اشتراک‌گذاری چت‌بات‌های اختصاصی خود استفاده کنند.

کمپانی هوش مصنوعی OpenAI اولین بار حدود دو ماه پیش (نوامبر 2023 – اواسط آبان 1402) به این پروژه پرداخته بود. سم آلتمن در طی برگزاری اولین کنفرانس توسعه استارتاپ OpenAI و درست پیش از جنجال‌های اخراج ناگهانی خودش، فروشگاه اختصاصی GPT Store را به حضار معرفی کرده و درباره روند عملکرد این محیط به آنها توضیح داده بود.

OpenAI
تصویری از متن ایمیل ارسال شده به سازندگان GPT

عملکرد و نحوه دسترسی به فروشگاه GPT Store

فروشگاه مجازی GPT Store، محلی برای فروش و به‌اشتراک‌گذاری چت‌بات‌های هوش مصنوعی ایجاد شده براساس مدل‌های زبانی بزرگ کمپانی OpenAI می‌باشد. طبق ایمیل ارسال شده به کاربرانی که در این فروشگاه به‌عنوان سازنده یا “GPT Builders” ثبت‌نام کرده بودند؛ قرار است فروشگاه GPT Store بالاخره هفته آینده عرضه شود.
در این ایمیل به سازندگان توصیه شده که چت‌بات‌های خود را صرفاً براساس چارچوب‌ها و قوانین این مجموعه توسعه دهند و همچنین برای به‌اشتراک‌گذاری این چت‌بات‌ها با دیگر کاربران، آنها را در وضعیت “عمومی” (Public) قرار دهند.

این فروشگاه تنها در دسترس کاربران برنامه اشتراکی ChatGPT Plus و همچنین کاربران نسخه سازمانی (ChatGPT Enterprise) قرار خواهد گرفت. کاربران واجد شرایط می‌توانند به کمک این محیط، GPT یا چت‌بات‌های اختصاصی خود را در بستر مدل زبانی پیشرفته GPT-4 و در زمینه‌ها و کاربردهای مختلفی ایجاد کنند.

چت بات
نمونه‌ای از GPTهای ساخته شده در این فروشگاه برای آنالیز ترندها، راهنمای سازمان‌ها و بررسی مشتریان

با اینکه چت‌بات‌های شخصی‌سازی شده خود کمپانی OpenAI از طریق بخش Explore اشتراک پولی این هوش مصنوعی در دسترس کاربران است؛ ایجاد یک فروشگاه اختصاصی مانند GPT Store به کاربران واجد شرایط اجازه می‌دهد که از دستاوردهای خود کسب درآمد دلاری داشته باشند.
این استارتاپ در کنفرانس توسعه خود اعلام کرده بود قصد دارد مسیر مناسبی را برای پرداخت درآمد افراد فراهم کند. با اینکه هنوز جزئیات بیشتری در این مورد منتشر نشده است؛ اما پرداختی‌های کاربران به میزان استقبال و استفاده از GPTهای به‌اشتراک‌گذاشته شده در این فروشگاه ارتباط مستقیمی دارد.

در ابتدا قرار بود فروشگاه GPT Store در اواخر سال 2023 به کاربران عرضه شود، اما ماه نوامبر و دسامبر گذشته برای این استارتاپ هوش مصنوعی سرشار از چالش‌ها و مشکلات غیرقابل‌ پیش‌بینی‌ای مانند اخراج ناگهانی سم آلتمن، استعفای اکثریت کارمندان، انتصاب چند مدیرعامل موقت، پیوستن مایکروسافت به اعضای هیئت‌مدیره و درنهایت بازگشت پیروزمندانه آلتمن به‌عنوان مدیرعامل این مجموعه بود.
انتشار یک محصول جداگانه و کاملاً جدید در آخرین روزهای سال و درست در زمان تعطیلات زمستانی، اقدام استراتژیک و مناسبی برای OpenAI به‌نظر نمی‌رسید. در نتیجه، به تأخیر افتادن چند ماه بازگشایی فروشگاه GPT Store با توجه به این شرایط، تصمیمی بسیار منطقی برای این کمپانی به‌نظر می‌رسید.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array