در بخش اول مقاله، سه مورد از بهترین شغل‌های مرتبط با هوش مصنوعی را بررسی کردیم. در ادامه مطلب، پنج شغل باقی‌مانده را شرح خواهیم داد.

 

۴- متخصص علم داده (Data Scientist)

همه‌ ما فایل‌های زیادی را روی حافظه کامپیوتر یا لپ‌تاپ ذخیره می‌کنیم. عده‌ای فایل‌ها را انباشته می‌کنند و به‌طور نامنظم هرچیزی را در هرجایی کپی می‌کنند؛ اما عده‌ای دیگر آرشیو فیلم، سریال، آهنگ و انواع فایل‌های جداگانه دارند و حتی شاید با حوصله بیشتری آن‌ها را براساس ژانر، تاریخ یا هر معیار دیگری طبقه‌بندی کنند.

بنابراین، اگر شما نیز در دسته‌ی دوم قرار می‌گیرید و در سازمان‌دهی داده و همچنین پیگیری آن حوصله به‌خرج می‌دهید، احتمالاً از شغلی که امروزه بسیاری از سازمان‌ها به آن نیاز دارند، لذت ببرید.

متخصص علم داده مسئولیت جمع‌آوری و تبدیل اطلاعات و داده‌ها را به‌عهده دارد و باید آن‌ها را در فرمتی فراهم کند که بینش کلی از داده‌ها ارائه کند، پیش‌بینی انجام دهد و مطمئن باشد که این داده‌ها برای شرکت‌ها با مخاطبان مختلف کاربرد خواهند داشت.

دیگر وظیفه‌ بزرگ متخصصان علوم داده، تصحیح داده‌های خراب (Data Corruption) یا غربالگری اطلاعات در حال پردازش است که بخش مهمی از داشتن هوش مصنوعی کارآمد وابسته به آن خواهد بود. این شغل می‌تواند برای فردی که توانایی تحلیل ذهنی خوبی دارد و عاشق کار با داده است، انتخاب کاملاً مناسبی باشد.

 

۵- مهندس یا معمار کلان‌داده

اگر فکر می‌کنید که می‌توانید با مقیاس بزرگ‌تری از داده‌ها و اطلاعات سروکار داشته باشید، دنیای داده همچنان موقعیتی برای آن مقیاس نیز ارائه می‌کند. درواقع، حجم عظیم داده‌ای که روزانه تولید می‌شود نیاز به مهندسان کلان‌داده دارد تا سیستم‌هایی را طراحی و نگهداری کنند که برای پردازش این مدل داده‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

مهندس کلان‌داده در مدیریت سیل عظیم داده‌ها نقش حیاتی ایفا می‌کند. برای مثال، هوش مصنوعی داده‌هایی مربوط به این که کاربران چه انتظارتی از هوش مصنوعی دارند را پردازش و مدیریت خواهد کرد. تقاضای قابل توجهی برای افراد فعال در این زمینه به‌دلیل کمبود کارشناسان ماهر وجود دارد و برای هرکسی که از ریاضی لذت می‌برد یا شیفته تحلیل باشد، می‌تواند بهترین انتخاب با آینده‌ای درخشان به‌شمار رود.

 

۶- تحلیلگر داده

تحلیلگر داده یکی دیگر از مشاغل مرتبط با داده است که شباهت زیادی به متخصص علم داده دارد؛ اما وظیفه‌ اصلی فرد در این شغل، تجزیه و تحلیل روند داده‌ها در طول زمان است. به‌طور کلی، مسئولیت کم‌تری برای تحلیلگر داده تعریف می‌شود و بیشتر کار شامل استفاده از داده‌های کنونی خواهد شد و نیازی نیست پیش‌بینی و پیش‌گویی درباره‌ آینده انجام شود.

شغل تحلیلگر داده در حال حاضر به‌عنوان نقشی شناخته می‌شود که به‌طور گسترده بسیاری از شرکت‌ها از آن برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ثابتی که روزانه جذب می‌کنند، کمک می‌گیرند.

برای مثال، اگر می‌خواهید به یک پروژه هوش مصنوعی و توان بالقوه آن برای مشتریان کمک کنید، می‌توانید با دانش تحلیلی خود در داده، در راستای توسعه‌ آن پروژه همکاری کنید. تقاضا برای تحلیلگران داده بسیار زیاد است، زیرا هوش مصنوعی مدام در حال شناسایی الگوها و جمع‌آوری داده است. به باور عده‌ای در مقیاس بزرگی که «پول» پاسخگو نیست، مبادلات با کمک نقل‌وانتقال «داده‌ها» انجام می‌شوند.

 

هوش مصنوعی

 

۷- اخلاق‌شناس هوش مصنوعی

عده‌ی زیادی از افراد این پرسش در ذهنشان نقش بسته است که «آیا هوش مصنوعی فناوری مخرّبی است یا خیر؟» شاید جالب باشد بدانید که رده شغلی متخصص اخلاق هوش مصنوعی طراحی شده است تا اطمینان حاصل کند که از این فناوری به‌درستی استفاده می‌شود و درواقع، نسبت‌ به اخلاقیات مرسوم نیز آگاهی دارد.

این دسته از متخصصان مسئولیت برنامه‌نویسی درباره دیدگاه‌ها، باورها، نظرات سیاسی و رفتارهای خوب عمومی را در هوش مصنوعی به‌عهده دارند تا از اقدامات مضر آن‌ها که ممکن است عواقب شدیدی برای بسیاری از شرکت‌ها داشته باشد، پیشگیری کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید رفتار و چگونگی واکنش‌های هوش مصنوعی را کنترل کنید می‌توانید در این حوزه وارد شوید.

 

۸- طراح UX و توسعه‌دهنده

اگر در طراحی خلاقیت دارید و در عین حال، برنامه‌نویس قابلی نیز هستید، ورود به عرصه طراحی UX یا همان طراحی تجربه کاربری می‌تواند گزینه‌ پیش‌ روی شما باشد. توسعه‌دهنده مسئولیت طراحی و ساخت راه تعامل کاربران با یک برنامه یا وبسایت را به‌عهده دارد.

تمام ویژگی‌های یک وبسایت یا برنامه با دقت زیادی طراحی شده‌اند تا کاربر در حین استفاده از آن احساس خاصی را تجربه کند. مثلا، برنامه‌ای که قرار است برای سالمندان طراحی شود نباید استرس‌زا باشد و باید در نهایت سادگی فرآیندها را انجام دهد. در هوش مصنوعی طراحی UX می‌تواند به نحوه تعامل کاربران با آن چه به صورت نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری انجام می‌شود دلالت داشته باشد.

فرض کنید که بخشی از تیمی باشید که قرار است رباتی برای خانه هوشمند طراحی کنند تا در کارهای روزمره خانه کمک کند و در عین حال نیاز به فرمان‌های زیادی برای استفاده از آن نداشته باشد.

 

جمع‌بندی

به گزارش ایران دکونومی و به نقل از وبسایت زومیت، استفاده از هوش مصنوعی امروزه روند صعودی به‌ خود گرفته است و همان‌طور که شاید نگرانی از بیکار شدن بخاطر هوش مصنوعی وجود داشته باشد، فرصت‌های جدیدی نیز به وجود می‌آید که می‌تواند منجر به ایجاد تغییر در نوع انجام برخی کارها شود.

بنابراین، خودتان را محدود نکنید. حتی می‌توانید با کمک خلاقیت و تلاش، از این ابزار برای ایجاد شغل‌های جدید بهره بگیرید، یا در بین مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی برای آینده برنامه‌ریزی کنید.

 

منبع: زومیت

نویسنده مقاله: سفرون کلاسی

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array