اخیراً اخبار هوش مصنوعی از هر طرف به‌گوش می‌رسد و هرچه پیش می‌رویم، نگرانی‌ها درباره‌ مشاغلی که هوش مصنوعی جایگزین آن‌ها خواهد شد، افزایش می‌یابد. اما قطعاً بخش دیگر ماجرا، مشاغلی است که با فراگیرشدن هوش مصنوعی رونق خواهند گرفت.

بنابراین، شاید قصد داشته باشید در آینده در حوزه هوش مصنوعی فعالیت کنید و کنجکاو شده باشید که چه شغل‌هایی مرتبط با هوش مصنوعی وجود دارند؟ به گزارش ایران دکونومی و به نقل از وبسایت زومیت، وبسایت Make Use Of در این رابطه مقاله‌ای منتشر کرده است که در آن فهرستی از ۸ شغل مرتبط با هوش مصنوعی معرفی می‌شوند.

‌هوش مصنوعی هرروز بیشتر در زندگی انسان نفوذ می‌کند و عده‌ای بر این باورند که با گذشت زمان، رفتارهای هوش مصنوعی بیشتر شبیه به انسان به‌نظر می‌رسد. از سوی دیگر، محبوبیت آن بین کاربران در حال افزایش است و توجه اکثر افراد را به‌خود جلب کرده است. یکی از نگرانی‌های گسترده درباره هوش مصنوعی، حضور آن در بازار کار و این احتمال است که ممکن است هوش مصنوعی ما را از کار بیکار کند.

از طرفی دیگر، هوش مصنوعی می‌تواند در ایجاد شغل نیز مفید باشد. در این مقاله، مشاغل مختلف مرتبط با هوش مصنوعی که در زمینه توسعه و نگهداری آن مناسب هستند را بررسی می‌کنیم. بنابراین، می‌توانید براساس مدارک تحصیلی در فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتر یا مهندسی نرم‌افزار، مسیر شغلی خود را در هوش مصنوعی دنبال کنید.

 

۱- مهندس رباتیک

آیا تا به‌حال فکر کرده‌اید که چه فرصت‌هایی که با ساخت، راه‌اندازی، آزمایش و برای نگهداری از ربات هوش مصنوعی ایجاد می‌شود؟

در حال حاضر مهندسان رباتیک بیشترین متقاضی را بین شرکت‌های مختلف دارند، زیرا توانایی‌های آن‌ها شامل محدوده وسیعی از کاربردهاست که در اکثر صنایع می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد. بنابراین، به عنوان مهندس رباتیک می‌توانید بخشی از یک محصول خلاقانه، با تمرکز بر ساخت و نگهداری ماشین‌های اتوماتیک باشید، که از مهارت ماشین‌لرنینگ نیز استفاده می‌کند.

 

۲- مهندسی نرم‌افزار

اگر توانایی حل مسئله بالایی دارید و به‌ سادگی می‌توانید با کمی جست‌وجو در اینترنت، مشکلات سیستمی کامپیوتر خود را حل کنید، مهندسی نرم‌افزار می‌‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. در حال حاضر، مهندسی نرم‌افزار یکی از شناخته‌شده‌ترین مشاغل در دنیای فناوری است و تقاضای آن رشد روزافزون دارد. مهندسی نرم‌افزار از نظر بسیاری از کارشناسان، ستون اصلی فناوری امروزی به‌حساب می‌آید.

با فعالیت در این حرفه به راحتی نرم‌افزار طراحی و تولید می‌کنید. تمام نرم‌افزارهایی که تاکنون از آن‌ها استفاده کرده‌اید مثل مایکروسافت آفیس یا گوگل کروم، توسط مهندسان نرم‌افزار طراحی شده‌اند. شرکت‌ها همواره به نرم‌افزارهای پیشرفته‌ای نیاز دارند که به مشتریان خود ارائه کنند و خدمات خود را از آن طریق در دسترس آن‌ها قرار دهند و مهندسان نرم‌افزار توانایی لازم برای تولید برنامه‌های مدنظر شرکت‌ها را دارند.

 

هوش مصنوعی

 

مهندسان نرم‌افزار در حوزه هوش مصنوعی می‌توانند نرم‌افزارهایی را برای تشخیص گفتار، ماشین‌لرنینگ و به‌طور کلی سیستم‌های قابل استفاده سمت کاربر که به هوش مصنوعی منشعب می‌شوند، تولید کنند. علاوه‌ براین، حرفه‌ای‌های این حوزه می‌توانند جدای از تولید برنامه، بعد از راه‌اندازی آن، مشغول نگهداری و به‌روزرسانی آن شوند و همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.

به عنوان مثال، یکی از جنبه‌های حیاتی هوش مصنوعی و اساس ایجاد نرم‌افزار این است که به بسیاری از افراد در گشت‌وگذار و بهره‌مندی از فناوری پیچیده کمک می‌کند. در این راستا، کورتانا، الکسا، سیری و سایر دستیارهای صوتی از جمله فناوری‌هایی به‌شمار می‌روند که با ادغام با هوش مصنوعی می‌توانند تجربه کاربری فوق‌العاده و البته در مواقعی دلهره‌آور فراهم کنند. حال تصور کنید که بتوانید دستیار مجازی خودتان را ایجاد کنید.

 

۳- مهندسی بینایی ماشینی

مهندسی بینایی کامپیوتری یا مهندسی بینایی ماشینی (Computer Vision Engineer) رشته‌ای تخصصی از زیرشاخه‌های مهندسی کامپیوتر است که در آن مطالعات و پردازش‌های تصویری توسط هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به‌گونه‌ای انجام می‌شود تا توانایی بینایی برای کامپیوتر ایجاد شود و کامپیوتر بتواند مفهوم «دیدن» را درک کند و تفاوت‌ها، حرکات و حتی جنس بافت سوژه‌ها را تشخیص دهد. بنابراین، اگر در به‌تصویر کشدین اطلاعات مهارت دارید، می‌توانید روی این رشته حساب باز کنید.

مهندسی بینایی ماشینی عمدتاً روی الگوریتم‌ها و داده‌های بصری متمرکز است و شرکت‌های بزرگی نظیر اپل به آن نیاز دارند. این دسته از مهندسان می‌توانند هوش مصنوعی مرتبط با پردازش تصویر توسعه‌ دهند و از آن‌ها در محصولات دیگر استفاده کنند.

مهندسان بینایی ماشینی با ایجاد الگوریتم‌های خودکار و حفظ آن‌ها می‌توانند برای سیستم‌های تشخیص خطر در خودروهای اتوماتیک، تشخیص چهره و همچنین کنترل محتوا در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک مفید باشند و در این موقعیت‌ها مشغول به‌کار شوند.

همه‌ موقعیت‌های شغلی دارای یک سیستم خودکار شبیه به هوش مصنوعی هستند که می‌توان انتظار داشت در چند سال آینده این حرفه بسیار مورد توجه قرار گیرد و شکوفا شود. اگر از طریق فیدهای ویدیویی یا عکس‌های آنالوگ یا سیگنال‌های دیجیتال با داده‌ها کار می‌کنید، مهندسی بینایی کامپیوتری می‌تواند آینده شغلی خوبی برای شما بسازد.

 

در بخش بعدی مقاله به ادامه مطلب می‌پردازیم.

 

منبع: زومیت

نویسنده مقاله: سفرون کلاسی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array