به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، با وجود تلاش برای حرکت به سمت انرژی سبز و کربن زدایی، نفت همچنان یکی از مهمترین منابع جهان باقی مانده است. طلای سیاه توسط گروه نسبتاً محدودی از کشورها تولید می‌شود، بنابراین می‌تواند منبع اهرم اقتصادی و سیاسی این کشورها باشد.

این نمودار تولید جهانی نفت خام در سال 2023 را نشان می‌دهد که بر حسب میلیون بشکه در روز اندازه‌گیری شده و آمار آن از اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) دریافت شده است.

بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان

با توجه به نمودار، سه کشور 40 درصد از تولید جهانی نفت را برعهده دارند. در سال 2023، ایالات متحده، روسیه و عربستان سعودی مجموعاً 32.7 میلیون بشکه در روز نفت تولید و به بازار عرضه نموده‌اند.
این سه کشور از سال 1971 تاکنون به طور مداوم بر تولید نفت تسلط داشته اند.

در مقابل، مجموع تولید سه تولیدکننده بزرگ بعدی (کانادا، عراق و چین) در سال 2023 به 13.1 میلیون بشکه در روز رسید که فقط از تولید ایالات متحده پیشی گرفت. همان طور که مشاهده می‌شود، ایران در بین بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان در سال 2023 جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده است.

بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان کدامند؟

در کوتاه مدت، هیچ کشوری به احتمال زیاد از رکورد تولید ایالات متحده در سال 2023 فراتر نخواهد رفت، زیرا هیچ تولیدکننده دیگری تاکنون به ظرفیت روزانه 13 میلیون بشکه نرسیده است. اخیرا، شرکت دولتی عربستان سعودی آرامکو برنامه های خود را برای افزایش ظرفیت تولید به 13 میلیون بشکه در روز تا سال 2027 طرح ریزی کرده است.

در سال 2024، تحلیلگران پیش بینی کردند که ایالات متحده جایگاه خود را به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت حفظ خواهد کرد. در واقع، طبق گزارش Macquarie Group، انتظار می‌رود تولید نفت ایالات متحده تا پایان سال 2024 به حدود 14 میلیون بشکه در روز برسد.

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array