ایران دکونومی: دکتر احد سعیدی، پس از فعالیت در مجموعه‌های تحقیقات بازار، مدیر سرمایه‌گذاری وی‌سی پرشیا شد و اکنون مدیر سرمایه‌گذاری مرکز نوآوری بانک ملی (فینوداد) است. وی با حضور در استودیو ایران دکونومی، در خصوص با ورود بانک‌ها به نوآوری صحبت کرد.

بانک یک سیستم سنتی دارد، چه شد که بانک‌ها به نوآوری ورود کردند؟

مشتری اصلی بانک، مردم هستند، تحولاتی که در دنیا اتفاق افتاد، باعث شد سرویس‌های جدید فینتکی از سمت استارتاپ‌ها به مردم ارائه شود و همین با استقبال زیاد مردم مواجه شد. بانک خود را متولی امور مالی می‌داند، درحالیکه مردم از خدمات فینتک‌ها استقبال کردند، بانک‌ها به این فکر کردند که اگر وارد این بازار نشوند، در آینده حذف خواهند شد.

بانک‌ها به سمت تسهیل بانکداری حرکت کردند و همین باعث ورود بانک‌ها به فضای نوآوری شد.

در بانکداری الکترونیک و فینتک چقدر از دنیا عقبیم؟

این سوال در دو دسته‌بندی قرار می‌گیرد، یکی دیجیتال شدن فرآیندها و دیگری خدمات بانکداری. در مورد اول در سطح خوبی قرار داریم و مردم در حال استفاده از خدمات دیجیتال هستند. اما در خصوص خدمات نوین بانکی، به دلیل موارد مختلف، رگولاتور به قانونگذاری این فضا ورود نکرده است و همین ما را عقب نگه داشته است؛ اگرچه استارتاپ‌ها ساکت نماندند و سعی کردند با دنیا جلو بروند. هرچند در نمایشگاه تراکنش، بانک مرکزی سند فینتک را ارائه کرد و فکر می‌کنم همین در صورت اجرایی شدن پیشرفت خوبی را رقم بزند. فاصله زیاد است اما جای امیدواری داریم.

بانک‌ها با داشتن مراکز نوآوری، چه ریسک‌هایی را جهت سرمایه‌گذاری خطرپذیر تحمل می‌کنند؟

در تعریف کلی، شاید یکی از وظایف مراکز نوآوری بانک‌ها سرمایه‌گذاری خطرپذیر باشد. این فرآیند در گذشته اتفاق می‌افتاد، اما حالا دیگر نه، به دلیل ریسک‌های بالای استارتاپ‌ها و ریسک‌گریزی بانک‌ها، تمرکز مراکز نوآوری بانک‌ها بیشتر بر روی نیازهای سیستم بانک و رفع آن‌ها از طریق نوآوری است. به نوعی مراکز نوآوری در پی سولوشن‌های بانکداری هستند و سعی می‌کنند ارتباط استارتاپ‌ها که متولی نوآوری هستند و بانک‌ها که متولی بازار هستند را ایجاد کنند.

می‌توان گفت این مراکز پل ارتباطی ورود نسل Z به بانک‌هاست؟

در سیر تحول نسلی قرار داریم و نسل z نسل متفاوتی است و ویژگی‌های متفاوتی دارد، بنابراین، چه بخواهیم سرویسی برای جذب مشتری طراحی کنیم، چه بخواهیم از این نسل در منابع انسانی استفاده کنیم، شناختن این نسل از واجبات همه سازمان‌ها محسوب می‌شود. عمدتاً راهکارها، به نوعی واسطه‌گری است، ما هم تلاشمان در مراکز نوآوری همین است. به نوعی به عنوان حلقه واسطه این ارتباط را که یک نیاز محسوب می‌شود، تسهیل می‌کند.

تحول دیجیتال را در نظام بانکداری چطور می‌بیند؟

خوشبختانه بانک مرکزی، بانک‌ها را به تدوین سند تحول دیجیتال ملزم کرده و همین نوید می‌دهد که فضا برای ورود استارتاپ‌ها در این حوزه وجود دارد. پس بستر فراهم است، اما موانعی هم وجود دارد که در سند بانک مرکزی هم به آن اشاره شده، نبود قانون مشخص در این حوزه باعث می‌شود که ورود نوآوری را سخت کند. چالش دیگر در این حوزه بحث منابع انسانی است. نیروی توانمند و ماهر کم است؛ به خصوص در فضای دیجیتال، این صنعت هم روز به روز در حال تغییر است.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در فینتک و سرمایه‌گذاری نیاز به توجه دارد، کمبود ایده‌های خوب است. ایده‌های موجود عمدتاً قدیمی یا تکراری هستند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که افراد بر ترندهای آینده کار کنند.

کانال یوتیوب ایران‌دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array