به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، تقریباً 4 ماه پس از جنجال‌های اخراج ناگهانی سم آلتمن از مدیرعاملی استارتاپ هوش مصنوعی OpenAI، پیوستن او به کمپانی مایکروسافت و سپس بازگشت او به سمت اولیه خود؛ تحقیقات بالاخره پایان یافته و چرایی اخراج او تا حدی مشخص شده است.
با پایان گرفتن روند تحقیقاتی شرکت حقوقی WilmerHale، او مجدداً ‌به‌عنوان “مدیرعامل OpenAI” منصوب شده و سه عضو جدید نیز همراه او به هیئت‌مدیره این کمپانی پیوسته‌اند.

ماجراهای اخراج و انتصاب مجدد سم آلتمن چه بود؟

به گفته نویدبخش‌ترین و مشهورترین کمپانی هوش مصنوعی دنیا، سم آلتمن از روز گذشته (جمعه) جایگاه خود در هیئت‌مدیره OpenAI را بازپس گرفته و با پیوستن 3 عضو جدید، حالا هیئت‌مدیره این استارتاپ جمعاً 8 عضو دارد.

شرکت حقوقی WilmerHale اعلام کرده که روند تحقیقاتی پیرامون اخراج آلتمن در نوامبر 2023 (آبان 1402) به پایان رسیده است و این کمپانی حالا قوانین جدید و محکم‌تری را برای مدیریت بحران تدوین کرده است. همچنین تمام اعضای هیئت‌مدیره OpenAI به‌صورت یکپارچه حامی سپردن مدیریت این کمپانی به سم آلتمن هستند.

به گفته برت تیلور، رئیس هیئت‌مدیره جدید این کمپانی، شرکت حقوقی WilmerHale با تمام کارمندان و اعضای هیئت‌مدیره این استارتاپ هوش مصنوعی مصاحبه کرده و پس از بررسی بیش از 30 هزار سند به این نتیجه رسیده که خود آلتمن و گرگ بروکمن، (یکی از بنیان‌گذاران OpenAI) گزینه‌های مناسبی برای مدیریت این شرکت هستند.

کارمندان، سرمایه‌گذاران و حتی بزرگترین حامی مالی استارتاپ هوش مصنوعی OpenAI یعنی کمپانی مایکروسافت، همگی از اخراج غیرمنتظره سم آلتمن شوکه شده بودند. البته این تصمیم جنجالی و پرسروصدا با اینکه موج عظیمی از واکنش‌ها را در دنیای تکنولوژی به‌وجود آورد؛ اما تنها چند روز بیشتر دوام نداشت و هیئت‌مدیره این استارتاپ برای فیصله دادن به این ماجرا چاره‌ای جز بازگرداندن آلتمن نداشتند.

هیئت‌مدیره OpenAI
آدام دآنجلور، برت تیلور و لری سامرز، اعضای هیئت‌مدیره OpenAI

اعضای جدید هیئت‌مدیره OpenAI

آلتمن با بازگشت خود به هیئت‌مدیره، سه عضو جدید را به همراه خود آورده است. سو دزموند-هلمن (مدیرعامل سابق بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس)، نیکول سلیگمن (رئیس سابق Sony Entertainment) و فیجی سیمو (مدیرعامل کمپانی Instacart).
شایان ذکر است که برخلاف روال مدیریتی گذشته، هر سه عضو جدید هیئت‌مدیره OpenAI زن هستند. 4 عضو قبلی هیئت‌مدیره همگی مرد بوده‌اند و همیشه انتقاداتی به تنوع کم نژادی و جنسیتی به این شرکت وارد شده بود.

 سم آلتمن با انتشار پست جدیدی در X به این سه نفر خوشامد گفت و اعلام کرد با پایان یافتن تحقیقات رسمی “کارهای بسیاری برای رسیدگی وجود دارد”. از این بهبودهای ساختاری مهم می‌توان به ایجاد دستورالعمل‌های جدید و  ایجاد کمیته‌های هیئت‌مدیره تکمیلی اشاره کرد.

این سه عضو جدید به چهار عضو قبلی هیئت‌مدیره شامل بِرِت تیلور (مدیرعامل‌ سابق Salesforce)، لری سامرز (وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا) و آدام دآنجلو (مؤسس کمپانی Quora) خواهند پیوست. اعضای هیئت‌مدیره قبلی، بدون هیچ‌گونه اطلاع قبلی به سهامداران کلیدی سم آلتمن را برکنار کرده و حتی فرصتی برای واکنش نشان دادن به او نداده بودند.

براساس تحقیقات شرکت امنیتی WilmerHale، اخراج غیرمنتظره سم آلتمن نتیجه نگرانی‌های پیرامون مسائل مالی، امنیتی یا پروژه‌های در دست توسعه نبوده است. شرکت در تحقیقات خود نوشته که این تصمیم “نتیجه از بین رفتن اعتماد و رابطه همکاری میان اعضای هیئت‌مدیره قبلی OpenAI و آقای آلتمن بوده است”. هیئت مدیره سابق در زمان اجرایی کردن تصمیم خود با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود دلیل اصلی کنار گذاشتن آلتمن از این مقام، عدم روراستی و صداقت در ارتباط با اعضای هیئت‌مدیره بوده است!

منبع: Reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array