به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، دو کمپانی مایکروسافت و اینتل برای ساخت تراشه‌های اختصاصی با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. این معامله بزرگ می‌تواند تأثیر به‌سزایی در بازپس‌گیری جایگاه اینتل در صنعت ساخت تراشه داشته باشد.

براساس اخبار جدید، کمپانی اینتل قصد دارد تراشه‌های اختصاصی طراحی‌شده توسط کمپانی مایکروسافت را برای این غول تکنولوژی بسازد. گفته می‌شود این قرارداد بزرگ و پرسروصدا ارزشی بیشتر از 15 میلیارد دلار دارد!

تراشه اینتل

معامله جدید مایکروسافت ناجی اینتل خواهد بود؟

اینتل این اخبار خوش را امروز و در طی برگزاری رویداد Intel Foundry به حضار اعلام کرده بود. با اینکه هیچ‌کدام از این دو کمپانی درباره کاربرد و محل دقیق استفاده از این تراشه‌ها اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند؛ اما به گفته خبرگزاری Bloomberg کمپانی مایکروسافت مدت‌هاست طرح‌های تراشه‌های اختصاصی هوش مصنوعی و همچنین پردازنده‌های خود را به‌صورت درون‌سازمانی ایجاد کرده است.

همچنین هنوز اطلاعات دقیقی درباره زمان آغاز این پروژه و تولید تراشه‌های اختصاصی مایکروسافت توسط اینتل و یا قیمت این تراشه‌ها منتشر نشده است. اما پیش‌بینی می‌شود که این تراشه‌ها در نیمه دوم سال 2024 آماده عرضه به بازار باشند.

مدیرعامل کمپانی مایکروسافت، ساتیا نادلا، در حین برگزاری جلسه کنفرانس مطبوعاتی امروز گفته است: “ما در میانه یک تغییر بسیار هیجا‌ن‌انگیز هستیم که مقوله بهره‌وری را از ریشه و اساس برای همه سازمان‌ها و صنایع دگرگون خواهد کرد”.
نادلا در ادامه گفت: “برای دستیابی به این هدف مهم، نیازمند پیشرفته‌ترین، کارآمدترین و با کیفیت‌ترین قطعات نیمه‌هادی‌ هستیم. به‌همین دلیل است که از همکاری پیش‌روی مایکروسافت با شرکت اینتل بسیار هیجان زده‌ایم و قصد داریم تراشه‌ای که به‌صورت درون‌سازمانی طراحی شده را با فرآیند 18A اینتل تولید کنیم”.

تراشه‌های اختصاصی مایکروسافت قدرت‌گرفته از فرایند 18A اینتل هستند. به‌نظر می‌رسد کمپانی اینتل برای تضمین موفقیت و بازگشت به جایگاه قبلی خود در صنعت ساخت تراشه بر روی این معامله جدید حساب ویژه‌ای باز کرده و مایکروسافت مشتری سازمانی‌ایست که مجدداً این شرکت را به اوج خواهد برد.

بهره‌گیری از فرصت ویژه‌ای مانند این و ساخت تراشه‌هایی که کمپانی‌های بزرگ دیگر مسئولیت طراحی آن را به‌عهده داشته‌اند؛ ترفند شناخته‌شده و مطمئنی است که برای کمپانی تایوانی TSMC نیز سودآوری بسیاری داشته است. شرکت ساخت تراشه TSMC با کمپانی‌های بزرگی مانند اپل، کوالکام (Qualcomm) و AMD با روشی مشابه همکاری می‌کند.

البته که اینتل در این مسیر تنها نیست. با اوج گرفتن تکنولوژی هوش مصنوعی و افزایش شدید تقاضا برای تراشه‌های تخصصی آن، بسیاری از کمپانی‌های بزرگ به فکر چاره افتاده و قصد دارند در سال 2024 و یا 2025 تراشه‌های اختصاصی خود را تولید کنند. با در نظر گرفتن اینکه تأمین‌کننده‌ای مانند انویدیا با استفاده از موقعیت طلایی به سودآوری چشمگیری دست یافت؛ دیگر کمپانی‌ها قصد دارند از وابستگی خود به منابع خارجی کاسته و تراشه‌های خود را به‌صورت درون‌سازمانی طراحی و تولید کنند.

اینتل سال 2023 خوبی را پشت‌سر نگذاشته بود و گزارش مالی سه‌ماه ابتدایی سال میلادی گذشته حاکی از بدترین نتایج کسب‌شده در تاریخ این شرکت بوده است. این پنجمین فصل مالی بوده که شرکت اینتل چنین نتایج و ضررهای وحشتناکی را تجربه کرده است. هنگامی‌که ماموریت پاتریک گلسینگر به‌عنوان مدیرعامل این کمپانی آغاز شد، او تصمیم گرفت که کارخانه‌های تولیدکننده پردازنده‌های اینتل روند کار خود را تغییر دهند و برای دیگر کمپانی‌ها قطعه تولید کنند.

حالا در اوایل سال 2024 شاهد این هستیم که ایده‌های گلسینگر در حال به ثمر نشستن هستند و ممکن است معامله این شرکت با مایکروسافت در اصل نجات‌دهنده آن از این وضعیت ناگوار باشد.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array