به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، اپل بالاخره کوتاه آمد و روش‌های پرداختی جایگزین را به فروشگاه اپلیکیشن اپ‌استور اضافه کرد. این کمپانی با ویرایش و اصلاح کردن قوانین اپ‌استور آمریکا، از این پس به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا روش‌های پرداخت جایگزین را به اپلیکیشن‌های خود متصل کنند؛ اما پرداخت کمیسیون به اپل همچنان الزامی‌ست.

در راستای عدم موافقت دادگاه عالی ایالات‌متحده آمریکا با درخواست کمپانی اپل در پرونده شکایت قضایی کمپانی بازی‌سازی Epic Games؛ این غول تکنولوژی اعلام کرده که تغییرات بسیاری در سیاست‌ها و دستورالعمل‌های اپ‌استور اعلام خواهد کرد.
اپل اعلام کرده برای مطابقت با رأی صادر شده در دادگاه سال 2021 در برابر Epic Games، قوانین فروشگاه اپ‌استور از امروز با تغییر برخی دستورالعمل‌ها آپدیت خواهد شد.

روش پرداختی اپ‌استور

مزیت روش‌های پرداختی جایگزین برای توسعه‌دهندگان

تغییرات اعمال شده توسط اپل در جهت رسیدگی به شکایات و اعتراضات چندسال اخیر است. تا پیش از این، سیاست‌های فروشگاه اپ‌استور به توسعه‌دهندگان اجازه نمی‌داد که روش‌های پرداخت جایگزین را در سیستم پرداختی اپلیکیشن‌های خود به‌کار گیرند. اما از امروز، این قوانین به‌صورت سراسری در اپ‌استور آمریکا تغییر خواهند کرد.

تغییرات صورت‌گرفته در دستورالعمل‌ فروشگاه اپ‌استور آمریکا به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد مشتریان را برای پرداخت هزینه‌ها به لینک‌های خارجی هدایت کنند؛ البته در صورتی که روش پرداخت درون‌برنامه‌ای و اختصاصی اپل هم جزء گزینه‌ها باشد!
به بیانی دیگر، برای بهره‌گیری از این راه دسترسی جدید، روش پرداختی درون‌برنامه‌ای اپل هم حتماً باید در سیستم پرداختی اپلیکیشن‌ها قید شود.

براساس سیاست‌های آپدیت‌شده اپ‌استور آمریکا، توسعه‌دهندگان می‌توانند برای استفاده از این مزیت جدید، درخواست دسترسی خود را به تیم اپل ارسال کنند. پس از دریافت تأییدیه، دکمه اختصاصی و یا لینکی در اپلیکیشن آنها تعریف می‌شود که هنگام پرداخت هزینه‌ها کاربران را به پلتفرم‌های خرید خارج از اپلیکیشن هدایت خواهد کرد.

به گفته اپل، این مزیت جدید فقط برای استفاده در اپ‌استور iOS یا iPadOS ایالات‌متحده آمریکا درنظر گرفته شده است. در دیگر فروشگاه‌های متفرقه، اپلیکیشن‌ها و ابرداده‌های آن‌ها (متادیتا) شامل دکمه‌ها، لینک‌های خارجی یا فراخوان‌های جایگزینی که مشتریان را به روش‌های پرداختی دیگری جز پرداخت درون‌برنامه‌ای هدایت می‌کنند؛ نخواهند بود.

همچنین، اپل پس از اطلاع‌رسانی درباره این تغییرات در سیاست‌های اپ‌استور اعلام کرد که روش‌های پرداختی جایگزین همچنان مشمول پرداخت کمیسیون خواهند بود. کارمزد درنظر گرفته‌شده برای این سیستم جدید برای توسعه‌دهندگانی که عضو برنامه App Store Small Business Program هستند؛ 12% و برای دیگر توسعه‌دهندگان 27% می‌باشد.

مشتریان و کاربران پس از انتخاب روش‌های پرداختی جایگزین (هر روشی به‌جز سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل) با یک هشدار مواجه می‌شود. در این اعلان به افراد هشدار داده می‌شود که “شما در حال هدایت شدن به یک صفحه و لینک خارج از اپلیکیشن هستید. کمپانی اپل هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال امنیت و حریم خصوصی پرداخت‌های انجام‌شده در سطح وب ندارد”.

Epic Games

اپل و گوگل در برابر Epic Games

البته به‌نظر می‌رسد حتی پس از اعمال این تغییرات، مدیرعامل کمپانی بازی‌سازی Epic Games همچنان از اقدامات اپل راضی نمی‌باشد.
تیم سویینی، مدیرعامل شرکت ارائه‌دهنده بازی محبوب Fortnite در واکنش به این اخبار با انتشار پست جدیدی در محیط پلتفرم X گفته که “دریافت کارمزد 27% از سمت اپل، همچنان انحصارطلبانه و ضدرقابتی است!”. او همچنین از تغییرات جدید دستورالعمل‌های اپ‌استور آمریکا و نحوه به‌کارگیری و فعال‌سازی روش‌های پرداختی جایگزین توسط اپل انتقاداتی کرده است.
سویینی گفته که کمپانی Epic Games به‌زودی در دادگاه این “تلاش موذیانه و ریاکارانه اپل را به چالش خواهد کشید”. فایل کامل تغییرات صورت‌گرفته در سیاست‌های اپل در این لینک قابل‌ مشاهده است.

البته اپل تنها کمپانی‌ای نیست که در برابر اقدامات شرکت بازی‌سازی Epic Games تسلیم شده است. سازنده بازی Fortnite موفق شده بود ماه گذشته کمپانی گوگل را نیز به زانو درآورده و این غول تکنولوژی را نیز به پرداخت 700 میلیون دلار غرامت محکوم کند.

این شرکت بازی‌سازی به دلیل نقض قوانین ضدانحصاری از کمپانی گوگل شکایت کرده بود و رأی سرنوشت‌ساز صادرشده توسط دادگاه ممکن است درنهایت درست مانند اپ‌استور بر عملکرد فروشگاه‌ گوگل‌پلی نیز تأثیرگذار باشد و آینده متفاوتی را برای چگونگی ادامه فعالیت آن رقم بزند.

منبع: 9to5Mac

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array