به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، دولت کشور آمریکا موفق شد در جدال با گوگل پیروز شده و این کمپانی بزرگ را بابت سیاست‌های فروشگاه اپلیکیشن پلی‌استور به پرداخت 700 میلیون دلار وادار کند.

همین هفته گذشته بود که رأی دادگاه سه‌ساله کمپانی گوگل و شرکت Epic Games به نفع این کمپانی بازی‌سازی صادر شده بود. اما این شکست، پایان دردسرهای گوگل نبود. این کمپانی امروز اعلام کرد که در پی روند قضایی اخیر، با ایالت‌های آمریکایی توافق کرده تا به‌خاطر سیاست‌های فروشگاه پلی‌استور صدها میلیون دلار به مصرف‌کنندگان این کشور غرامت دهد.

فروشگاه پلی‌استور

دردسرهای عظیم کمپانی گوگل!

شرکت بازی‌سازی Epic Games به دلیل نقض قوانین ضدانحصاری از کمپانی گوگل شکایت کرده بود، اما این کمپانی تنها شاکی سیاست‌های انحصارطلبانه پلی‌استور نبوده است. علاوه‌بر Epic Games، ایالت‌های کشور آمریکا و همچنین مصرف‌کنندگان (مشتریان آمریکایی پلی‌استور) نیز به‌صورت جداگانه پرونده قضایی مشابه خود را ایجاد و پیگیری کرده‌اند.
براساس توافق‌نامه به‌دست‌آمده، کمپانی گوگل موظف است تا مبلغ 630 میلیون دلار به مصرف‌کنندگان و 70 میلیون دلار به صندوق ایالت‌ها (جمعاً 700 میلیون دلار) غرامت پرداخت کند.

کمپانی گوگل در ماه سپتامبر سال جاری (2023) در خصوص شکایت جمعی ایالت‌ها و مصرف‌کنندگان آمریکایی که در سال 2021 ثبت شده بود، به توافق رسید تا بالاخره این پرونده جنجالی را خاتمه دهد.
اما حالا، حدود 3 ماه بعد، این کمپانی تصمیم گرفته تا جزئیات این توافق را به‌صورت عمومی منتشر کند. هدف اصلی طرح این شکایت، اعتراض به سیاست‌های انحصارطلبانه فروشگاه پلی‌استور در دنیای اندروید بوده و تمام 50 ایالت آمریکا در این پرونده به‌عنوان شاکی حضور داشته‌اند.

براساس این توافق‌نامه 68 صفحه‌ای، گوگل موظف است به هر مصرف‌کننده آمریکایی واجد شرایط حداقل 2 دلار غرامت پرداخت کند. البته اگر پرداختی‌های کاربران در فروشگاه‌ پلی‌استور در بازه زمانی آگوست 2016 تا سپتامبر 2023 رقم بالایی باشد؛ غرامت دریافتی آنان نیز بیشتر خواهد بود.

کمپانی گوگل در این پرونده قضایی متهم به موارد زیر شده است:

  • دریافت هزینه‌های بیش‌ازحد مجاز از کاربران
  • اعمال محدودیت شدید در روند توزیع اپلیکیشن‌ها در دستگاه‌های اندرویدی
  • دریافت هزینه‌های غیرضروری در تراکنش‌های درون‌برنامه‌ای پلی‌استور

براساس این توافق‌نامه با تمام 50 ایالت‌ آمریکایی، این غول دنیای تکنولوژی ملزم به این شده که از این پس به توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و بازی‌ها اجازه دهد تا آزادانه‌تر از روش‌های جایگزین پرداخت درون‌برنامه‌ای استفاده کنند و دیگر به روش‌های پرداختی خودِ گوگل محدود نباشند.

همچنین به گفته این کمپانی، فرایند Sideloading یا نصب اپلیکیشن‌ها از خارج از فروشگاه پلی‌استور، در آینده ساده‌تر خواهد شد. هنوز جزئیات بیشتری در این مورد منتشر نشده اما در هرصورت، با انتشار پست جدیدی در بلاگ این کمپانی، بر این نکته تأکید شده که پیام‌ها و توضیحات پیرامون این روند به‌کلی تغییر خواهند کرد.

براساس مشاهدات، متن جدید این پیام به شرح زیر است: ” متاسفانه در حال حاضر تلفن همراه شما دارای پیکربندی مناسب برای نصب اپلیکیشن موردنظر از این منبع نمی‌باشد. صدور مجوز موردنیاز این منبع برای نصب این اپلیکیشن، ممکن است تلفن همراه و داده‌های شخصی شما را به خطر بیندازد”.

کمپانی گوگل

تغییرات بنیادین در گوگل پلی‌استور

به‌صورت خلاصه، این کمپانی ملزم است تمام سیاست‌های انحصارطلبانه موجود در فروشگاه پلی‌استور را بازبینی کرده و سپس آنها را به‌کلی تغییر دهد. براساس این توافق‌نامه طولانی، موارد زیر بخشی از تغییرات پیش‌رو در این فروشگاه اپلکیشن هستند:

  • صدور اجازه نصب اپلیکیشن‌های متفرقه ازطریق سرویس‌هایی غیر از پلی‌استور – به‌مدت 7 سال
  • صدور اجازه ارائه سرویس پرداخت درون‌برنامه‌ای متفرقه به مشتریان توسط توسعه‌دهندگان – به‌مدت 5 سال
  • عدم اجبار توسعه‌دهندگان به ارائه بهترین (کمترین) قیمت سرویس‌های خود در پلی‌استور – به‌مدت 5 سال
  • عدم اجبار توسعه‌دهندگان به ارائه همزمان اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها در پلی‌استور با دیگر فروشگاه‌ها – به‌مدت 4 سال
  • عدم اجبار شرکت‌ها به نصب اجباری و انحصاری اپلیکیشن فروشگاه پلی‌استور بر روی گوشی یا صفحه‌ اصلی – به‌مدت 5 سال
  • عدم نیاز به دریافت مجوزهای لازم از گوگل توسط شرکت‌های گوشی‌ساز (جهت نصب پیش‌فرض اپلیکیشن فروشگاه‌های متفرقه روی گوشی‌های اندرویدی مانند سامسونگ و شیائومی) – به‌مدت 5 سال
  • صدور اجازه به فروشگاه‌های متفرقه برای آپدیت اپلیکیشن‌ها بدون رضایت کاربران – به‌مدت 4 سال
  • صدور اجازه به فروشگاه‌های متفرقه برای نصب اپلیکیشن به کمک API

منبع: Tech CrunchThe Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array