به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پس از انتشار گزارش مالی فصل چهارم سال 2023 کمپانی متا در روز جمعه، مشخص شد که سهام این کمپانی شاهد رشد 20 درصدی بوده و ارزش بازار آن نیز بیش از 200 میلیارد دلار افزایش یافته است.

گزارش مالی جدید کمپانی متا فراتر از انتظارات و پیش‌بینی‌های کارشناسان بوده و این دستاورد چشمگیر 200 میلیارد دلاری رسماً بازار این حوزه را تکان داده است. این غول تکنولوژی مدتی پیش موفق شده بود به ارزش بازار 1 تریلیون دلار برسد.

به گفته وبسایت Bloomberg، هر سهم از سهام این کمپانی در روز جمعه با قیمت بالای 475 دلار عرضه می‌شد؛ درحالی‌که در بدترین وضعیت سال 2022 ارزش هر سهم از سهام متا تنها 90 دلار بوده است! در عرض یکسال هر سهم از سهام این شرکت چندین برابر شده و ارزش کنونی بازار این کمپانی بزرگ هم‌اکنون به 1.2 تریلیون دلار رسیده است.

با افزایش ارزش سهام این کمپانی، میزان ثروت مارک زاکربرگ نیز 28 میلیارد دلار بیشتر شده و هم‌اکنون او از بیل گیتس، مؤسس کمپانی مایکروسافت هم ثروتمندتر است.

ارزش متا

جزئیات گزارش مالی جدید متا

به گفته وبسایت Bloomberg و براساس گزارش آخرین فصل مالی سال 2023، درآمد کمپانی متا 40.11 میلیارد دلار بوده درحالی‌که کارشناسان انتظار کسب‌درآمدی 39.01 میلیارد دلاری داشته‌اند. درآمد این شرکت در بازه زمانی مشابه در سال گذشته حدود 32.2 میلیارد دلار بوده است.
همچنین متا انتظار دارد که کسب‌درآمد فصل جاری (سه‌ماهه ابتدایی سال 2024) رقمی در حدود 34.6 تا 37 میلیارد دلار باشد، درحالی‌که پیش‌بینی کارشناسان برای این فصل درآمدی 33.6 میلیارد دلاری است.

در چهارمین سه‌ماهه سال 2023 این شرکت بزرگ درآمدی 38.7 میلیارد دلاری از بخش تبلیغات داشت و توانست با موفقیت تخمین‌های کسب‌درآمد 37.8 میلیارد دلاری کارشناسان را پشت‌سر بگذارد. همچنین به گفته این کمپانی، پلتفرم محبوب فیسبوک درحال‌حاضر چیزی بیش از 2.11 میلیارد کاربر فعال روزانه دارد؛ درحالی‌که روزنامه Wall Street انتظار 2.07 میلیارد کاربر فعال روزانه را داشته است.
متا گزارش کرده که در سال گذشته (2023) میزان استقبال و بازدید از تبلیغات این شرکت بیش از 21% افزایش یافته و هزینه هر تبلیغ حدود 2% افت داشته است.

با اطمینان کامل می‌توان گفت که مارک زاکربرگ موفق شده در یک بازه زمانی 2 ساله (سال 2021 تا 2023) زیرساخت‌های کمپانی تحت‌مدیریت خود را از زیر بار منفی و ضررهای مالی بی‌شمار دوران همه‌گیری ویروس کووید 19 نجات داده و ارزش هر سهم از سهام این کمپانی را تقریباً بیش از 5 برابر کند.

متا

اما از طرف دیگر، آزمایشگاه‌های تخصصی هوش مصنوعی و پروژه متاورس این کمپانی با نام Reality Labs، همچنان سودآوری و موفقیت خاصی را برای این غول تکنولوژی به ارمغان نیاورده است. این بخش از کمپانی متا که مأموریت محقق کردن پروژه متاورس مارک زاکربرگ را بر عهده دارد؛ مجدداً ضرری 4.65 میلیارد دلاری برای این شرکت بالا آورده که نسبت به زیان مالی 4.3 میلیارد دلاری در همین بازه زمانی در سال گذشته هم بیشتر است!
اما همچنان کسب‌درآمد 1.07 میلیارد دلاری این آزمایشگاه‌ها از انتظارات 812 میلیون دلاری کارشناسان بیشتر بوده است.

با توجه به موج شدید محبوبیت ابزارهای هوش مصنوعی زایا، آزمایشگاه‌های Reality Labs و پروژه متاورس فعلاً توجه و علاقه اصلی سرمایه‌گذاران این کمپانی نیستند. در حال حاضر تمرکز اکثریت کمپانی‌های حوزه تکنولوژی بر توسعه ابزارهای هوش مصنوعی زایاست و متا نیز از این تلاش دسته‌جمعی مستثنی نمی‌باشد.

همچنین شایان ذکر است که عرضه رسمی هدست واقعیت ترکیبی کمپانی اپل، هدست Vision Pro به بازار، ممکن است جهشی در تمایل کاربران و مشتریان این حوزه به‌وجود آورد و تأثیر غیرمستقیمی در فروش هدست‌های واقعیت افزوده Meta Quest کمپانی متا نیز داشته باشد. هدست کمپانی اپل بالاخره از روز گذشته، دوم فوریه (13 بهمن) به بازار عرضه شد.

یکی دیگر از فاکتورهای مؤثر در موفقیت کمپانی متا نیز عملکرد بهبودیافته پلتفرم متن‌محور Threads می‌باشد. تحلیل نتایج آماری اخیر نشان‌ می‌دهد که روند پیشرفت Threads تازه شروع شده و حتی در حال اوج‌گیری است! تعداد دانلود و نصب ماهانه این اپلیکیشن در آخرین ماه سال 2023 بیش از سه‌برابر شده و منجر به قرارگیری این پلتفرم در لیست 10 اپلیکیشن برتر هر دو فروشگاه اپ‌استور و گوگل‌پلی شده است.

منبع: Yahoo! Finance

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array