ایران دکونومی: سال ۱۳۹۴ بود که چند سرمایه‌گذار، تصمیم به راه‌اندازی کارایا کردند، ایده این طرح از کار مشابهی در کانادا شکل گرفت که انجلی بر کسب‌وکارهای نوپا سرمایه‌گذاری می‌کرد. انگیزه این سرمایه‌گذاران نیز، جدا از تامین مالی، این است که تجربیات کسب‌وکاری خود را در اختیار این تیم‌ها قرار دهند. در این راستا، گفتگویی با نسرین رضایی، مدیر اجرایی کارایا داشتیم که در ادامه آن را مشاهده خواهید کرد:

چه چیزی باعث شد تا این انجل‌ها به بازار پر ریسک استارتاپ‌ها ورود کنند؟

این نوع سرمایه‌گذاری، مغایرتی با کسب‌وکارهای این سرمایه‌گذاران نداشت، کما اینکه، اغلب این انجل‌ها کارآفرینانی هستند که روزی خودشان کسب‌وکارشان را بنیان گذاشتند و حالا در نظر دارند بر روی کسب‌وکارهای نوپا سرمایه‌گذاری کنند؛ البته ورود به این بازار علاقه شخصی این افراد است.

بر حوزه خاصی سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ در چه مرحله‌ای ورود می‌کنید؟

حوزه سرمایه‌گذاری ما محدود نیست، با وجود داشتن طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران در کامیونیتی خود، حوزه‌های سرمایه‌گذاری خود را محدود نکردیم.

اما مرحله‌ای که ما به آن ورود می‌کنیم، مرحله بذری یا ارلی‌استیج است. در حقیقت ما بین شتابدهنده و وی‌سی هستیم.

برای سرمایه‌گذاری، چه معیارهایی برای انتخاب استارتاپ‌ها دارید؟

اولین معیار ما برای پذیرش، حجم بازار استارتاپ است. آیا توانسته درآمدی کسب کند؟

مورد بعدی تیم است. ما اغلب بر استارتاپ‌های تک فاندری سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم.

طی چه فرآیندی تیم به وی‌سی‌ها معرفی می‌شوند؟

از همان مراحل اولیه که قرار است سرمایه‌گذاری انجام شود، استراتژی‌های خروج سرمایه‌گذاران نیز طراحی می‌شود. بعد کارایا به عنوان واسطه بین وی‌سی‌ها و دیگر سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد تا تیم‌ها را برای جذب سرمایه مجدد به آن‌ها معرفی کند.

در خصوص خدمات اسمارت مانی کارایا بگویید!

جدا از اینکه تعداد زیادی سرمایه‌گذار کنار خود داریم، اما تلاش می‌کنیم از زمانیکه استارتاپ به ما مراجعه می‌کند تا زمان خروج، در کنارش بوده و به آن استارتاپ کمک کنیم. استارتاپ‌هایی که رویشان سرمایه‌گذاری می‌کنیم با کامیونیتی کارایا آشنا می‌شوند و البته جلسات منتورینگ و مشاوره هم دارند.

با توجه به وضعیت پر ریسک بازار، از حجم سرمایه‌گذاری خود کم کردید؟

سرمایه‌‌گذاران بسیار باهوش‌تر شدند و نگاهشان به فرآیندهای استارتاپ‌ها ریزتر و دقیق‌تر شده است. اغلب سرمایه‌گذاران خواستند امسال مدیریت پورتفو داشته باشند و چه بسا که سرمایه‌گذاری خود را متوقف کردند، اما در کارایا همچنان سرمایه‌گذاری ادامه داشته و دارد و امسال نیز بر دو تیم سرمایه‌گذاری کردیم. هدف ما این است و البته بستگی به انگیزه استارتاپ دارد.

با توجه به اینکه کار مشابهی در کانادا داشتید، آیا برنامه‌ای دارید که تیم‌هایتان به بازارهای بین‌المللی وارد شوند؟

قطعاً که این نوع تیم‌ها برای سرمایه‌گذار جذاب‌تر است و کارایا نیز کمکشان می‌کند.

کانال یوتیوب ایران‌دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array