به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پس از اینکه هفته گذشته «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، قانون منع فعالیت یا فروش تیک‌تاک (TikTok ) در این کشور را امضا کرد، تیک‌تاک تصمیم گرفت به‌جای فروش اجباری شرکت، از ایالات متحده خارج می‌شود. اکنون به نظر می‌رسد نهادهای قانون‌گذار در اتحادیه اروپا نیز قصد دارند پا جای پای ایالات‌متحده گذاشته و این شبکه اجتماعی محبوب را در این منطقه دچار چالش کنند.

اورسولا فون در لاین (Ursula von der Leyen)، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در جریان مناظره‌ای که روز گذشته در ماستریخت، با حضور نامزدهای اصلی احزاب برای انتخابات اتحادیه اروپا در سال 2024 برگزار شد، اظهار داشت که ممنوعیت TikTok در اتحادیه اروپا گزینه‌ای محتمل است.

فون که به جای سمت رئیس کمیسیون، به عنوان نامزد اصلی حزب راست میانه‌روی خلق اتحادیه اروپا در این مناظره حضور داشت، ضمن اشاره به ممنوعیت اخیر TikTok در ایالات متحده، یادآور شد که کمیسیون “اولین موسسه در سراسر جهان بوده است که این برنامه را در تلفن‌های کارمندان شرکت ممنوع کرد.”

تیک‌تاک (TikTok )

گفتنی است که سایر نامزدهای حاضر در این مناظره نیز به نوعی در صحبت‌های خود به مسئله  TikTok اشاره کردند. ماری-اگنس استراک-زیمرمن (Marie-Agnes Strack-Zimmermann)، کاندیدای اصلی حزب لیبرال، به لزوم بررسی مسائل پیرامون این شبکه اجتمعی تاکید کرد. گزارش شده است که شخص فون در لاین، در حالی که برای دومین دوره انتخاباتی این کمیسیون آماده می‌شود، از حضور در  TikTok برای تبلیغات انتخاباتی خود اجتناب می‌کند.

واکنش TikTok به مشکلات پیش رو چیست؟

بعد از عرضه تیک‌تاک لایت (TikTok Lite) در اروپا، حساسیت‌ کمیسیون نسبت به این طرح پاداش بالا گرفت. مدیران این کمیسیون معتقدند کمپانی بایت‌دنس باید نسبت به تأثیر این پلتفرم بر سلامت روان کاربران پاسخگو باشد. در همین راستا، هفته گذشته، این شرکت تصمیم گرفت ویژگی‌ای که به کاربران برای تعامل با برنامه تیک‌تاک لایت پاداش می‌داد را به حالت تعلیق درآورد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که کمیسیون بررسی این ویژگی را تحت قوانین نظارت بر محتوا و قانون خدمات دیجیتال (DSA)  آغاز نمود.

با توجه به قانون DSA، ممکن است TikTok به خاطر ناکامی در محافظت از خردسالان با چالش‌های جداگانه‌ای مواجه شود. بر اساس DSA، کمیسیون این اختیار را دارد که به عنوان آخرین راه حل، دستور تعلیق موقت یک سرویس را صادر کند.

گفتنی است که TikTok هنوز به درخواست اظهارنظر درباره این موضوع پاسخ نداده است.

منبع: politico

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array