به گزارش ایران دکونومی، امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک (تتا)، در نشست خبری حاشیه رویداد «۷۲۴، روز ملی تجارت الکترونیک» در مورد رویداد گفت: «این سومین رویداد بود که امسال با نام «روز ملی» برگزار شد، چرا که این روز در تقویم رسمی نیز ثبت شده است. هدف آن هم کمک کردن به شفاف شدن جایگاه تجارت الکترونیک در کشور است. این حوزه در خصوص توزیع سرمایه‌‌گذاری نیز بسیار اهمیت دارد، چون سرمایه‌گذاری تجمیع شده وجود ندارد.

ما ۱۸۰هزار واحد کسب‌وکار تجارت الکترونیکی داریم که هیچکدام بخش قابل توجهی از بازار را ندارند. البته در بعضی دسته‌ها شاهد شبه انحصار هستیم ولی در اغلب موارد رقابت شکل گرفته است. همین موضوع اهمیت تجارت الکترونیک را در کشور بالا می‌برد. هدف مهم این رویدادها این است که فعالان این حوزه تصویر واضح‌تری از تجارت الکترونیک کشور داشته باشند.»

اتحادیه تجارت الکترونیک

اتحادیه ها، قدرت زیادی دارند

با توجه به موضوعی که در پنل تخصصی رویداد روز ملی تجارت الکترونیک مطرح شد، کلاهدوزان در خصوص یکپارچگی نهادهای دولتی و برنامه آتی مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: «از دی‌ماه گذشته، به صورت مفصل با اعضای انجمن تجارت الکترونیک و گروه‌های مختلف این حوزه صحبت‌هایی داشتم و نکته‌ای که به همه گوشزد کردم این بود که اتحادیه خود را تقویت کنید. الان ما یک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی داریم که دارای تعدادی عضو هستند و از این تعداد برخی، طبق بررسی نهادهای نظارتی، واقعی نیستند. از طرفی دیگر هم کل اعضای آن ۵ یا ۶هزار عضو است و ما ۱۸۰ هزار کسب‌وکار دیجیتال داریم. حرف من این است که چرا حداقل ۵۰هزار کسب‌وکار عضو اتحادیه نمی‌شوند تا اتحادیه تقویت شود؟»

وی با اشاره به صحبت‌های نمایندگان مجلس، افزود: «یکی از نمایندگان مجلس در صحبت امروز خود گفت، چالشی باید مطرح شود تا ما پیگیری کنیم، موضوع این است که اتحادیه واحدی که تعداد قابل توجهی عضو داشته باشد وجود ندارد. چند انجمن و چند نظام وجود دارد ولی اتحادیه واحدی نیست. تا زمانیکه این مسئله حل نشود از سمت دولت هیچ بحثی نیست و با وجود این گپ برخی خواسته یا ناخواسته در حال استفاده هستند.

کسب‌وکارها باید ترغیب شوند که به عضویت اتحادیه درآیند، این اتحادیه دولتی نیست و دولت دخالتی در آن ندارد. ظرفیت اتحادیه‌ها به قدری زیاد است که اگر در هر حوزه کاری، اتحادیه‌ای باشد که ذیل قانون کشور باشد، هیچ نهاد ثالثی از لحاظ قانونی اجازه ورود و کشاندن کسب‌وکار به دادگاه را ندارد. چرا که طبق قانون، تخلف باید در ابتدا در اتحادیه بررسی شود و اگر قابل حل نبود بعد شکایت صورت گیرد. در اصناف دیگر اتحادیه‌ها به قدری قدرتمندند که حق خود را از دولت مطالبه می‌کنند.»

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا جای برخی از استارتاپ‌های اصلی در این رویداد خالی بود، تشریح کرد: «ما در برنامه خود می‌خواهیم در سال حداقل سه نشست برگزار کنیم. نشست‌هایی با بخش خصوصی، تا در خصوص چالش‌ها صحبت کنیم. موضوعات محوری هم متفاوت انتخاب می‌شوند. قرار نیست صرفاً در ۲۴مهرماه دور هم جمع شویم. با توجه به استقبال امروز، برنامه باید بزرگتر برگزار شود. یکی دیگر از برنامه‌هایمان نیز برگزاری نمایشگاه تخصصی با حضور مدیران دولتی است.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array