به گزارش ایران دکونومی، مینا مهرنوش، رئیس اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار، نیما قاضی، رئیس هیئت مدیره انجمن تجارت الکترونیک استان تهران، محمدرضا فرجی، رئیس اتحادیه فناوران تهران و علی چاغروند، معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران در این پنل به گفتگو پرداختند.

در ابتدای پنل، مهرنوش با ابراز خوشحالی از دیدگاه وزارت صمت به نقش کسب‌وکارهای مجازی و میدان دادن به کارگروه توسعه اقتصاد دیجیتال، گفت: «نهادهای دولتی کار را به بخش خصوصی واگذار می‌کنند، اما در حین انجام کار، پس از صرف هزینه‌های سنگین از سمت بخش خصوصی، دیده می‌شود که همان کار را یک نهاد دولتی عیناً انجام داده و به بهانه دیتای حکومتی، بخش خصوصی را حذف می‌کند. در حالیکه این دیتا مثلاً مربوط به فروش مرغ در یک منطقه شهر است و حکومتی نیست!»

وی با بیان این نکته که این صحبت‌ها نه فرد، بلکه وزارتخانه‌ها را مخاطب قرار می‌دهد، افزود: «وقتی کار در بخش خصوصی در حال انجام است، ناگهان یک نهاد یا وزارتخانه وارد می‌شود و درخواست مجوز می‌کند و همین ایجاد مانع می‌کند. لذا، از بخش دولتی تقاضا می‌کنم با محوریت یک نهاد، مثلاً وزارت صمت فعالیت و نظارت کند و دیگر نهادها با همان نهاد هماهنگ باشند. همچنین بسیاری از دیتاها و اطلاعات اصلا در قانون حاکمیتی نیست، پس بخش دولتی این اطلاعات را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد و رقیب این بخش نشود.»

اسدی نیز اظهار داشت: «دیروز شاهد آمدن حکم فرآیند برندینگ بودیم، ما نیاز است برای پیشرفت، یک شبکه شویم تا منابع را تقسیم کنیم. در حقیقت ما به شرکت‌های شبکه‌ساز نیاز داریم.»

چاغروند نیز توضیح داد: «وزارتخانه‌هایی که ثبت تشکل می‌کنند پتانسیل خوبی برای اشتغالزایی دارند. وقتی به رشد ضریب نفوذها نگاه می‌کنیم متوجه وجود تقاضاهای زیاد می‌شویم و همین نشان دهنده وجود فرصت‌های رشد بسیار است.»

فرجی ادامه داد: «روزی که پاندمی کرونا شد، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین، کمک شایان توجهی کردند که از آن بحران عبور کنیم و خودشان هم رشد قابل توجهی تجربه کردند. امروزه هم اگر موانعی مثل ورود کالاهای قاچاق در پلتفرم‌ها اتفاق می‌افتد و این کسب‌وکارها به بحران می‌خورند، وزارت صمت باید برای حل این چالش‌ها به میدان بیاید و به کسب‌وکارها کمک کند.»

مهرنوش در خصوص کالای قاچاقی که در پلتفرم‌ها عرضه می‌شوند توضیح داد: «اینکه امروزه کالای قاچاق را در پلتفرم‌ها می‌بینیم به این دلیل است که آن‌ها شفافیت دارند و این کالاها قابل رصد است. قبلاً هم در بخش سنتی کالای قاچاق وجود داشت، اما تفاوت اینجاست که آن زمان قابل رصد نبود و از وجود آن آگاه نمی‌شدیم. همین‌که پلتفرم‌ها تن به این شفافیت می‌دهند، اتفاق خوبی است.»

قاضی نیز در خاتمه پنل اذعان داشت: «الان ما در جایی ایستادیم که رشدهای ۱۰ و ۲۰ درصدی ما را به رقابت حتی با همسایگان کشور نمی‌رساند. مسائل اصلی تجارت الکترونیک امروز این است که دولت با قیمت‌گذاری دستوری یا ایجاد محدودیت در روند بازار دخالت می‌کند و وقتی این چالش پیش می‌آید و زیرساخت به مشکل می‌خورد، این فعالیت‌ها زیرزمینی می‌شوند و با مشکلاتی مثل همان کالای قاچاق روبه‌رو می‌شویم. دو بحث دیگر نیز ورود به بورس و مهاجرت است.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array