به گزارش ایران دکونومی، داده‌های سایت دیوار حاکی از آن است که آیفون در مقابل سامسونگ توانسته گوی رقابت را در دست گرفته و با ۴۷ درصد جستجو در دیوار در سال جاری، از سامسونگ با ۳۶ درصد جستجو جلو بزند. در این میان آیفون ۱۳ در جایگاه نخست جستجوی گوشی‌های اپل قرار گرفته و جایگاه دهم از آنِ آیفون ۱۴ است.

آمار دیوار، انعکاسی از آمار جهانی

بر اساس گزارشی که در دی ماه سال جاری در ایران دکونومی منتشر شد، اپل در سال ۲۰۲۳ موفق شد جایگاهی که سامسونگ سیزده سال تصاحب کرده بود را از آنِ خود کرده و به عنوان بزرگترین فروشنده موبایل شناخته شود.

لوازم جانبی پرآگهی در دیوار

با توجه به تنوع محصولات اپل در آگهی‌های دیوار و البته در میان جستجوهای کاربران (اپل‌واچ، مک‌بوک، آی‌پد، آی‌پاد، ایرپاد و آیفون) منطقی است که سری‌های مختلف آیفون بیشترین سهم آگهی‌ها را داشته باشند. در واقع ۷۰ درصد از کل آگهی‌های محصولات مختلف اپل در سال جاری به گوشی‌های این برند تعلق دارد. رتبه دوم متعلق به انواع لوازم جانبی گوشی و تبلت اپل است که ۲۲ درصد این آگهی‌ها را به خودشان اختصاص داده‌اند و ۸ درصد باقی‌مانده نیز سهم دیگر محصولات بوده است.

لوازم جانبی پر آگهی دیوار

در بین تمامی محصولاتِ اپل، ۷۱ درصد اقلامی که در دیوار آگهی شده‌اند، دست دوم بوده‌‌اند و سهم اقلام دست دوم در بین گوشی‌های اپل بیشتر و حدود ۸۱ درصد است.

بازار اپل کجای ایران داغ‌تر است؟

استان‌های هرمزگان، البرز و خراسان رضوی نسبت به جمعیتی که دارند، بیشترین آگهی محصولات اپل را منتشر کرده‌اند. با این حال، کاربران استان‌های تهران، زنجان و فارس مشتری‌های پروپاقرص‌تری برای این آگهی‌ها بوده‌اند. تهران دارای بیشترین سهم در میانگین اقدام به تماس با هر آگهی بوده است. این استان، به طور میانگین ۱۴ بار، زنجانی‌ها ۱۳ بار و استان فارس‌ی‌ها هم ۱۳ بار اقدام به تماس با هر یک از آگهی‌های اپل کرده‌اند.

جستجوی گوشی‌های اپل بیشتر از سامسونگ بوده است

امسال گوشی‌های آیفون در رتبه دوم گوشی‌های آگهی‌شده در دیوار قرار داشته‌اند و سامسونگ اول بوده است، اما کاربران دیوار بیشتر در جستجوی آیفون بوده‌اند.

در کل، ۳۳ برند مختلف گوشی همراه از ابتدای سال جاری در دیوار آگهی شده‌اند که سهم انواع گوشی‌های گلکسی سامسونگ ۳۶ درصد از این آگهی‌ها و سهم انواع سری‌های آیفون ۲۹ درصد بوده.جستجو چطور؟ سهم آیفون از جستجوی کاربران ۴۷ درصد کل جستجوی گوشی‌ها و سهم سامسونگ ۳۶ درصد بوده است!

در صورت رجیستر نشدن آیفون ۱۴ به بالا، آیفون ۱۳ در صدر می‌ماند

در میان جستجوهای محصولات اپل هم، انواع گوشی‌های آیفون بالای جدول قرار دارند. کاربران دیوار امسال در ۸۶ درصد جستجوهای‌شان برای انواع محصولات اپل به دنبال آیفون بوده‌اند. بعد از آیفون، اپل‌واچ و ایرپاد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

محصولات مختلف اپل در جستجوی کاربران دیوار

اما در بین انواع سری‌های گوشی اپل، آیفون ۱۳ (با ۲۳ درصد جستجوها) صدرنشین است. بعد از آن هم به ترتیب سری‌های ۱۱ و ۱۲ قرار دارند. جالب است که آیفون ۱۴ که  به صورت قانونی رجیستر نمی‌شود، با سهم ۲ درصد از جستجوها در رتبه دهم این جدول قرار گرفته است.

مدل های مختلف گوشی آیفون

سامسونگ رکورددار بیشترین آگهی منتشر شده؛ آیفون رکورددار بیشترین تعداد دنبال‌کننده

اگر از زاویه آگهی‌ها نگاه کنیم، امسال سامسونگ سهم بیشتری از آگهی‌های منتشرشده داشته است و اگر از زاویه مشتری‌های گوشی‌های همراه نگاه کنیم، کاربرهای دیوار بیشتر به دنبال آیفون بوده‌اند. قاعدتا محبوبیت در بازار را باید با میزان جستجو بسنجیم. این نکته را هم باید در نظر داشت که نبرد این دو برند در بازار ایران نبرد نابرابری است. آخرین مدل‌های سامسونگ بدون هیچ مانعی رجیستر می‌شوند، اما اپل منع قانونی دارد!

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array