به گزارش ایران دکونومی، بانک مرکزی در ادامه روند ماهانه انتشار گزارش تراکنش‌های بانکی تحت شبکه الکترونيکی پرداخت کارتی (شاپرک)، آمار و ارقام مربوط به تیرماه سال 1402 را منتشر کرد. همه بانک‌ها و موسسات اعتباری فعال در شبکه بانکی ایران به شاپرک متصل هستند و از همین روی، بررسی گزارش‌های ماهانه این شبکه می‌تواند تصویر خوبی از وضعیت تراکنش‌ها در کشور ارائه کند.

تعداد تراکنش های شاپرک در تیر ماه و هم زمان با ارائه اظهارنامه مالیاتی و همین طور اجرای طرح اصلاح نظام  کارمزدها اتفاق افتاد. گزارش تیر ماه شاپرک حاکی از آن بود که میزان تراکنش‌ها نسبت به مدت مشابه ماه قبل از آن (خرداد 1402) 56 میلیون واحد کاهش یافته است. این گزارش در حالی منتشر شده است که گزارش خرداد شاپرک حاکی از افزایش 105 میلیونی نسبت به اردیبهشت 1402 بود. باید دید چه عامل و یا عواملی باعث شده است که روند مطلقاً صعودی تراکنش‌ها در خرداد ماه به یکباره تغییر روند داده و چنین کاهشی را به ثبت برساند.

گزارش اقتصادی شاپرک

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود، گزارش تیرماه شاپرک، ۴.۲۱۲ میلیون تراکنش به ارزش ۹.۶۹۸ هزار میلیارد ریال در شبکه پرداخت را نشان می‌دهد. به این ترتیب تعداد و مبلغ تراکنش‌ها در تیرماه نسبت به خردادماه ۱.۳۲ درصد در تعداد و ۰.۹۱ درصد در ارزش ریالی کاهش یافته است.

علت کاهش تراکنش‌های شاپرک در تیر 1402 چه بود؟

طبق آمارها، تراکنش‌های تیرماه شاپرک نسبت به دوره مشابه سال قبل (1401)، به میزان ۱۱.۷۲ درصد و از نظر ارزش ۴۱.۴۴ درصد افزایش داشته است. همچنین ارزش اسمی تراکنش‌های این ماه نسبت به ماه گذشته، ۰.۹۱ درصد کاهش داشته و ارزش حقیقی تراکنش‌ها ۲.۸۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

گزارش شاپرک

به نظر می‌رسد یکی از عوامل موثر بر میزان تراکنش‌ها، تورم بوده است. در واقع، تورم در طی یک ماه گذشته به میزان 3 درصد بر ارزش حقیقی تراکنش‌ها در شبکه پرداخت اثر داشته است. کاهش ارزش رخ داده، حاکی از کاهش قدرت خرید است؛ به طوری که گزارش‌های ماهانه شاپرک طی چندماه گذشته حاکی از کاهش مستمر ارزش حقیقی تراکنش‌ها است، برای خرداد 1402 نیز کاهش ۱ درصدی ارزش حقیقی تراکنش‌ها گزارش شده بود.

از دیگر عوامل موثر بر کاهش تراکنش‌ها، می‌تواند از یک سو هم زمانی با ارائه اظهارنامه مالیاتی و از سوی دیگر، اجرای نظام جدید کارمزد از سوی بانک مرکزی در شبکه پرداخت باشد.

افزایش تعداد ابزارهای پرداخت شاپرک

طبق گزارش ارائه شده توسط شاپرک، تعداد ابزارهای پرداخت به میزان 0.91 درصد افزایش یافته است که بخش اعظم این رشد ناشی از افزایش 0.79 درصدی تعداد کارتخوان‌های فروشگاهی است.

از سوی دیگر، ابزارهای پذیرش اینترنتی نیز در تیر 1402 نسبت به ماه قبل 3.18 درصد رشد یافته و جالب توجه است که تعداد ابزارهای پذیرش موبایلی، در همین زمان کاهش 4.21 درصدی را تجربه کرده است.

شرکت‌های PSP محبوب

با استناد به گزارش شاپرک، شرکت پرداخت ملت با برخورداری از 20.81 درصد از مبلغ تراکنش‌ها، جایگاه نخست را در میان شرکتهای PSP به خود اختصاص داده و شرکت پرداخت الکترونیک سامان با اختلاف 2 درصدی در جایگاه دوم قرار دارد.

در این ماه در ارزیابی شاپرک از شاخص مبلغ تراکنش میان شرکت‌های PSP  دو شرکت تجارت الکترونیک پارسیان و پرداخت الکترونیک پاسارگاد و همچنین بین دو شرکت پرداخت نوین آرین و پرداخت الکترونیک سپهر جابه‌جایی اتفاق افتاده است.  در شاخص سهم از کل مبلغ تراکنش‌ها، شرکت پرداخت الکترونیک سپهر با رشد 1.15 درصدی نسبت به ماه خرداد، به رقم 4.97 درصد دست یافته است. این شرکت بیشترین میزان رشد را در بین دوازده شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت به خود اختصاص داده است.

شاپرک

میانگین مبلغ هر تراکنش در تیر ماه 230 هزار تومان

یکی از نکات قابل توجه گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، افزایش میانگین مبلغ هر تراکنش با وجود کاهش تعداد و مجموع مبلغ تراکنش‌هاست؛ به طوری که میانگین مبلغ هر تراکنش از 229 هزار تومان در خرداد ماه با افزایشی اندک به 230 هزار تومان در تیرماه رسیده است.

از سوی دیگر، آمارها حاکی از آن هستند که میانگین مبلغ هر تراکنش در تیرماه سال گذشته (1401) معادل 182 هزار تومان بوده است.

بررسی آمار میانگین مبلغ تراکنش‌ها به این دلیل مهم است که این رقم می‌‌تواند تا حدودی اثر تورم بر تراکنش‌ها را نشان دهد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که در تیرماه سال گذشته هر فرد برای هر بار خرید کردن به طور میانگین 182 هزار تومان پرداخت می‌کرد و این رقم در تیرماه امسال به 230 هزار تومان رسیده است که می‌توان این افزایش را ناشی از رشد قیمت‌ها و تورم در اقتصاد ایران دانست.

به علاوه، حدود یک میلیارد و 45 میلیون تراکنش معادل حدود 25 درصد از کل تراکنش‌ها مربوط به استان تهران بوده و سه میلیارد و 166 میلیون تراکنش در سایر استان‌‌ها انجام شده است.

آخرین اخبار اقتصادی

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array