به گزارش ایران دکونومی، تسهیلات مسکن مستاجران که به وام ودیعه مسکن معروف است کمک هزینه ای است که به مستاجران واجد شرایط پرداخت می‌شود.

چند ماه دیگر فصل نقل و انتقالات بازار مسکن در سال جدید است و شاهد یک رویارویی عجیب میان مالکان و مستاجران خواهیم بود.و بسیاری از مستاجران نمی دانند که قرارداد آنها در سال جدید چقدر افزایش خواهد داشت و چگونه خواهد بود، چون که نرخ ثابتی برای افزایش اجاره بها وجود ندارد.

البته قانون مشخصی برای سقف افزایش اجاره بها وجود دارد اما کمتر کسی به آن عمل می کند.

امروزه، صاحبخانه ها تمایل به گرفتن اجاره بهای بیشتر دارند چرا که بخشی از هزینه های زندگی خود را از همین اجاره ها تامین می کنند.

 مستاجران می‌توانند برای پوشش بخشی از هزینه های خود از وام ودیعه مسکن به مبلغ ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان با نرخ سود صفر و ۱۸ درصدی استفاده کنند.

مبلغ وام ودیعه مسکن در سال 1403

 با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن در شهرهای مختلف متفاوت است.

شهر تهران: دویست (۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰) میلیون تومان
مراکز استان‌ها: صد و پنجاه (۱۵۰/۰۰۰/۰۰۰) میلیون تومان
سایر شهرها: صد (۱۰۰/۰۰۰/۰۰) میلیون تومان
روستاها: چهل (۴۰/۰۰۰/۰۰۰) میلیون تومان

 نرخ سود این تسهیلات 18 درصد و دوره بازپرداخت آن 60 ماهه است.

از سوی دیگر مطابق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت وام 300 میلیون تومانی ودیعه مسکن به‌صورت قرض‌الحسنه به خانوارهای مشمول پرداخت می‌شود.

مطابق بخشنامه فروردین ماه امسال بانک مرکزی این تسهیلات مختص خانواده‌هایی است که از تاریخ اول فروردین 99 به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند. بر این اساس پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن در سال 1403

براساس بخشنامه بانک مرکزی، متقاضیان این تسهیلات می‌بایست دارای اجاره­‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت‌شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری، حداکثر ۶ ماه قبل از ثبت درخواست متقاضی در سامانه باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نماید.

همچنین کلیه متقاضیان و همسر ایشان متعهد هستند که در زمان ثبت­‌نام، فاقد مسکن و یا زمین مسکونی ملکی باشند. چنانچه در هر زمان سابقه مالکیت ایشان محرز شود، از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف می‌شوند و در صورت اخذ آن تسهیلات، متعهد به استرداد کلیه تسهیلات دریافتی و جبران خسارات و جرایم مربوطه خواهند بود.

 متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن می بایست با مراجعه به سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به آدرس tem.mrud.ir  ثبت نام نموده تا پس از تایید احراز شرایط و معرفی به بانک نسبت به تکمیل مدارک اقدام کنند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array