فهرست محتوا

ده اکوسیستم استارتاپی برتر جهان

نام ده اکوسیستم استارتاپی آمریکا، بریتانیا، رژیم صهیونیستی، کانادا، سوئد، آلمان، سنگاپور، استرالیا، فرانسه و چین به عنوان ده اکوسیستم پیشرو در این لیست به چشم می خورد.

رتبه بندی اکوسیستم های استارتاپی جهان در سال 2022

تغییرات رتبه اکوسیستم‌های استارتاپی در سه سال اخیر

چهار اکوسیستم ایالات متحده، بریتانیا، رژیم صهیونیستی و کانادا توانسته‌اند جایگاه خود را حفظ کنند؛ اما با تحلیل امتیازها میتوان این نتیجه را گرفت که فاصله آمریکا از سایر اکوسیستم‌ها در حال کاهش می‌باشد. همچنین در این لیست میتوان رشد قابل توجه اکوسیستم‌های سنگاپور و سوئد را مورد توجه قرار داد. مضاف بر این، کاهش شدید رتبه هلند نیز قابل توجه می‌باشد.

لیست برترین شهرهای استارتاپی

یکی از جالب‌ترین رشدها را میتوان به شهر بنگالور از کشور هند دانست؛ با اینکه هند در مجموع، رتبه 19 را به خود اختصاص داده است اما مشاهده این شهر در میان 10شهر برتر جهان قابل تأمل می‌باشد. همچنین شهرهای سانفرانسیسکو و نیویورک نیز همچنان رتبه‌های خود را توانسته‌اند حفظ کنند.

برترین شهرهای استارتاپی جهان در سال 2022

تعداد استارتاپ‌های فعال در صنایع مختلف

حوزه “نرم افزار و دیتا” با 31.8 درصد، بیشترین تعداد استارتاپ فعال و حوزه “حمل‌و‌نقل” با 2.6 درصد، کمترین تعداد استارتاپ را به خود اختصاص داده است.

تعداد استارتاپ های دسته بندی های مختلف

چه کشورهایی برای راه‌اندازی استارتاپ بهترین شرایط را دارا هستند؟

شاید در نگاه اول، اینطور به نظر برسد که ایالات متحده آمریکا که رتبه اول بین المللی را دارا هست بهترین اکوسیستم برای ایجاد کسب و کار است؛ اما با بررسی شاخص کسب‌و‌کار که به نحوی بیانگر میزان سهولت راه‌اندازی و مدیریت استارتاپ می‌باشد میتوان به این نتیجه رسید که اکوسیستم‌های سوئد و بریتانیا، با اختلاف، بهترین شرایط برای راه‌اندازی کسب و کار را دارا هستند. اکوسیستم‌های لوکزامبورگ، سنگاپور و لیتوانی هم بیشترین رشد شاخص تسهیل کسب و کار از سال 2021 به سال 2022 را به خود اخصاص داده‌اند. جالب است بدانید کشورهای نروژ، زلاند نو و دانمارک، با اعمال موارد سختگیرانه‌تر، بیشترین تنزل جایگاه در تسهیل ایجاد و مدیریت استارتاپ‌ها را به خود اختصاص دادند.

بررسی کشورهای سختگیر و آسانگیر در زمینه ایجاد استارتاپ

رقبای ایران چه رتبه‌هایی دارند؟!

به گزارش ایران دکونومی، با بررسی حوزه MENA که شامل خاور میانه و شمال آفریقا می‌باشد میتوان نام 22 کشور را در میان 100 کشور برتر جهانی مشاهده کرد. شایان توجه است که کشورهای آنگولا، مراکش و سنگال با 18، 16و 13 رتبه صعود، توانسته‌اند جایگاه خود در این لیست را مستحکم‌تر نمایند. رواندا هم با اینکه 15 رتبه نسبت به سال قبلش تنزل رتبه داشته اما همچنان حضورش در لیست برترین کشورها، چشمگیر است.

وضعیت اکوسیستم های استارتاپی حوزه Mena

اما وضعیت تهران به عنوان تنها نماینده ایران در میان سایر شهرها چگونه است؟!

تهران با 122 رتبه نزول نسبت به سال قبل، بر مقام 634 جهانی ایستاد. با مقایسه امتیاز کلی 0.466 برای تهران با میانگین امتیاز 10 شهر برتر که برابر با 146 می‌باشد میتوان به این نتیجه رسید که تهران هنوز راه زیادی برای رسیدن به سطح جهانی در پیش دارد.

1- ایالات متحده آمریکا، برترین اکوسیستم استارتاپی جهان

اکوسیستم استارتاپی آمریکا، قطب پیشروی نوآوری در جهان، رتبه 1 سرتاسری را به خود اختصاص داده است. در حقیقت، فاصله حدود 4 برابر بیشتری از اکوسیستم بریتانیا (رتبه دوم)، به معنای وجود استحکام و تنوع در این اکوسیستم است. با این حال، کشورها نیز بطور پایدار و پیوسته، در حال ساختن اکوسیستم‌های استارتاپی خود هستند و این فاصله در حال کمتر و کمتر شدن است. به‌طوری‌که در سال 2021، اگر این فاصله آمریکا با کشور دوم تا چهارم به ترتیب 4.3، 4.5، 6.3 و 7.3 برابر بود؛ حالا در سال 2022 به ترتیب به 3.7، 4.3، 5.5 و 6.9 برابر کاهش پیدا کرده است.

برترین شهرهای استارتاپی آمریکا

267 شهر از شهرهای این کشور، در لیست 1000 شهر برتر استارتاپی حضور دارند که در این میان، سن فرانسیسکو رتبه 1، نیویورک رتبه 2 و لس آنجلس رتبه 4 را دارا هستند.

آمریکا، پیشرو در زمینه‌های تجارت الکترونیک، آموزش و انرژی

برای استارتاپ‌های فعال در حوزه‌های “تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی”، “آموزش” و “انرژی و محیط زیست”، ایالات متحده، فضایی ایده‌آل برای استقرار و فعالیت است؛ و رتبه 1 جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. به عنوان محبوب‌ترین صنایع و حوزه‌های فعالیت در این کشور، می‌توان گفت: 10750 استارتاپ، در حوزه تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی، 3739 استارتاپ در حوزه آموزش و 3094 استارتاپ در حوزه انرژی و محیط زیست فعالانه در حال مشغولیت و توسعه هستند. به گزارش ایران دکونومی، به نقل از نقشه اکوسیستم استارت‌آپ StartupBlink، بطور کلی 29176 استارتاپ، 147 شتابدهنده، 291 فضای کار اشتراکی، 320 شرکت بزرگ و 113 رهبر بازار حضور دارند.

استارت‌آپ‌های برجسته آمریکا

  • Reddit (یونیکورن)
    • ردیت پلتفرمی آنلاین است که مخاطبان می‌توانند محتوا تولید کنند، لینک‌های خود را ارائه دهند و در مورد موضوعات مورد علاقه‌شان مباحثه کنند.
  • Figma (یونیکورن)
    • فیگما پلتفرمی برای طراحی است که تیم‌ها را قادر می‌سازد محصول مد نظرشان را با تعامل با یکدیگر بسازند.
  • Epic games (یونیکورن)
    • اپیک گیمز، شرکتی در زمینه سرگرمی تعاملی است که به توسعه بازی‌ها پرداخته و تکنولوژی موتور بازی خود را به سایر توسعه‌دهندگان پیشنهاد می‌کند.
آمریکا برترین اکوسیستم استارتاپی جهان

2- بریتانیا، برترین اکوسیستم استارتاپی اروپا

بریتانیا دومین اکوسیستم استارتاپی نوآور در جهان است و این رتبه را از سال 2017 تاکنون به خود اختصاص داده است. این اکوسیستم برتری خود نسبت به رتبه سوم یعنی اسرائیل را خصوصاً از نظر امتیاز بالاتر در شاخص تعداد استارت‌آپ‌های تحت حمایت، حفظ کرده است. هر چند این فاصله در سال گذشته کوچک بود اما بریتانیا با مدیریت این موضوع و رهایی از احتمال جایگزین شدن توسط رقبا، توانست مجدد فاصله بیشتری ایجاد کند.

نکته حائز اهمیت آن است که بریتانیا نسبت به رقبای اصلی خود یعنی ایالات متحده، اسرائیل و کانادا، در شاخص کسب و کار رتبه بالاتری را دارا است.

برترین شهرهای استارتاپی بریتانیا

لندن، پیشگام و نماینده اصلی بریتانیا در میان شهرهای پیشرو در لیست برترین اکوسیستم های استارتاپی است؛ بطوریکه در میان 5 شهر اول رتبه بندی، 4 شهر متعلق به آمریکا و تنها لندن به نمایندگی از اروپا به عنوان رتبه سوم دیده می شود. همچنین این در حالی است که پاریس به عنوان دومین شهر اروپایی، رتبه 10 را به خود اختصاص داده است و لندن امتیازی در حدود 137 درصد بیشتر دارا است.

بریتانیا، پیشرو در فینتک، تکنولوژی مارکتینگ و فروش، تکنولوژی خدمات اجتماعی

با توجه به استارتاپ ها و شرکت های فعال در حوزه فینتک و مستقر در شهر لندن، جای تعجبی ندارد که این شهر، رتبه بالایی در فینتگ دارا است. همچنین نام لندن را میتوان در 5 شهر بالایی حوزه های تکنولوژی مارکتینگ و فروش و همچنین تکنولوژی خدمات اجتماعی نیز مشاهده کرد.

با اینکه دولت سعی میکند شهرهای دیگر بریتانیا را نیز برای دستیابی به رتبه بالای 50 در لیست برترین شهرهای استارتاپی دنیا تقویت کند؛ با این حال لندن همچنان اصلی ترین مرکز نوآوری اکوسیستم این ناحیه محسوب می شود. جالب است بدانید بریتانیا با 6 شهر در لیست 100 شهر برتر استارتاپی، بعد از آمریکا و چین، بیشترین تعداد شهر در این لیست را دارا است.

استارت‌آپ‌های برجسته بریتانیا

  • Thought Machine (یونیکورن)
    • استارتاپی فعال در حوزه فینتک که با ایجاد تکنولوژی ابری، به متحول کردن بانکداری می‌پردازد
  • Zopa (یونیکورن)
    • زوپا استارتاپی فعال در حوزه اخذ وام فرد به فرد می باشد که با نرخ بهره پایین آن و انعطافی که در نحوه دریافت دارد محبوبیتش را بالا برده است.
  • Graphcore (یونیکورن)
    • این استارتاپ به توسعه نیمه هادی‌های ساخته شده برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می پردازد.
بریتانیا برترین اکوسیستم استارتاپی اروپا

۳- رژیم صهیونیستی

برای سومین سال متوالی، توانسته است رتبه سوم را به خود اختصاص دهد. همچنین باید در نظر گرفت که این اکوسیستم به نسبت جمعیتی که دارد توانسته است سرمایه‌های بخصوص‌تری (به مانند یونیکورن‌ها و استارتاپ‌های موجود) در مقایسه با سایر اکوسیستم‌ها، حتی آمریکا، ایجاد نماید. از دیگر موارد مهمی که باید در نظر گرفت، فاصله با رقبا می‌باشد. بر اساس مقایسه انجام شده توسط ایران دکونومی، به نظر می‌رسد بریتانیا توانسته است فاصله رقابتی خود را افزایش داده و کانادا نیز با ثباتی که در پیش گرفته رقیبی جدی برای این اکوسیستم شده است.

برترین شهرهای استارتاپی رژیم صهیونیستی

بطور کلی، شهرهای این اکوسیستم، مومنتوم منفی داشته‌اند؛ این بدان معناست که تل‌آویو، در مقایسه با سال گذشته یک رتبه نزول کرده و رقبایش، یعنی شهرهای پاریس و سیاتل، به سرعت در حال نزدیک شدن هستند. به علاوه، تنها دو شهر از این اکوسیستم در بین ۱۰۰ شهر برتر دیده می شوند که جای تأمل دارد.

رژیم صهیونیستی، تبدیل تهدید به فرصت

با اینکه این اکوسیستم، از نظر جغرافیایی کوچک است اما همچنان تأثیر قابل توجهی بر کل اکوسیستم استارتاپی میگذارد. در همین راستا میتوان چند نکته ارزنده از این سبک مدیریت آموخت:

  • محدودیت میتواند نوآوری را به یک “باید” از نظر استراتژیک تبدیل کند. به آن معنا که بر خلاف داشتن شرایط پیچیده سیاسی-جغرافیایی، این محدودیت اهرمی برای پشت سر گذاشتن سختی ها شده است.
  • داده های دهه های اخیر نشان می دهد که رژیم صهیونیستی چگونه توانسته است محیطی با بهره وری پایین و اقتصاد در حال توسعه را به اقتصاد توسعه یافته و با بهره وری بالا تبدیل کند.
  • جذب کارآفرینان داخلی با ارائه برنامه های پیشنهادی جذاب.

استارت‌آپ‌های برجسته بریتانیا

  • Wiz
    • ویز استارتاپی در خوزه امنیت فضایی مجازی است که برای شرکت‌ها امکان انتقال مسائل امنیتی به زیرساخت ابری عمومی را فراهم می آورد.
  • Moon active
    • شرکتی در زمینه توسعه بازی که تمرکز خود را روی ios، اندروید و بازی های فیسبوک گذاشته است.
  • Lighttricks
    • این استارتاپ، روی توسعه اپ های ویرایش ویدیو و عکس روی موبایل کار می کند.
اکوسیستم استارتاپی رژیم صهیونیستی

4- کانادا، چهارمین اکوسیستم برتر استارتاپی جهان

باقی ماندن در جایگاه چهارم، نشان از قدرتمندی و ثبات عملکرد کانادا می باشد؛ هرچند نباید این ثبات جایگاه ما را گمراه کند. کانادا اگر بتواند مومنتوم مثبت خود را حفظ کند به زودی خواهد توانست جایگاه سوم را به خود اختصاص دهد.

برترین شهرهای استارتاپی کانادا

از بین ۵ شهر استارتاپی برتر کانادا که در لیست رتبه بندی ۱۰۰ شهر برتر استارتاپی دنیا قرار دارند ۴ شهر توانسته اند نسبت به سال قبل رتبه بهتری را کسب نموده و از این میان تنها شهر اتاوا، در رتبه خود بدون تغییر باقی مانده است. بیشترین رشد رتبه را نیز میتوان برای شهر کیچنر واترلو دانست که توانسته خود  را رتبه ۱۰۱ سال گذشته به رتبه ۹۱ امسال برساند.

کانادا،‌ جذاب‌تر از همیشه برای استارتاپ‌ها

محیط و شرایط کارآفرینی در کانادا، بیشتر از هر زمان دیگری، نوید دهنده رشد و توسعه است؛ چرا که انگیزاننده های جلب توجه کننده ای به مانند ویزای استارتاپی، مالیات پایین و حضور سرمایه گذاری ریسک پذیر ارائه می کند.

از حضور کسب و کارهای عظیم و قدرتمندی به مانند اسلک و شاپیفای در اکوسیستم کانادا باید این درس ها را آموخت که هر اکوسیستم استارتاپی میبایست از ماندن کارآفرینان مستعدش درون کشور اطمینان حاصل نموده و همزمان روی جذب استعدادهای با کیفیت خارجی کار کند.

استارتاپ‌های برجسته کانادا

  • Dapper Labs
    • این استارتاپ که تمرکز خود را بر روی رفتار مشتریان گذاشته است از فناوری بلاکچین بهره می‌برد تا بتواند به کمک NFT ها، بازی و سرگرمی را در عصر تکنولوژی برای طرفداران آن فراهم آورد.
  • 1Password
    • محصولی امن و مطابق نیاز مخاطبان که مدیریت رمز برای اسناد، کارت های اعتباری و آدرس ها را فراهم می آورد.
  • Trulioo
    • ترولیو امکان تأیید هویت سراسری به کمک تحلیل دیتای پیشرفته را فراهم می کند.
کانادا، چهارمین اکوسیستم برتر استارتاپی جهان

5- سوئد، برترین اقتصاد استارتاپی در اتحادیه اروپا

سوئد با رشد سال های اخیر خود توانست سایر رقبای خود در اتحادیه اروپا را پشت سر گذاشته و در سال ۲۰۲۲ با کرفتن جایگاه سال قبل آلمان، در رتبه ۵ بین المللی قرار گیرد. این رشد سوئد را میتوان در افزایش امتیاز کیفیت و خصوصاْ افزایش امتیاز کسب و کار دانست. جالب است بدانید سوئد رتبه یک امتیاز کسب و کار در جهان را داراست و توانست آمریکا را پشت سر گذارد.

برترین شهرهای استارتاپی سوئد

با اینکه استکهلم تنها نماینده سوئد در میان ۱۰۰ شهر برتر استارتاپی جهان قرار دارد اما حضور این شهر در ۶ صنعت مختلف استارتاپی، خصوصاْ خدمات اجتماعی، در میان ۳۰ شهر برتر، دستاورد بزرگی محسوب می شود. همچنین میتوان گفت رقابت تنگاتنگی بین استکهلم، پاریس و برلین در جریان است.

سوئد، سرمایه گذاری بر نقاط قوت خود

اکوسیستم استارتاپی سوئد بر روی نقاط قوت منحصربفرد خود به مانند کیفیت بالای زندگی، برابری جنسیتی، محیط کسب و کاری قدرتمند و رقابت طلبی بین المللی سرمایه گذاری می‌کند. از نظر نگاه به گذشته هم، این موضوع با مشاهده استارتاپ هایی به مانند اسپاتیفای، ماین کرفت، کلارنا و کینگ قابل تأیید است. چنین دستاوردهایی تاکنون توسط کمتر اکوسیستمی در اروپا ارائه شده و همین موضوع، سیگنالی از تبدیل شدن سوئد به رهبر نوآوری مبتنی بر تکنولوژی در اروپا می باشد.

استارتاپ‌های برجسته سوئد

  • KRY
    • هدف این استارتاپ، تحول مراقبت‌های سلامتی در سرتاسر جهان از طریق افزایش دسترسی و سهولت استفاده می‌باشد.
  • Voi
    • استارتاپی فعال در زمینه حمل‌و‌نقل می‌باشد که اسکوترهای الکتریکی برای جابجایی تولید می‌کند.
  • Einride
    • تولید کننده و توسعه دهنده راهکارهای حمل‌و‌نقل عمومی با ایجاد خودروهای برقی و خودران که درصدد ایجاد حمل‌و‌نقل پایدار می‌باشد.

۶- آلمان، دومین کشور بر اتحادیه اروپا

با اینکه کشور آلمان یک رتبه در رتبه بندی برترین اکوسیستم های استارتاپی جهان نسبت به سال قبل تنزل یافته است اما همچنان دومین کشور برتر اتحادیه اروپا توانست باقی بماند.

برترین شهرهای استارتاپی آلمان

شهر برلین نیز به نمایندگی از آلمان توانست یک رتبه صعود کرده و بعد از پاریس، دومین شهر برتر اتحادیه اروپا شناخته شود. با این حال، بیشتر رشد برلین نه بر این اساس، بلکه بخاطر صعود ۵ پله ای در صنعت انرژی و محیط زیست می باشد که این شهر را به رتبه پنجم این صنعت رسانده است.

آلمان، فعالیت غیرمتمرکز و تنوع فعالیت استارتاپ‌ها

طراحی ساختار این کشور برای شهرهای استارتاپی آن به نحوی بوده است که بتوانند غیر متمرکز عمل نموده و در عین قدرت، مستقل باشند؛ به عنوان مثال، در عین حال که در برلین استارتاپی به مانند N26 در زمینه فینتک پیشرو است در مونیخ استارتاپ های پیشروی زیادی در زمینه سخت افزار و اینترنت اشیاء فعالیت می کنند.

استارتاپ‌های برجسته آلمان

  • N26
    • ارائه دهنده راه حل های بانکداری همراه به مشتریان در اروپا.
  • Personio
    • پرسونیو پلتفرمی در زمینه مدیریت منابع انسانی و استخدام، برای استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک و متوسط می باشد.
  • TIER Mobility
    • کمپانی ارائه دهنده اسکوترهای الکتریکی که با هدف توسعه راه حل های پایدار در زمینه بهره‌مندی از خدمات حمل و نقل اشتراکی ایجاد شده است.
آلمان، دومین کشور بر اتحادیه اروپا

7- سنگاپور، برترین اکوسیستم استارتاپی آسیا اقیانوسیه

امسال نیز سنگاپور سال فوق العاده ای را ثبت نمود و توانست با سه پله صعود، جایگاه چین به عنوان اکوسیستم شماره یک استارتاپی آسیا را بگیرد. این تغییر زمانی شگفت انگیزتر می شود که روی امتیازات دقیق تر شویم؛ با اینکه چین سال گذشته امتیاز حدودا ۱۰ درصد بیشتری نسبت به سنگاپور دارا بود اما سنگاپور امسال توانست نه تنها این فاصله را جبران نماید بلکه بین خود و چین ۱۳ درصد امتیاز بیشتر را ثبت نماید.

برترین شهرهای استارتاپی سنگاپور

شهر سنگاپور نیز سال چشم گیری را رقم زد و با سه پله صعود توانست به رتبه ۲۲ جهانی در رتبه بندی برترین شهرهای استارتاپی دست یابد. این در حالی است که فاصله این شهر با شهرهای پیش رویش به مانند سن دیگو و آستین بسیار کم است و به نظر می رسد این شهر همت کرده است تا به ۲۰ شهر برتر جهان صعود کند.

سنگاپور، مدلی برای نوآفرینی

بی راه نیست که اکوسیستم سنگاپور توانسته است به مدلی برای نوآفرینی تبدیل شود و بتواند به نسبت اینکه کشور کوچکی است عملکردی فراتر از انتظار ارائه نماید. قوانین مالیاتی مطلوب و همچنین سهولت پیشبرد کسب و کار در این کشور سبب شده است سرمایه گذاری های عظیمی در این اکوسیستم صورت پذیرد و جای تعجبی ندارد که می تواند میلیاردها دلار ارزش برای استارتاپ‌های خود ایجاد نماید.

استارتاپ‌های برجسته سنگاپور

  • Moglix
    • بازاری آنلاین برای تأمین کنندگان تجهیزات صنعتی و کسب و کارها.
  • Coda payments
    • تسهیل گر تولید کنندگان محتوا برای فروش محصولات و خدماتشان.
  • Carousell
    • بازاری طبقه بندی شده که به مردم اجازه خرید و فروش آیتم های دلخواهشان را می دهد.
سنگاپور، برترین اکوسیستم استارتاپی آسیا اقیانوسیه

8- استرالیا، دومین اکوسیستم برتر استارتاپی آسیا اقیانوسیه

استرالیا بعد از نزول رتبه ای که در سال گذشته تجربه کرد امسال توانست بازگشت ملایمی را تجربه نموده و حتی بالاتر از چین، در رتبه هشتم بین المللی و دوم آسیا اقیانوسیه قرار بگیرد.

برترین شهرهای استارتاپی استرالیا

دو شهر سیدنی و ملبورن به نمایندگی از استرالیا در جمع ۱۰۰ شهر برتر جهان قرار دارند؛ اما با این وجود،‌ هیچ کدامشان در آسیا اقیانوسیه نتوانسته اند جزء ۱۰ شهر برتر قرار گیرند و تنها رتبه ۱۳ و ۱۴ را به ترتیب توانسته اند کسب نمایند. حضور ملبورن در رتبه چهارم انرژی و محیط زیست نیز از دیگر نکات حائز اهمیتی است که میبایست بدان توجه نمود.

استرالیا، شروع سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها

می‌توان گفت که استرالیا فضای بسته ای نسبت به سایر اکوسیستم های استارتاپی داراست و استارتاپ های کمی به مانند کانوا و اطلسین هستند که در سطحی جهانی شناخته شده اند. با افزایش سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۱ روی استارتاپ های این کشور، شاهد رشد چشمگیر جایگاه این کشور بوده ایم. با در نظر گرفتن سرعت بالای سایر اکوسیستم ها برای توسعه استارتاپ هایشان، استرالیا نیز میبایست به این روند خود ادامه دهد و الهام بخش تعداد بیشتری از استارتاپ های خود برای درخشیدن بر عرصه جهانی باشد.

استارتاپ‌های برجسته استرالیا

  • Immutable
    • ایموتیبل زیرساخت مبتنی بر بلاکچینی در صنعت بازی ویدیویی فراهم کرده است که میتوان مالکیت دارایی های دیجیتال را منتقل کرد.
  • Airwallex
    • ایرولکس پلتفرم خدمات مالی می باشد که خود را متعهد به ساخت زیرساخت های سرتاسری مالی برای توسعه اقتصاد دیجیتال می داند.
  • Linktree
    • لینک‌تری، فراهم کننده پلتفرمی است که محتوای آنلاین یوزرها را بیشتر قابل کشف نموده و مدیریت آسان‌تر آنها را فراهم می‌کند.
استرالیا، دومین اکوسیستم برتر استارتاپی آسیا اقیانوسیه

9- فرانسه، صاحب بزرگترین کمپ استارتاپی جهان

فرانسه بالاخره با صعودی ۳ پله ای و پشت سر گذاشتن رقبایی مانند چین، هلند و سوئیس توانست به جمع ۱۰ کشور برتر استارتاپی راه یابد؛ هر چند که رقابت تنگاتنگی بین اکوسیستم های مختلف در این ناحیه وجود دارد و همین امر سبب می شود این جایگاه شکننده به نظر برسد.

برترین شهرهای استارتاپی فرانسه

پاریس با اینکه همچنان برترین شهر استارتاپی اتحادیه اروپا باقی مانده اما با نزول شهر مسکو توانست جایگاه آن را گرفته و خود را در میان ۱۰ شهر برتر جهان و بر رتبه دهم ببیند. میتوان گفت پاریس بهترین عملکرد را در تجارت الکترونیک و خرده فروشی به نمایش گذاشته و توانست رتبه ۸ جهانی در این حوزه را ازآن خود کند.

فرانسه، همه برای یکی، یکی برای همه

شاید کمترین اکوسیستمی را شاهد باشیم که حتی رئیس جمهور نیز شخصا از آن حمایت کند؛ اما فرانسه اینچنین است. به عنوان نمونه، رئیس جمهور مکرون خودش مستقیما در تبلیغ و توسعه تلاش های استارتاپی سهیم است. ایجاد واژه “اتحاد استارتاپی” نیز گامی در این جهت است تا درهای کشور به روی تعداد زیادی از سازمان های بین المللی قدرتمند باز باشد. وجود Station-F، بزرگترین کمپ استارتاپی جهان در این کشور نیز دال بر همین موضوع است.

استارتاپ‌های برجسته فرانسه

  • Deezer
    • دیزر سرویسی به منظور پخش آنلاین موزیک است.
  • BlaBlaCar
    • برترین ارائه دهنده خدمات سواری برای مسافت های طولانی است که رانندگانی با صندلی های خالی را به مسافرانی که مقصدی در همان راستا دارند متصل می کند.
  • Veepee
    • شرکتی بین المللی فعال در زمینه تجارت الکترونیک
فرانسه صاحب بزرگترین کمپ استارتاپی جهان

10- چین، تلاش برای تبدیل شدن به رهبری جهانی

امسال چین بیشترین نزول در میان ده اکوسیستم برتر استارتاپی را تجربه کرد و از رتبه ۷ به رتبه ۱۰ رسید. برخلاف سال های قبل که چین حرکت مثبتی را ثبت می کرد امسال جهتی کاملاْ بر عکس را در پیش گرفت و همین امر سبب شد فاصله اش با کشورهایی به مانند هلند و سوئیس نیز آنقدر کم شود که خود را در خطر از دست دادن جایگاه کنونی در سال های آتی نیز ببیند.

برترین شهرهای استارتاپی چین

دو شهر بیجینگ و شانگهای از چین در میان ۱۰ شهر برتر جهان و به ترتیب با رتبه های ۶ و ۷ قرار دارند. بیجینگ با سه رتبه نزول به این رتبه رسیده و شانگهای نیز با آنکه رتبه اش تغییری نکرده اما حرکتی منفی را از نظر امتیازی ثبت نموده است. شایان توجه است که بیجینگ در زمینه تکنولوژی آموزشی و شانگهای در زمینه حمل و نقل رتبه دوم صنعت را به خود اختصاص داده اند. حضور نام شنژن به عنوان رتبه سوم صنعت سخت افزار و اینترنت اشیاء نیز چشمگیر است.

چین، گذر از کشوری در حال توسعه به کشوری پیشرفته 

دولت چین توسعه تکنولوژی را اولویت قرار داده و آن را هدفی استراتژیک می‌داند. از همین سو، شاهد سرمایه‌گذاری‌های عظیمی بر کانال های ملی و تلاش‌هایی برای تبدیل شدن به رهبری جهانی هستیم. می‌توان گفت که گذر چین از کشوری با تکنولوژی سطح پایین به کشوری پیشرفته با قدرتی مبتنی بر تکنولوژی، الهام‌بخش است.

استارتاپ‌های برجسته چین

  1. Hozon Auto
    • تمرکز این استارتاپ بر تحقیق، توسعه و تولید خودروهای مبتنی بر انرژی های نوین می باشد.
  2. Chipone
    • تمرکز این استارتاپ بر ارائه راه حل های جامع در زمینه صفحات نمایشی می‌باشد.
  3. Kujiale
    • این استارتاپ، پلتفرمی در زمینه طراحی و دکوراسیون خانگی می‌باشد که با اتکا به ارائه نرم افزار به عنوان سرویس فعالیت می کند.
چین، تلاش برای تبدیل شدن به رهبری جهانی

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array