به گزارش ایران دکونومی، وجه اشتراک تمام گفتگوها، نقش رگولاتوری در توسعه یا پس‌رفت این صنعت بود. به هر حال نمی‌توان منکر نقش رگولاتور و سیاست‌گذار شد؛ نه تنها در این صنعت، که در تمامی صنایع. در این صنعت البته، به گواه صحبت‌هایی که با دوستان داشتم، رگولاتور به نسبت خیلی از صنایع دیگر، پیشرو و چابک عمل کرده است؛ بماند که نقدهایی به هر دو سوی حاکمیت و بخش خصوصی و به فرایندها وارد است، اما باید بپذیریم که موضوع روز قانون‌گذاری اقتصادی این روزهای جهان، مسئله بلاکچین و رمز‌ارز و تکنولوژی‌های نوین است و همه دستگاه‌های قانون‌گذار در کشورهای مختلف با این چالش روبه‌رو هستند، چراکه تکنولوژی منتظر قانون‌گذار نمی ‌ماند و همچنان به سرعت در حال پیشرفت است.

رویکرد ما در ایران‌ دکونومی کمک به بهینه‌سازی و شفافیت این فرایندهاست که رسالت رسانه جز این نیست.

رسالت رسانه اقتصادی، این است که پلی باشد برای برقراری ارتباط مستحکم بین حاکمیت و بخش خصوصی، که این جاده قطعاً دوطرفه است. تمام تلاشمان را خواهیم کرد که صدای فعالین و ذینفعان این صنعت را شفاف به گوش رگولاتور برسانیم و از سوی دیگر نیز دغدغه‌های رگولاتور را نیز در سطح گسترده در اکوسیستم بلاکچین و رمزارز و سطح جامعه انتشار دهیم.

تیزر/ در این پرونده چه خواهید دید

بخش خصوصی همیشه به آینده کسب و کارش فکر می‌کند

پر واضح است که فعالین این صنعت، صرافی‌ها، بلاکچینی‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده زیرساخت، خیلی پیش از رگولاتور دغدغه امنیت و قانون‌مندی دارند.

بخش خصوصی همیشه به آینده کسب و کارش فکر می‌کند و برای رسیدن به دورنمایی که ترسیم کرده، از هیچ تلاشی فروگذار نیست. اگر بخش خصوصی بخواهد در بازار بماند و موفق باشد، باید اصولی و قاعده‌مند کار کند و امنیت کاربران و مشتریان و ذینفعانش را تامین کند. بنابراین بخش خصوصی پیش و بیش از رگولاتور به قانون پایبند است و حتی می‌تواند ساختار و فرایندهای اجرایی بهینه‌ای را به رگولاتور نیز پیشنهاد دهد. شاید بتوان این اصل را به تمامی صنایع بسط داد، اما معتقدم که این ویژگی به واسطه خاصیت تکنولوژی است و اینکه ذاتاً تکنولوژی جلوتر از سیاستگذار حرکت می‌کند. همین چند وقت پیش شاهد بودیم که مدیرعامل چت جی‌پی‌تی از قانون‌گذاران درخواست جدی داشت که برای هوش مصنوعی که در دسترس مردم قرار گرفته است، قانون‌گذاری کنند. این احساس نیاز را می‌توان ارجاع داد به نبود هیچ نمونه و ساختار قانونی مشابه؛ که این یعنی دست بخش خصوصی برای قانونمند بودن بسته است. بخش خصوصی کارآمد و موفق در هر کجای جهان بیشتر از قانون‌گذار به قانون پایبند است، چرا که اصل پایبندی به قانون در بازار آزاد، اولین اصل پذیرفته شده‌ بازار آزاد و رقابت است.


معاون فناوری پارک پردیس؛ علی هزاوه:
ما محکوم هستیم به آینده امیدوار باشیم

پارک فناوری پردیس به لحاظ تشکیلاتی بخش دولتی است، اما به واسطه ارتباط با بخش خصوصی، باید رفتار بخش خصوصی داشته باشیم. این نوع نگاه باعث شده که ما با سرعت بخش خصوصی به بازار نگاه کنیم.


عضو هیات مدیره OMP؛ محمد حسینی: هیچوقت حق نداری جا بزنی!

سلف رگولاتوری بهترین راهکار برای توسعه کسب و کارهاست.
پول بسیار هوشمند است.
تکنولوزی همیشه مسیر خودش را طی می‌کند و ما با محدود سازی، عملاً موضوع را زیرزمینی می‌کنیم.
امنیت برای کسب و کارها بسیار مهمتر است تا برای حاکمیت.


مدیرعامل آبان تتر؛ امید امین‌زاده: تنظیم‌گری محدود‌سازی نیست

تنظیم‌گری محدودسازی نیست.
اکوسیستم رمزارز کاملاً مستقل از حاکمیت فعالیت خودش را آغاز کرد.
پذیرش ساختار این بازار رمز‌ارزها حتماً برای دولت دردناک است، برای اینکه با یکسری اصول دیگرشان در تضاد است.»


مدیرعامل جیبیت؛ مهدی شریعتمدار: خیلی در تنظیم‌گری عقبیم

در حوزه رگولاتوری فرسنگ‌ها با اروپا فاصله داریم.
نقد صرفاً به حاکمیت وارد نیست، که بخش خصوصی هم کم کاری‌هایی داشته است.
حاکمیت باید در رگولاتوری سرمایه‌گذاری کند. رگولاتور ریسک‌های کلان را شناسایی کرده، اما راهکارش محدودسازی بوده و این اتفاق خوبی نیست.


موسس یوبیتکس؛ محمد یعقوبی: اکوسیستم هنوز یک صدا نیست

صرافی اولین ایده‌ایست که در حوزه بلاکچین به ذهن آدم‌ها می‌رسد، اما بسیار کار پر زحمت و سختی است.
هرچقدر اکوسیستم بزرگتر بشود، ما خوشحال‌تر خواهیم بود.
اگر قانون باشد دیگر سلیقه‌ای با موضوعات برخورد نمی‌شود.
این اکوسیستم باید بزرگتر و یک صداتر بشود. »


مدیرعامل ققنوس؛ سعید احمدی پویا: ما با هم گفتگو نمی‌کنیم!

رگولاتور چرا بهبود را محرمانه می‌دهد؟
رگولاتور باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای تنظیم‌گری استفاده کند.
اگر رگولاتور از بخش خصوصی راهکار مطالبه کند، با این کار جایگاهی پیدا می‌کند که صنعت مدافع رگولاتور می‌شود.»


لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array