به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، شرکت بزرگ ساخت تراشه TSMC امروز ناچار شد در پی وقوع یک زلزله سهمگین 7.5 ریشتری کارخانه‌های خود را کاملاً تخلیه کرده و فعالیت خود را متوقف کند.
در طی 25 سال گذشته، این اولین باری‌ست که چنین زلزله بزرگی در این کشور رخ می‌دهد. این زلزله که باعث تخریب چندین ساختمان و به‌خطر افتادن جان میلیون‌ها نفر شده باعث شد متخصصین سونامی در ژاپن نیز گوش‌به‌زنگ باشند.

تراشه TSMC

اختلال موقتی در روند فعالیت کارخانه TSMC

به گفته سخنگوی کمپانی TSMC، تمام کارکنان در سلامت کامل هستند و افرادی که در زمان کار محل را ترک کرده بودند نیز در حال بازگشت به موقعیت خود هستند. براساس بیانیه این کمپانی، محل کارخانه ساخت تراشه TSMC پس از بررسی‌های اولیه در صحت و سلامت کامل بوده و خسارتی به تجهیزات آن وارد نشده است.
پروتکل‌های ایمنی این شرکت منجر به تخلیه فوری و اضطراری پرسنل از کارخانه‌ها شد و در نتیجه در خط تولید این کارخانه اختلالاتی به‌وجود آمد. پس از بررسی‌های تکمیلی و تضمین امنیت محل پس از بروز این زلزله بزرگ، کارکنان این کارخانه به محل کار خود بازگشته و کار را از سر گرفته‌اند.

در پی انتشار این اخبار سهام کمپانی TSMC حدود 1% افت کرد. این شرکت بزرگترین مورد حاضر در شاخص بورس تایوانی Taiwan Weighted Index می‌باشد و ارزش بازاری بیش از 639 میلیارد دلار دارد.
پس از بررسی کامپیوترها و سیستم‌های نتورک، به‌نظر می‌رسد آسیبی به این تجهیزات و کارکنان کمپانی ساخت تراشه TSMC نرسیده است. این زلزله از سال 1999 تاکنون بی‌سابقه بوده و شوک عظیمی را به ساکنین این کشور وارد کرده است.

قطعاً هرگونه اختلالی در روند تولید تراشه، حتی اختلالات موقتی هم تأثیر شدیدی بر بازار خواهد داشت. زلزله بزرگ تایوان درست در زمانی اتفاق افتاده که کمبود شدید تراشه در جهان، خصوصاً تراشه‌های تخصصی هوش مصنوعی منجر به این شده که کمپانی‌هایی مانند OpenAI و مایکروسافت به فکر راه‌اندازی و تأسیس کارخانه‌های ساخت تراشه اختصاصی خود بیفتند!
هرگونه مشکل احتمالی در روند تولید تراشه در کمپانی تایوانی TSMC زنجیره تأمین را تحت‌فشار خواهد گذاشت.

این شرکت اخیراً به لطف تکنولوژی هوش مصنوعی به موفقیت‌های بسیاری دست یافته بود. ارزش سهام این کمپانی شاهد رشد چشمگیری بوده در نتیجه TSMC در آستانه تبدیل شدن به یکی از 10 شرکت ارزشمند دنیا قرار دارد. این شرکت تأمین‌کننده اصلی قطعات و تراشه‌های موردنیاز دو کمپانی اپل و انویدیا می‌باشد.

منبع: CNBC

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array