به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ایلان ماسک با انتشار پست جدیدی در شبکه اجتماعی X اعلام کرده که کمپانی نورالینک کاشت اولین تراشه مغزی در مغز یک داوطلب انسانی را با موفقیت به پایان رسانده است!

تراشه مغزی

به گفته مؤسس این کمپانی، عمل جراحی روز یکشنبه با موفقیت و بدون هیچ‌ مشکلی انجام شده و فرد داوطلب همچنان در حالت ریکاوری قرار دارد. ماسک در ادامه پست روز دوشنبه خود نوشته “نتایج اولیه عمل کاشت تراشه مغزی نورالینک نشان‌دهنده علائم نوسانات نورونی (Neuron Spike) نویدبخش می‌باشند”.
نوسانات نورونی یا Neuron Spike، همان فعالیت‌های نورونی هستند که به گفته مؤسسه ملی سلامت (National Institute of Health) بدین‌صورت شرح داده شده‌اند: “سلول‌هایی که با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی و شیمیایی، اطلاعات مختلف را به نقاط مختلف بدن و مغز می‌رسانند”.

نورالینک
تصویری از جزئیات تشکیل‌دهنده تراشه مغزی نورالینک

مسیر پر فراز و نشیب نورالینک

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بالاخره در سال 2023 (خرداد 1402) مجوز آغاز اولین فاز آمایشات انسانی را برای این کمپانی صادر کرد. دریافت این تأییدیه، دستاورد و موفقیت بزرگی برای ایلان ماسک، کمپانی نورالینک و سرنوشت بشریت محسوب می‌شود. در اواخر تابستان (شهریور ماه) اعلام شد که این کمپانی فراخوان جذب داوطلب (فردی نهایتاً 40 ساله و دارای فلج چهاراندام) را آغاز کرده و در اواسط پاییز (آبان ماه) بود که ماسک اعلام کرد تیم جراحی آماده انجام این عمل منحصربه‌فرد و تاریخی هستند.

براساس گزارشات قبلی، هزاران نفر برای پیوستن به فاز اول آزمایشات انسانی نورالینک اعلام آمادگی کرده بودند و ماسک وعده داده بود که عمل جراحی تا اواخر سال 2023 انجام خواهد شد. حالا با کمی تأخیر، این عمل جراحی در اواخر اولین ماه سال 2024 با موفقیت به پایان رسیده است. بزرگترین هدف و مقصود نهایی ماسک برای نورالینک، توانایی درمان کردن بیماری‌هایی مانند فلج چهاراندام، ALS و یا بیماری‌های روانی مانند افسردگی و اسکیزوفرنی می‌باشد.

در این عمل جراحی پیشرفته، یک ربات تخصصی تراشه مغزی نورالینک با نام “واسط مغز و رایانه” (BCI) با دقت در بخشی از مغز داوطلب انسانی جایگذاری می‌کند که مسئول کنترل اعمال حرکتی است. هدف اولیه نورالینک از انجام این عمل جراحی، “توانایی کنترل نشانگر ماوس یا کیبورد تنها از طریق افکار داوطلبان” است.

در این عمل جراحی، بخشی از جمجمه فرد داوطلب برداشته شده تا تعدادی الکترود و سیم‌های بسیار ظریف در مغز آنها قرار بگیرد. به گفته این کمپانی، سیم‌های بسیار ظریف این تراشه مغزی به انتقال سیگنال‌ها به مغز داوطلبان کمک می‌کنند. این ایمپلنت قرار است به‌جای بخشی از جمجمه فرد داوطلب جایگزین شود و فعالیت مغزی آن شخص را اسکن و آنالیز کند. پس از دریافت و پردازش، این سیگنال‌های مغزی به‌صورت وایرلس به یک لپ‌تاپ و یا تبلتی که در نزدیکی شخص داوطلب قرار دارد منتقل خواهد شد.

نورالینک

با اینکه جزئیات بیشتری درباره بیماری‌های اولیه فرد داوطلب و روش دقیق انجام این عمل جراحی منتشر نشده است؛ اما براساس گفته‌های ماسک همه‌چیز بسیار خوب پیش رفته و نتایج اولیه نیز بسیار نویدبخش هستند. همچنین براساس پست دیگری از ایلان ماسک در شبکه اجتماعی X، اولین محصول این کمپانی “تله‌پاتی” (Telepathy) نام دارد.

چنین دستاورد بزرگی برای ماسک و کمپانی نورالینک او بسیار ارزشمند است و این بیلیونر را یک قدم به آرزوهای دور و دراز و بلندپروازانه‌اش نزدیک‌تر می‌کند. هدف او نه‌تنها درمان برخی بیماری‌ها (مانند چاقی مفرط، اوتسیم، افسردگی و فلج اندامی)، بلکه ایجاد شرایط منحصربه‌فرد و جدیدی مانند “واقعیت‌های تخیلی”، امکان “وبگردی” و “تله‌پاتی” نیز می‌باشد.

منبع: Reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array