به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، به‌نظر می‌رسد پس از گذشت چند ماه از آغاز‌به‌کار پلتفرم Threads، کمپانی متا بالاخره به وعده‌های خود عمل کرده و این شبکه اجتماعی را به دنیای Fediverse متصل کرده است.

بر اساس مشاهدات چند روز گذشته، برخی از کاربران پست‌های پلتفرم متن‌محور متا را در پلتفرم‌های دیگری از جمله Mastodon یافته‌اند. این جدیدترین نشانه و ردپای پیشرفت روند کاری متا به سمت اتصال به شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز می‌باشد.

زمانی‌که پلتفرم Threads در تابستان سال میلادی جاری به کاربران عرضه شد، یکی از موردانتظارترین وعده‌های کمپانی متا برای این محیط “پشتیبانی از ActivityPub” بود. ActivityPub یک پروتکل متن‌باز و غیرمتمرکز است که پلتفرم‌هایی مانند Mastodon در بستر آن بنا شده و به فعالیت مشغول هستند.
اما در آن بازه زمانی هنوز اطلاعات تکمیلی‌ای مبنی بر میزان تعهد کمپانی متا به این برنامه عظیم و کارآمدی این سرویس یکپارچه وجود نداشت.

متا
مشاهده پروفایل Threads آدام موسری در محیط Mastodon

اتصال پلتفرم Threads به شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز

اما حالا، 5 ماه پس از عرضه رسمی Threads به بازار، به‌نظر می‌رسد که این کمپانی بزرگ بالاخره اولین قدم‌ها را به سمت دنیای Fediverse برداشته و قرار است پلتفرم متن‌محور Threads را با چارچوب‌های این پروتکل متن‌باز و غیرمتمرکز تطبیق داده و سازگار سازد.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا با انتشار پست جدیدی به کاربران خبر داد که در نتیجه یک روند آزمایشی جدید، برخی از محتواهای منتشر شده در Threads برای اولین بار در محیط Mastodon و دیگر شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز قابل دسترسی و مشاهده هستند.
به گفته او، “همگام‌سازی Threads با این پروتکل و تعامل‌پذیری آن با دنیای Fediverse” به کاربران اجازه می‌دهد تا برای فعالیت آنلاین و مجازی خود حق انتخاب داشته باشند و با توجه به سلایق و نیازهای خود با دیگران ارتباط گرفته و به تعامل سازنده بپردازند.

هنوز دقیقاً مشخص نیست که اتصال Threads به پروتکل متن‌باز ActivityPub تا چه‌اندازه گسترده و فراگیر است، اما براساس آپدیت‌های گذشته امکان احراز هویت و پروفایل Threads کاربران از طریق پلتفرم Mastodon فراهم شده است. به گفته متا، از این پس پشتیبانی از لینک‌های “Rel=Me” برای ایجاد ارتباط میان پروفایل کاربران در این دو شبکه اجتماعی امکان‌پذیر خواهد بود.

نحوه احراز هویت پروفایل Threads در پلتفرم Mastodon به شرح زیر می‌باشد (به‌ترتیب انجام دادن این مراحل اهمیت بسیاری دارد):
۱- اضافه کردن پروفایل شبکه کاربری Mastodon به پروفایل Threads
۲- اضافه کردن لینک پروفایل Threads به بخش “Extra Fields” در پروفایل Mastodon
۳- ذخیره کردن تغییرات

آدام موسری، رئیس اینستاگرام با انتشار پست جدیدی اعلام کرد که اقدامات مورد نیاز برای اتصال این پلتفرم درحال اجرایی شدن هستند.

متا، عضو جدید دنیای Fediverse

به گفته کارشناسان، ایجاد یک محیط متن‌باز و غیرمتمرکز و اتصال همه شبکه‌های اجتماعی به یکدیگر، تجربه کاربری و تعامل آنلاین کاربران در آینده را به‌کلی تغییر خواهد داد. شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکزی مانند Mastodon با فعالیت در بستر پروتکل ActivityPub، طیف گسترده‌تری از محتواها را (فارغ از پلتفرم‌های یک کمپانی مستقل) به کاربران ارائه خواهند داد و افراد را به دنیاها و فضاهای دیگر نیز متصل خواهند کرد.

با اینکه برخی از علاقه‌مندان دنیای Fediverse به ورود کمپانی متا به این فضا تردید بسیاری دارند؛ اما بنیان‌گذار شبکه اجتماعی Mastodon، یوجن راچکو از این اتفاق استقبال کرده و گفته از تمام تلاش‌های متا در این زمینه استقبال خواهد کرد.

به گفته راچکو، اینکه کمپانی‌های بزرگ و سرشناسی مانند متا نیز قصد پیوستن به پروتکل ActivityPub را دارند؛ به روند “پیوستن به شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز و یکپارچه” اعتبار بیشتری بخشیده و مهر تأییدی بر همه این اقدامات اخیر است. به باور مؤسس Mastodon، تلاش‌های متا برای اتصال Threads به این پروتکل‌ غیرمتمرکز مسیر را برای کمپانی‌های بزرگ دیگر نیز هموار خواهد کرد.

منبع: Engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array