به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پس از هفته‌ها انتظار بالاخره از امروز نسخه وب Threads در دسترس کاربران قرار گرفت.

به گفته کمپانی متا، نسخه وب موردانتظار Threads در ابتدا به کاربران اجازه می‌دهد تا پس از ورود به حساب کاربری خود، پست‌های مدنظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، به فعالیت دیگران دسترسی و با دیگر کاربران تعامل سازنده داشته باشند.
با این وجود؛ در روزهای ابتدایی رونمایی، امکانات نسخه وب Threads با امکانات نسخه موبایلی آن یکسان نخواهد بود.

برای مثال، کاربران امکان انجام عملیات‌های خاصی مانند ویرایش پروفایل کاربری یا ارسال مستقیم پست Threads به پیام‌های خصوصی اینستاگرام (DMs) را نخواهند داشت.
امکان ارسال پست‌های Threads به اینستاگرام، یکی از قابلیت‌هایی بود که متا به‌منظور جذب و ترغیب کاربران اینستاگرام به‌تازگی معرفی کرده و امیدوار است بتواند نرخ تعامل در Threads را افزایش دهد.

براساس گفته‌های کمپانی متا، تیم توسعه‌دهنده Threads درحال بهبود تجربه کاربری و افزودن قابلیت‌های بیشتری به نسخه وب این پلتفرم در طی هفته‌های آتی است.

وب

مزایای رونمایی از نسخه وب Threads

فارغ از ضعف‌ها و کاستی‌های آن، امکان دسترسی به Threads از طریق وب ممکن است به‌کلی بازی را عوض کند. خصوصاً برای کاربران کلافه‌ای که به‌دنبال جایگزینی بهتر برای پلتفرم X (توییتر سابق) هستند!
از اولین روز رونمایی، ایجاد نسخه وب Threads یکی از پرتکرارترین درخواست‌های کاربران بوده است که بالاخره متا به آن رسیدگی کرد.
یکی دیگر از این درخواست‌ها، امکان مشاهده پست‌های افراد دنبال‌شونده به‌ترتیب زمانی بود که این قابلیت نیز در ماه جولای به Threads افزوده شد.

البته مثل بسیاری دیگر از درخواست‌های کاربران، متا قول داده بود که پشتیبانی از نسخه وب در مسیر آینده Threads قرار دارد اما زمان رونمایی از آن دیرتر از چیزی بود که مخاطبین آن انتظار داشتند.
با این وجود، براساس سخنان هفته گذشته آدام موسری، رئیس اینستاگرام، کاربران حدس زده بودند که رونمایی از نسخه وب به‌زودی اتفاق خواهد افتاد و گزارش روز دوشنبه روزنامه The Wall Street Journal، مهر تأییدی بر همه این شنیده‌ها بود.

براساس ادعاهای موسری، تیم توسعه‌دهنده Threads به مدت چند هفته مشغول طی کردن روند آزمایشی درون سازمانی نسخه وب این پلتفرم بوده‌اند. اما این تجربه کاربری برای مخاطبین تنها محدود به “مشاهده” فعالیت دیگر حساب‌های کاربری می‌شد و امکان ارسال پست، پاسخ دادن به پیام‌ها، لایک کردن و هیچ گونه عملیات دیگری وجود نداشت.
همین محدودیت اولیه باعث شده بود بخشی از کاربران ناامید نسخه وب به پلتفرم توییتر (که در آن زمان هنوز ری‌برند نشده بود) بازگردند و از Threads به‌کلی دست بکشند.

وب

Threads در برابر X

البته مسئله مهم اینجاست که رونمایی از نسخه وب Threads باز هم این پلتفرم را به رقیبی درخور برای X تبدیل نمی‌کند. مهم‌ترین دلیل این مورد چیزی نیست جز عدم وجود “قابلیت جستجو” در این پلتفرم.
درحال حاضر کاربران Threads فقط می‌توانند در میان حساب‌های کاربری افراد دیگر جستجو کنند و امکان جستجو در میان پست‌ها و فعالیت‌ها و حتی هشتگ‌ها هنوز توسعه نداده شده است.

این خلأ باعث می‌شود که Threads نسبت به X صلاحیت کمتری در دنبال‌کردن موضوعات و اخبار ترند روز و محبوب میان کاربران داشته باشد؛ چیزی که توییتر را به اولین محیط گفتگوی جهانی تبدیل کرده بود.
محیط X محیطی مملو از آخرین دستاوردهای شخصی کاربران نیست؛ بلکه معمولاً محیطی سرشار از اخبار فوری، موضوعات روز دنیا و ترندهای محبوب کاربران است.

البته که این ضعف در دستاورد متا ممکن است به‌مرور زمان تغییر کند. موسری به کاربران اطمینان‌خاطر داده که افزودن قابلیت جستجو در نقشه راه Threads قرار دارد ولی برای دستیابی به آن و عملکرد بدون مشکل این قابلیت هنوز راه درازی در پیش داریم.

پلتفرم Threads در روزهای ابتدایی عرضه خود توانسته بود با موفقیت و البته به لطف پایگاه عظیم کاربران اینستاگرام، به رکورد استثنایی جذب 100 میلیون کاربر در کمتر از یک هفته دست یابد.
براساس داده‌های وبسایت آماری data.ai، اپلیکیشن این پلتفرم هم‌اکنون بیش از 200 میلیون دانلود موفق داشته است.
البته از همان زمان، به گزارش وبسایت Sensor Tower نرخ تعامل کاربران این پلتفرم ریزشی شدید را تجربه کرد و از زمان عرضه تا تاریخ 31 جولای، میزان کاربران روزانه با کاهش 82 درصدی روبه‌رو شد و از 44 میلیون نفر به تنها 8 میلیون نفر رسید.

وب

آیا Threads محکوم به شکست است؟

با این حال، عده‌ای معتقدند برای تعیین سرنوشت نهایی Threads هنوز بسیار زود است زیرا اپلیکیشن فعلی این پلتفرم رسماً یک نسخه بتا محسوب می‌شود و نسخه وب آن نیز هنوز در دست ساخت و ارتقاست. به همین دلیل جدیدترین پروژه کمپانی متا به زمان بیشتری برای ثابت کردن خود نیاز دارد.
بعضی از کاربران Threads چندوقت یکبار با پست کردن سؤال کنایه‌آمیز “مگه هنوز کسی اینجا هست؟!”، باعث به‌راه افتادن موجی از پاسخ‌ها می‌شوند.

درنهایت و به تدریج، هدف اصلی Threads متصل شدن به شبکه اجتماعی غیرمتمرکز و دنیای Fediverse (مانند پلتفرم Mastodon) است. با رسیدن به این نقطه، جایگاه Threads به‌عنوان یک شبکه اجتماعی به‌کلی تغییر خواهد کرد و در دسترس طیف وسیع‌تری از مخاطبین قرار خواهد گرفت.
اولین قدم به سمت دستیابی به این موضوع نیز امکان احراز هویت پروفایل Threads از طریق Mastodon است که مدتی پیش از آن رونمایی شد.

وب

یکی از جالب‌ترین نکات مربوط به پایگاه کاربران این پلتفرم، این است که عمده جمعیت کاربران را افرادی تشکیل می‌دهند که از فعالیت در X دست‌ کشیده‌اند یا قصد ترک آن را دارند.
براساس گزارش آماری وبسایت Data.ai، حدود 60% از کاربران Threads هنوز از X/توییتر استفاده می‌کنند؛ اما فقط 14% از کاربران X/توییتر از Threads نیز استفاده می‌کنند.
در نتیجه، موفقیت Threads در جذب کاربران مستقیماً به عملکرد آینده X وابسته است!

با درنظر گرفتن اینکه مالک کمپانی X، ایلان ماسک، رسماً به کاربران اعلام کرد که قصد حذف قابلیت بلاک کردن کاربران را از این پلتفرم دارد؛ بعید نیست که عده زیادی از کاربران به دلیل عدم احساس امنیت این محیط را ترک کرده و به محیط‌های جایگزینی مانند BlueSky، Mastodon و Threads رو بیاورند.

تصمیمات سؤال‌برانگیز ماسک معمولاً به نفع متا تمام می‌شود و ممکن است در واکنش به تغییرات گسترده او در X، پایگاه کاربران Threads شاهد رشد بیشتری باشد.

نسخه وب Threads از امروز رونمایی شده و به گفته متا در طی چند روز آینده و به تدریج در دسترس همه کاربران قرار خواهد گرفت.

نسخه وب | دانلود از گوگل‌پلی | دانلود از اپ‌استور

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array