به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، توییتر کمپانی متا را به اتهام دزدی اسرار تجاری برای ساخت و توسعه پلتفرم Threads تهدید به شکایت کرده است!

این ادعاها براساس نامه‌ای رسمی هستند که برای اولین بار توسط رسانه Semafor مشاهده و تأیید شده است. در این نامه، که مخاطب آن مارک زاکربرگ مدیرعامل کمپانی متاست، وکیل کمپانی توییتر الکس سپیرو ادعا کرده است که متا برای ساخت Threads، اسرار تجاری و مالکیت معنوی توییتر را سرقت کرده است.

الکس سپیرو که وکیل شخصی ایلان ماسک و یکی از شرکای شرکت حقوقی Quinn Emanuel است، در این نامه ادعا کرده که متا “چندین” نفر از کارمندان سابق توییتر را به هدف توسعه Threads استخدام کرده است.
البته که چنین ادعایی اصلاً جای تعجب ندارد، زیرا از زمان روی کار آمدن ماسک و تصاحب کمپانی توییتر توسط او، هزاران نفر از افراد شاغل در این مجموعه از شغل خود اخراج شدند.

اما براساس ادعای کمپانی توییتر، بسیاری از این “کارکنان سابق” به اسرار تجاری و دیگر اطلاعات محرمانه این شرکت دسترسی دارند. توییتر معتقد است که متا از این فرصت سوءاستفاده کرده و با به‌کارگیری این کارکنان، اپلیکیشنی را ساخته که هم “قوانین ایالتی” و هم “قوانین فدرال آمریکا” را زیرپا گذاشته و نقض می‌کند.

در نتیجه، توییتر متا را تهدید به پیگیری‌های قانونی در زمینه‌های “جبران خسارت مدنی و قرار توقیف” کرده است. همچنین الکس سپیرو درخواست کرده که متا در سریع‌ترین زمان ممکن “سوءاستفاده از اسرار تجاری و دیگر اطلاعات محرمانه توییتر را متوقف کند” و کمپانی متا به هیج‌عنوان حق استفاده و جمع‌آوری داده‌های مربوط به این شبکه اجتماعی را ندارد.
این مسئله به قدری برای ایلان ماسک اهمیت دارد که به‌تازگی برای جلوگیری از به‌سرقت رفتن داده‌های کاربری توییتر محدودیت‌های شدیدی را در آن اعمال کرده است و همچنین خاطیان را به شکایت قانونی تهدید کرده است.

متا

پاسخ کمپانی متا به توییتر

متا با انتشار پستی در پلتفرم Threads به ادعاهای الکس سپیرو واکنش نشان داد. مدیر بخش ارتباطات کمپانی متا، اندی استون در پاسخ به توییتر نوشت: “هیچ‌یک از اعضای تیم مهندسی شبکه اجتماعی Threads قبلاً در توییتر مشغول به‌کار نبوده‌اند. همچین چیزی اصلاً ممکن نیست.” به‌نظر می‌رسد که متا زیاد نگران “تهدیدات قانونی” توییتر نیست؛ هرچند توییتر هم در پیگیری چنین مواردی کوتاهی نمی‌کند.
در ماه می سال جاری میلادی، توییتر در اقدامی مشابه از مایکروسافت به اتهام سرقت اطلاعات شکایت کرده بود.

کمپانی متا کمتر از دو روز پیش پلتفرم Threads را در دسترس کاربران قرار داد و اولین مخاطبان آن برخی از برندها و سلبریتی‌های معروف بودند. کمتر از 24 ساعت پس از عرضه رسمی این شبکه اجتماعی، تعداد کاربران آن به بیش از 30 میلیون نفر رسید. براساس داده‌های داخلی، کاربران در همین مدت زمان کم بیش از 95 میلیون پست در پلتفرم Threads منتشر کرده‌اند.

متا

جنجال میان ماسک و زاکربرگ تمامی ندارد

ایلان ماسک در واکنش به همه این اتفاقات، در پاسخ به رشته توییتی درباره همین نامه شکایت نوشته است: “رقابت کردن خوب است، اما تقلب کردن نه.”

متا

همچنین مدیرعامل جدید توییتر، لیندا یاکارینو با پشتیبانی از ماسک در اکانت کاربری خود توییتی با این مضمون منتشر کرد: “معمولاً رقبا همیشه در تلاش هستند که از توییتر تقلید کنند؛ اما بازسازی جامعه مخاطبین توییتر هرگز امکان‌پذیر نیست.”

متا

مدت زمان کمی پس از عرضه رسمی Threads، مارک زاکربرگ پس از یک دهه عدم فعالیت در توییتر، با انتشار یک میم معروف اسپایدرمن (مرد عنکبوتی) وقایع اخیر در توییتر را به سخره گرفت.

به‌نظر می‌رسد که اوضاع اصلاً میان زاکربرگ و ماسک مساعد نیست. مدتی است این دو قصد دارند به‌صورت عمومی در یک رینگ حرفه‌ای در حضور تماشاگران به مبارزه بپردازند. این مبارزه مخالفان جدی خود را دارد و همه‌چیز از جرقه‌ای کوچک آغاز شد.

ماسک در پاسخ به توییت یکی از کاربران و برای اثبات برتری خود به شوخی گفته بود که حاضر است رسماً با زاکربرگ در قفس مبارزه کند و همین حرف به گوش زاکربرگ رسیده بود و در جواب با انتشار یک استوری در اینستاگرام درخواست محل مسابقه را کرده بود.

درحالی‌که روزبه‌روز آتش این رقابت شعله‌ورتر می‌شود؛ کاربران سردرگم در جستجوی یک محیط امن و سازنده برای فعالیت هستند. در میان این پلتفرم‌ها، Bluesky یکی از رقبای جدی توییتر به‌تازگی موفق به کسب یک میلیون نصب شده و Mastodon نیز ظاهر اپلیکیشن خود را به‌روزرسانی کرده است.

منبع: The Verge Techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array