به گزارش واحد ترجمه ایران‌ دکونومی، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت و ایلان ماسک، که از هم‌بنیان‌گذاران و اعضای کلیدی شکل‌گیری OpenAI محسوب می‌شود، نظرات متفاوتی درباره نحوه کنترل و هدایت این کمپانی دارند. ماسک در اظهارات اخیر خود در مصاحبه با CNBC گفته است که مایکروسافت نظارت و کنترل بیش‌ازحدی بر عملکرد OpenAI دارد، درحالی‌که نادلا مدعی شده که مایکروسافت اصلاً کنترلی بر نحوه کار این کمپانی ندارد.


نادلا در صحبت‌های خود بیان کرده که OpenAI یک کمپانی غیرانتفاعی است که توسط اعضای تیم هیئت‌مدیره هدایت می‌شود. به گفته نادلا، مایکروسافت تنها سهامدار کوچکی در میان سهامداران این کمپانی است و هیچ قدرت غیرمنصفانه‌ای در نحوه عملکرد و تصمیم‌گیری آن ندارد.

در ماه آوریل، ایلان‌ ماسک ادعا کرده بود که مایکروسافت کنترلی غیرعادی بر روند تصمیم‌گیری و عملکرد OpenAI دارد. او در گذشته اعلام کرده بود که نگران است مایکروسافت با اعمال بی‌جای قدرت خود، کمپانی OpenAI را به سمت و سویی بکشاند که مورد تایید او نیست. نادلا با این ادعای ماسک مخالفت کرده و توضیح داد که کمپانی OpenAI هنوز به چارچوب‌های خود پایبند است و تحت مدیریت اعضای هیئت‌مدیره و به‌عنوان مؤسسه‌ای غیرانتفاعی فعالیت می‌کند.

OpenAI

رویکردهای متفاوت درباره نحوه مدیریت OpenAI

بعد از تمام این جنجال‌ها، هنوز مشخص نیست که حق با چه کسی است. با این حال، اختلافات به‌وجود آمده میان ماسک و نادلا شاهدی است بر اهمیت شفاف‌سازی و مسئولیت‌پذیری در پروسه ساخت و توسعه ابزار قدرتمندی مانند هوش مصنوعی. اطلاع‌رسانی به مردم جامعه از نحوه مدیریت و هدایت این کمپانی‌ها و به رسمیت شناختن نظرات آنها در توسعه این تکنولوژی، اهمیت بسیاری دارد.

هوش مصنوعی پتانسیل بسیار زیادی برای ایجاد تغییرات مثبت و سازنده در جهان فعلی ما دارد، اما در عین حال این احتمال وجود دارد که از این ابزار برای دستیابی به مقاصد نادرست و یا نشر اخبار جعلی نیز سوءاستفاده شود. روند توسعه و ساخت هوش مصنوعی باید تحت نظارت دقیقی باشد و در مسیر حفظ منافع و امنیت بشریت پیشروی کند.

نادلا و ماسک دارای نظرات متفاوتی درباره استفاده سازنده و مسئولانه از این تکنولوژی هستند. نادلا معتقد است که مایکروسافت متعهدانه در مسیر توسعه هوش مصنوعی حرکت می‌کند و کمپانی OpenAI نمونه خوبی برای این ادعاست.
از طرفی دیگر، ماسک مقاصد و روش کاری فعلی مایکروسافت را تایید نمی‌کند و باور دارد که نظارت و دقت بیشتری باید بر پروسه توسعه این ابزار اعمال شود. از کنترل خارج شدن تکنولوژی هوش مصنوعی همیشه جزء نگرانی‌های ماسک بوده و یکی از دلایلی که ماه گذشته نامه‌ای سرگشاده در باب توقف موقتی توسعه این تکنولوژی را امضا کرد نیز، همین بوده است.

ماسک باور دارد که ادراک و هوش بشریت باید تحت هر شرایطی به هوش مصنوعی ارجیحت داشته باشد و چارچوب‌هایی برای استفاده صحیح و نظارت کافی بر این تکنولوژی ایجاد گردد.

مخالفت‌های میان ایلان ماسک، هم‌بنیان‌گذار سابق OpenAI و ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت و مالک OpenAI به مرور زمان و با پیشرفت روزافزون تکنولوژی هوش مصنوعی ادامه خواهد یافت. نکته مهم این است که گفتگویی مسئولانه، محتاطانه و عاقلانه درباره خطرات و مزایای احتمالی هوش مصنوعی بین افراد صورت بگیرد. تنها با همکاری یکدیگر است که می‌توانیم از ساختن آینده‌ای روشن به کمک این تکنولوژی اطمینان حاصل کرده و با آرامش خاطر بر توسعه آن زمان صرف کنیم.

منبع: gizmochina

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array