به گزارش ایران دکونومی، به گفته حسین امیرلی، جانشین رئیس پلیس فتا در برنامه صبح بخیر ایران، بیشترین شکایت مردم به پلیس فتا، جرایم مربوط به کلاهبرداری اینترنتی است. بر اساس گفته‌های امیرلی، این تخلفات ۳۶درصد جرایم اینترنتی را دربر می‌گیرد، پس از آن نیز شکایت از برداشت غیر‌مجاز از حساب بانکی به‌صورت اینترنتی بالاترین آمار را به خود اختصاص می‌دهد.

جانشین رئیس پلیس فتا، با اشاره به کنترل خوب دامنه جرم در فضای مجازی و توضیح این نکته که امکان کشف و شناسایی حدود ۹۰ درصد جرایم سایبری فضای مجازی وجود دارد، تشریح کرد: «اقدامات ویژه‌ای هم در حوزه پیش‌گیری انجام می‌شود. اما حوزه‌هایی که شاکی خصوصی ندارند، نیاز است در فضای مجازی مورد پایش قرار گیرد.»

پلیس فتا جرایم رایانه ای

مطابق صحبت‌های امیرلی، یکی از وظایف اصلی پلیس فتا در حوزه فضای مجازی، پیشگیری اجتماعی است. پلیس فتا در زمینه تولید محتوا و انتشار در صداوسیما و رسانه‌های نوین فعالیت دارد.

وی در پایان صحبت‌های خود، ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت کاهش آسیب‌های فضای اجتماعی برای دانش‌آموزان عنوان کرد: «از ابتدای راه‌اندازی شاد برای دانش‌آموزان، کانالی ایجاد کردیم تا دانش‌آموزان مشکلشان را به پلیس انتقال دهند و به‌صورت جدی آن‌ها را پیگیری می‌کنیم. این فضا می‌تواند آسیب‌های جدی برای کودکان داشته باشد. بخشی از فوریت‌های سایبری پلیس را برای کودکان درنظر گرفته‌ایم که می‌توانند با شماره ۰۹۶۳۸۰ تماس بگیرند، مشکلاتشان را در میان بگذارند و ما پیگیری می‌کنیم.»

قابل ذکر است که سهم کلاهبرداری اینترنتی از جرایم صورت گرفته در فضای مجازی در سال‌های گذشته به صورت مداوم تغییر کرده است. مثلاً در سال ۱۳۹۸ سهم این جرم ۶۰ درصد از جرایم اینترنتی بود و در سال ۱۴۰۰ این سهم به ۳۰ درصد رسید. اما در سال ۱۴۰۱، این عدد از سمت رئیس مرکز مبارزه با جرایم مالی پلیس فتا، ۳۶درصد اعلام شد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array