به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی یوتیوب به دلیل اصرارهای بیش از حد و پیگیری‌های مداوم خود برای برکناری ابزارهای مسدود کننده تبلیغات در این پلتفرم، متهم به جاسوسی و ردیابی فعالیت کاربران شده است!

به‌نظر می‌رسد مبارزه جدی و همه‌جانبه یوتیوب با ابزارهای غیرقانونی اما محبوب کاربران، منجر به ایجاد مشکلات قانونی‌ای برای این پلتفرم شود.

یک مشاور حریم خصوصی کارکشته مستقر در ایرلند، اخیراً اعلام کرده که قصد دارد به دلیل نقض قانون و زیرپا گذاشتن حریم خصوصی کاربران (ساکن در اروپا)، به‌صورت قانونی از یوتیوب شکایت کند.

براساس گزارش جدید وبسایت The Register، الکساندر هانف، درحال انجام مراحل اداری شکایت قضایی خود علیه پلتفرم استریم یوتیوب می‌باشد. مفاد این شکایت براساس قوانین و چارچوب‌های امنیتی و نظارتی کمیته قوانین کامپیوتری ایرلند تنظیم شده است.
به گفته هانف، او شخصاً در این رابطه به پلیس ملی ایرلند شکایت کرده و پس از پذیرش شکایتش توسط پلیس این کشور، ملزم به ارائه اطلاعات و جزئیات تکمیلی در خصوص این پرونده شده است.

تبلیغات یوتیوب

گوگل و یوتیوب در برابر اتحادیه اروپا

الکساندر هانف کمپانی یوتیوب را به “ردیابی غیرقانونی و غیرمجاز فعالیت کاربران به‌منظور تشخیص استفاده از ابزارهای مسدود کننده تبلیغات” متهم کرده است. او باور دارد یوتیوب با این کار نه‌تنها حریم خصوصی کاربران اروپایی را زیرپا گذاشته بلکه به‌نحوی جاسوسی افراد را نیز کرده است!
همچنین هانف شکایتی مجزا پیرامون جاسوسی افزونه مرورگر یوتیوب نیز ثبت کرده است.
مسئولین مؤسسه ایرلندی حفاظت از داده‌ها (Irish Data Protection Commission) از کمپانی یوتیوب درخواست جوابیه کرده‌اند و منتظر انتشار بیانیه‌ای رسمی درباره شکایت هانف در این مورد از سوی این غول تکنولوژی هستند.

هانف در مصاحبه خود با رسانه The Register گفته: “من اسکریپت پلتفرم استریم ویدیوی یوتیوب را به‌عنوان یک بدافزار جاسوسی تشخیص می‌دهم. به باور من، این اسکریپت بدون اطلاع، آگاهی و یا حتی اجازه من به تمام فعالیت‌های من به‌عنوان کاربر یوتیوب دسترسی دارد و آنها را به‌صورت غیرقانونی و غیرمجاز ردیابی و ثبت می‌کند. سپس این داده‌ها برای توبیخ و تهدید خودِ من، علیه من استفاده خواهند شد!”.

به باور این مشاور حریم خصوصی، اسکریپت اختصاصی یوتیوب تنها به‌منظور ایجاد تداخل و نظارت شدید بر فعالیت کاربران (چه در صورت استفاده از ابزارهای مسدود کننده تبلیغات و چه عدم استفاده) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

الکساندر هانف اعلام کرده که دلیل انجام پیگیری‌های قانونی توسط خودِ او، پیشینه و عملکرد نه‌چندان رضایت‌بخش مسئولین اتحادیه اروپاست. به باور او، “ناظرین اتحادیه‌ اروپا در اجرای دستورالعمل حریم خصوصی عملکرد ضعیفی داشته‌اند”.

سرمنشأ تمام این دردسرهای جدید کمپانی گوگل، اعمال قوانین نظارتی شدیدی توسط یوتیوب بود. این پلتفرم استریم مدتی پیش اعلام کرده بود که “از این پس روند نظارتی بر استفاده غیرقانونی از ابزارهای مسدود کننده تبلیغات به‌صورت جهانی صورت گرفته و دسترسی تمام کاربران خاطی قطع خواهد شد”.
این کمپانی در تلاش است که کاربران را به خریداری اشتراک پولی Youtube Premium ترغیب کند و یا در صورت عدم تمایل، آنها را وادار به تماشای آگهی‌های تبلیغاتی متعدد در نسخه رایگان یوتیوب کند.

کمپانی یوتیوب بر این نکته تأکید کرده بود که قبل از محدود کردن دسترسی کاربران به‌طور کامل، چندین نوتیفیکیشن و اخطاریه حاوی پیام‌هایی برای غیرفعالسازی این ابزار مسدودکننده و تماشای ویدیوها با آگهی‌های تبلیغاتی و یا خرید اشتراک YouTube Premium برای افراد ارسال خواهد شد.

در حال حاضر، هزینه ماهانه خریداری این اشتراک در ایالات متحده آمریکا به 13.99 دلار رسیده است اما مسئله اینجاست که افزایش 2 دلاری هزینه این اشتراک و حذف نسخه‌های اقتصادی‌تر، ممکن است در نهایت عدم رضایت کاربران را بیش از پیش تشدید نماید.

هانف امیدوار است آغاز روند پیگیری‌های قانونی در این زمینه، پیام محکم و قاطعی به کمپانی گوگل بفرستد: “استفاده از ابزار جاسوسی و نظارت بر فعالیت‌ کاربران را متوقف کنید!”. به تأکید این شخص، هرگونه استفاده از این ابزار توسط کمپانی‌های بزرگ، متهم به زیرپا گذاشتن حریم شخصی کاربران اروپایی است و هیج توجیهی ندارد. الکساندر هانف باور دارد اتحادیه اروپا ملزم است در رسیدگی به این موارد امنیتی عملکرد بسیار بهتری داشته باشد.

منبع: androidauthority

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array