به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، مایکروسافت برای اولین بار جدیدترین گزارش مالی خود را به‌عنوان یک کمپانی 3 تریلیون دلاری منتشر کرده است. گزارش مالی سه‌ماهه دوم سال 2024 (که بازه زمانی آن 31 دسامبر 2023 به پایان رسیده است) نشان‌دهنده عملکرد بسیار خوب این غول تکنولوژی در حوزه هوش مصنوعی می‌باشد.

درآمد این غول ردموندی در این بازه زمانی بیش از 18% و سود خالص به‌دست آمده آن بیش از 33% افزایش یافته است. به گفته ساتیا نادلا، مدیرعامل این کمپانی، مایکروسافت دیگر از “مرحله حرف زدن و ایده‌پردازی” درباره تکنولوژی هوش مصنوعی گذر کرده و “با تمام قوا آن را به‌کار گرفته است”.

مایکروسافت

بررسی جزئیات گزارش مالی جدید مایکروسافت

کمپانی مایکروسافت در سه‌ماهه دوم مالی 2024 موفق شد درآمدی بیش از 62 میلیارد دلار داشته باشد. درآمد این کمپانی در بازه زمانی مشابه در سال 2023 حدود 52.7 میلیارد دلار بوده است. همچنین، میزان سود خالص این بازه زمانی 21.9 میلیارد دلار تخمین زده شده است.
در سه‌‌ماهه دوم 2024، درآمد مایکروسافت به ازای هر سهم از سهام حدود 2.93 دلار بوده است و به ادعای وبسایت CNBC، عملکرد این کمپانی در این بازه زمانی با موفقیت از پیش‌بینی‌های کارشناسان فراتر رفته است.

بیش از نیمی از درآمد این فصل از سال 2024، یعنی حدود 33.7 میلیارد دلار مدیون فعالیت‌های بخش خدمات ابری (Microsoft Cloud) این کمپانی بوده است. درآمد این بخش از مایکروسافت در بازه زمانی سال گذشته تنها 27.1 میلیارد دلار بوده است. به گفته این غول تکنولوژی، تعداد مشترکین سرویس Microsoft 365 در سال میلادی جاری از 63.2 میلیون نفر در سال 2023 به 78.4 میلیون نفر افزایش یافته است.

بخش بهره‌وری تجاری مایکروسافت (Productivity and Business Processes) توانست درآمدی 19.2 دلاری در این سه‌ماهه به‌دست آورد که نسبت به سال گذشته 13% بیشتر است. همچنین بخش خدمات ابری هوشمند نیز توانست درآمدی 25.9 میلیارد دلاری با افزایش 20% نسبت به سال 2023 داشته باشد.

به گفته این کمپانی، بخش More Personal Computing که شامل سیستم‌عامل ویندوز، دستگاه‌ها و همچنین کنسول‌های Xbox می‌شود نیز درآمدی 16.9 میلیارد دلاری را به‌دست آورده است. در بخش گیمینگ، زیرمجموعه Xbox شاهد رشدی 61% و چشمگیر در درآمد خود بود که بخش اعظم آن مدیون تصاحب کمپانی بازی‌سازی Activision Blizzard در اکتبر سال 2023 است.

به گفته خودِ مایکروسافت، درآمد حاصل از این شرکت بازی‌سازی بالغ بر 2 میلیارد دلار می‌باشد و البته هزینه‌های پایانی تکمیل این خرید نیز حدود 930 میلیون دلار اعلام شده است.

به‌صورت کلی، درآمد بخش سیستم‌عامل ویندوز نیز 9% افزایش یافته و کسب‌وکارهای زیرمجموعه مایکروسافت رشد خوبی را در سه‌ماهه دوم مالی سال 2024 داشته‌اند. اما بخش دستگاه‌ها با افت مواجه شده و درآمد آن حدود 9% کاهش یافته است. باید صبر کرد و دید مایکروسافت چه تصمیمی برای آینده دستگاه‌های Surface خود اتخاذ می‌کند.

منبع: Neowin

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array