به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کاهش 95% سود شرکت سامسونگ، بدترین نتایج این شرکت از سال 2009 تا اکنون را به بار آورده است.

کمپانی سامسونگ، غول حوزه الکترونیک اهل کره جنوبی، در گزارش مالی سه‌ماهه نخست خود به این نکته اشاره کرد که سود حاصل از فعالیت‌هایش به شدت افت کرده، قیمت تراشه‌های حافظه همچنان رو به کاهش است و تقاضای کاربران نیز ناچیز و بسیار کم است.

 

ارقام کلیدی سامسونگ در سه‌ماهه ابتدایی سال 2023 به شرح زیر هستند:

میزان درآمد این شرکت 63.75 هزار میلیارد وون کره جنوبی (حدوداً 47.6 میلیارد دلار) ثبت شده که از آمار بازه زمانی مشابه در سال گذشته، 18% کمتر است. این ارقام با پیش‌بینی 63 هزار میلیارد وونی خود شرکت سامسونگ مطابقت دارد؛ اما به تخمین کارشناسان، میزان سود سالانه این شرکت باید رقمی در حدود 63.9 هزار میلیارد وون می‌بود.

میزان سود عملیاتی سامسونگ به عدد ناچیز 640 میلیارد وون (تقریباً 475 میلیون دلار) رسیده است که از آمار سال گذشته، 14.12 هزار میلیارد وون کمتر است. بر اساس بیانیه منتشر شده توسط سامسونگ در اوایل ماه جاری، تخمین این شرکت از سود عملیاتی خود عددی در حدود 600 میلیارد وون بوده است.

این آمار و ارقام، بدترین و پایین‌ترین سود به‌دست آمده توسط غول بزرگ تکنولوژی در 14 سال اخیر هستند.

 

تراشه‌های حافظه، از دلایل مهم افت سود سامسونگ

معمولاً بزرگترین منبع درآمد سامسونگ از بخش نیمه‌هادی آن کسب می‌شود که مسئول تولید و فروش تراشه‌های حافظه محبوب است. این تراشه‌ها در بسیاری از دستگاه‌ها از جمله کامیپوترهای شخصی، گوشی‌های هوشمند و سرورهای موجود در دیتاسنترها کاربرد دارند.

سامسونگ اعلام کرد که در بخش نیمه‌هادی خود حدوداً 4.58 هزار میلیارد وون سرمایه از دست داده است. در حالی که در همین بازه زمانی در سال گذشته، از این بخش حدودا 8.45 هزار میلیارد وون سود عاید این شرکت شده بود.

در دوران همه‌گیری کرونا، سازندگان کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های هوشمند برای تامین تقاضای فزاینده کاربران، تعداد بسیار زیادی تراشه حافظه خریداری و ذخیره کرده بودند. اما در حال حاضر و به دلیل ایجاد موج تورم، مشتریان تمایل کمتری به خریداری این دستگاه‌ها دارند و در نتیجه میزان بسیار زیادی از تراشه‌ها عملاً روی دست تولیدکنندگان مانده است و باید با عواقب این تصمیم روبه‌رو شوند. همین سازوکار باعث افت قیمت این تراشه‌ها از جانب سامسونگ شده است.
به گفته این کمپانی در ماه جاری، قرار است میزان تولید تراشه‌های حافظه به‌طرز قابل توجهی کاهش یابد. رقبای کوچکتر سامسونگ از جمله SK Hynix و Micron نیز چندی پیش تصمیم مشابهی گرفته بودند. واکنش بازار به این بیانیه تماماً مثبت بود.

 

سامسونگ

 

هرچند سامسونگ نسبت به نیمه دوم سال خوش‌بین‌تر است؛ به گفته این کمپانی، میزان تقاضای کاربران و مشتریان در ادامه سال روند صعودی خواهد داشت و از حجم محصولات انباشته‌شده در انبارها نیز کاسته خواهد شد.

سامسونگ اظهار کرد که با توجه به وضعیت فعلی، انتظار تغییرات آنی نخواهد داشت. انتظار می‌رود که بازیابی تقاضای مشتریان به‌صورت محدودتر از گذشته صورت بگیرد، زیرا دیتاسنترها با محافظه‌کاری بیشتری سرمایه‌گذاری انبوه و در مقیاس بزرگتر انجام خواهند داد و مشتریان نیز همچنان به تنظیم موجودی‌ها ادامه خواهند داد.

از پروژه‌های پیش‌روی سامسونگ می‌توان به رونمایی و عرضه گوشی‌های هوشمند جدید، تبلیغات کامپیوترهای شخصی و توسعه و ارتقای تقاضای تراشه‌های حافظه اشاره کرد.

بعد از انتشار این خبرها در روز پنج‌شنبه، ارزش سهام سامسونگ حدوداً 0.6% افزایش یافت.

 

تاثیر گوشی‌های هوشمند در درآمد سامسونگ

در سه‌ماهه نخست سال، سامسونگ گوشی‌های پرچمدار جدید خود به نام سری S23 را رونمایی و به بازار عرضه کرد. این محصولات تاثیر بسیار زیادی در افزایش سوددهی و عملکرد این بخش داشته‌اند.
درآمد سامسونگ از بخش تولید گوشی‌های هوشمند نسبت به سه‌ماهه گذشته حدوداً 22% افزایش داشت و به 30.47 هزار میلیارد وون رسید. این آمار از بازه زمانی مشابه در سال گذشته 2% کمتر بود. سود عملیاتی این بخش نیز به 3.49 میلیارد وون رسید که نسبت به سال گذشته 3% افت داشته است.

یکی از عوامل مؤثر در سوددهی سامسونگ، فروش گران‌قیمت‌ترین گوشی هوشمند آن، مدل S23 Ultra به قیمت 1200 دلار بوده است.

گزارش مالی سامسونگ، جدیدترین گزارش مالی است که توسط یک کمپانی فعال در حوزه تکنولوژی منتشر می‌شود. پیش از این سه غول برتر در صنعت تکنولوژی آمریکا، یعنی Alphabet (کمپانی مادر شرکت گوگلمایکروسافت و متا نیز گزارش مالی سه‌ماهه اخیر خود را منتشر کرده‌اند.

 

جمعاً سران و مسئولان کمپانی سامسونگ، به بهبود و بازسازی شرایط به‌وجود آمده در نیمه دوم سال جاری میلادی بسیار امیدوار هستند.

منبع: cnbc

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array