به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی اسپاتیفای به‌تازگی گزارش سومین فصل مالی سال 2023 خود را منتشر کرده است. نتایج به‌دست‌آمده در این گزارش، حاکی از آن هستند که این کمپانی از تمام انتظارات کارشناسان پیشی گرفته است.

این سرویس استریم موفق شده که با کاهش سرمایه‌گذاری در بخش پادکست و افزایش قیمت برنامه‌های اشتراکی خود (از 9.99 دلار به 10.99 دلار)، به سودآوری دست یابد. مجموع درآمد خالص اسپاتیفای در فصل سوم مالی سال 2023 حدود 65 میلیون یورو (معادل 69 میلیون دلار) و یا به عبارتی حدود 0.33 یورو به ازای هر سهم بوده است.
این آمار چشمگیر از پیش‌بینی ضرر 0.20 یورویی به ازای هر سهم، بسیار بهتر بوده است. در سال گذشته میلادی، یعنی سال 2022، اسپاتیفای متحمل ضرر 166 میلیون یورویی (معادل 0.86 یورو به ازای هر سهم) شده بود.

این نتایج، اولین سودآوری این کمپانی استریم موسیقی در یک‌سال اخیر را به ارمغان آورده‌اند. این رقم با افزایش سود ناخالص 26.4% حتی کمی بیشتر از سود مورد انتظار آنها بوده است. به گفته اسپاتیفای، انتظار می‌رود که میزان سود ناخالص این کمپانی در چهارمین فصل مالی 2024 رشد کرده و به 26.6% برسد.
البته که براساس گفته‌های قبلی، این کمپانی سوئدی امیدوار است با گسترس بخش تولید پادکست و بهبود شرایط تبلیغات کسب‌وکار، میزان سود ناخالص را به 30 تا 35% برساند.

اسپاتیفای

کسب درآمد از کاربران اسپاتیفای

البته با درنظر گرفتن تمام این نتایج امیدبخش مالی، میزان کسب‌درآمد این کمپانی به ازای هر یک از کاربران، با افتی 6% مواجه شده و به 4.34 یورو به ازای هر نفر رسیده است. یکی از دلایل اصلی بروز این سیر نزولی، موجود بودن اشتراک‌هایی با قیمت کمتر نسبت به اسپاتیفای و یا کدهای تخفیف در پلتفرم‌های نوظهور است.

مجموع درآمد اسپاتیفای در این فصل مالی جمعاً به 3.36 میلیارد یورو رسیده است. این آمار حدود 11% بیشتر از درآمد فصل سوم سال 2022 و بالاتر از انتظارات کارشناسان WallStreetJournal با رقم 3.3 میلیارد یورو می‌باشد. براساس شنیده‌ها، این سرویس استریم انتظار دارد در آخرین فصل مالی امسال، یعنی سال 2023 به درآمد 3.7 میلیارد یورویی دست یابد.

این کمپانی سه ماه پیش و تنها یک روز پیش از انتشار گزارش مالی فصل دوم سال 2023 خود، درباره افزایش هزینه اشتراک‌ها به کاربران اطلاع‌رسانی کرده بود. براساس این تغییرات جدید، هزینه اشتراک اصلی ماهانه (اشتراک بدون تبلیغ) در آمریکا از 9.99 دلار به 10.99 دلار افزایش یافته است.
اشتراک دوکاربره (Duo) نیز با افزایش قیمت 2 دلاری به 14.99 دلار و اشتراک خانوادگی با 1 دلار افزایش قیمت به 16.99 دلار رسیده است. همچنین قیمت اشتراک دانشجویی با یک دلار افزایش به 5.99 دلار رسیده است.

مجموع کاربران فعال ماهانه (MAU) این پلتفرم استریم موسیقی با رشدی 26% نسبت به همین بازه زمانی در سال 2022، در این فصل به 574 میلیون کاربر رسیده است؛ در صورتی‌که کارشناسان انتظار داشتند این آمار به 572 میلیون نفر برسد. اضافه شدن خالص 23 میلیون کاربر حاکی از دومین موج رشد تعداد کاربران اسپاتیفای در طول تاریخ فعالیت این شرکت است.

کمپانی عظیم استریم و پخش موسیقی آنلاین اسپاتیفای بیش از 500 میلیون نفر کاربر در سراسر جهان دارد که بیش از 40% این کاربران مشترک اشتراک ماهانه Premium هستند.

منبع: finance.yahoo

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array