کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) یک آژانس نظارتی مستقل دولت فدرال است که مسئول حفاظت از سرمایه گذاران، حفظ عملکرد منصفانه و منظم بازارهای اوراق بهادار و تسهیل تشکیل سرمایه است. در سال 1934 توسط کنگره به عنوان اولین تنظیم کننده فدرال بازارهای اوراق بهادار ایجاد شد. SEC افشای عمومی کامل را ترویج می‌کند، از سرمایه گذاران در برابر شیوه‌های تقلبی و دستکاری در بازار محافظت و اقدامات تصاحب شرکت‌ها در ایالات متحده را نظارت می‌کند. همچنین اظهارنامه‌های ثبت نام برای صاحبان در بین شرکت‌های پذیره نویسی را تایید می‌کند.

به طور کلی، انتشار اوراق بهادار ارائه شده در تجارت بین ایالتی، از طریق پست یا اینترنت، باید قبل از فروش به سرمایه گذاران در SEC ثبت شود. شرکت‌های خدمات مالی – مانند دلال‌ها، شرکت‌های مشاوره و مدیران دارایی و همچنین نمایندگان حرفه‌ای آنها – باید برای انجام تجارت در SEC ثبت نام کنند.

موارد کلیدی
-کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) یک آژانس نظارتی دولت ایالات متحده است که مسئول تنظیم بازارهای اوراق بهادار و حمایت از سرمایه گذاران است.
-SEC با تصویب قانون اوراق بهادار ایالات متحده در سال 1933 و قانون بورس و اوراق بهادار در سال 1934، عمدتاً در پاسخ به سقوط بازار سهام در سال 1929 که منجر به رکود بزرگ شد، تأسیس شد.
-SEC خودش می‌تواند علیه قانون شکنان درخواست دعوا ارائه کند و همچنین با وزارت دادگستری در مورد پرونده‌های جنایی همکاری می‌کند.

سازمان بورس و اوراق بهادار

کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) چگونه کار می‌کند؟
وظیفه اصلی SEC نظارت بر سازمان‌ها و افراد در بازارهای اوراق بهادار، از جمله بورس اوراق بهادار، شرکت‌های کارگزاری، فروشندگان، مشاوران سرمایه گذاری و صندوق‌های سرمایه گذاری است. SEC از طریق قوانین و مقررات اوراق بهادار، افشا و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به بازار، معاملات منصفانه و محافظت در برابر تقلب را ترویج می‌کند. از طریق پایگاه داده جمع آوری، تجزیه و تحلیل و بازیابی الکترونیکی خود که به نام EDGAR شناخته می‌شود، امکان دسترسی سرمایه گذاران به صورت‌های ثبت نام، گزارش‌های مالی دوره‌ای و سایر فرم‌های اوراق بهادار را فراهم می‌کند.

SEC توسط پنج کمیشنر که توسط رئیس جمهور منصوب می‌شوند، رهبری می‌شود که یکی از آنها به عنوان رئیس تعیین می‌شود. دوره هر کمیسیون پنج سال طول می‌کشد، اما آنها ممکن است برای 18 ماه اضافی تا زمانی که جایگزینی پیدا شود، خدمت کنند. رئیس کنونی SEC گری گنسلر است که در 17 آوریل 2021 به این سِمت منصوب شد. برای ترویج غیرحزبی بودن، قانون ایجاب می‌کند که از پنج کمیشنر بیش از سه نفر از یک حزب سیاسی نباشند.
SEC از پنج بخش و 23 دفتر تشکیل شده است.
اهداف آنها تفسیر و انجام اقدامات اجرایی در مورد قوانین اوراق بهادار، صدور قوانین جدید، نظارت بر موسسات اوراق بهادار و هماهنگی مقررات بین سطوح مختلف دولت است. پنج بخش و نقش‌های مربوط به آن‌ها عبارتند از:

-بخش مالی شرکت: اطمینان حاصل می‌کند که اطلاعات با اهمیت (یعنی اطلاعات مربوط به چشم‌انداز مالی شرکت یا قیمت سهام) به سرمایه گذاران ارائه می‌شود تا تصمیمات سرمایه گذاری آگاهانه اتخاذ شود.

-بخش اجرا: مسئول اجرای مقررات کمیسیون بورس و اوراق بهادار از طریق رسیدگی به پرونده‌ها و تعقیب دعاوی مدنی و رسیدگی اداری است.

بخش مدیریت سرمایه گذاری: شرکت‌های سرمایه گذاری، محصولات بیمه متغیر و مشاوران سرمایه گذاری ثبت شده در فدرال را تنظیم می‌کند.

-بخش تجزیه و تحلیل اقتصادی و ریسک: اقتصاد و تجزیه و تحلیل داده‌ها را در ماموریت اصلی SEC ادغام می‌کند.

-بخش تجارت و بازار: استانداردهایی را برای بازارهای منصفانه، منظم و کارآمد ایجاد و حفظ می‌کند.

SEC مجاز است فقط دعاوی مدنی را چه در دادگاه فدرال و چه در مقابل یک قاضی اداری مطرح کند. پرونده‌های جنایی تحت صلاحیت سازمان‌های مجری قانون در وزارت دادگستری قرار دارند. با این حال، SEC اغلب از نزدیک با چنین آژانس‌هایی برای ارائه شواهد و کمک به مراحل دادگاه همکاری می‌کند.

گری گنسلر


در دعاوی مدنی، SEC به دنبال دو تحریم اصلی است:

-دستوراتی هستند که تخلفات بعدی را منع می‌کنند. شخص یا شرکتی که دستوری را نادیده می‌گیرد به دلیل تحقیر مشمول جریمه یا حبس می‌شود.
-جریمه‌های مالی مدنی و رد کردن سود غیرقانونی. در موارد خاص، SEC همچنین ممکن است به دنبال حکم دادگاه مبنی بر منع یا تعلیق افراد از فعالیت به عنوان افسر یا مدیر شرکت باشد. SEC همچنین ممکن است انواع رسیدگی‌های اداری که توسط افسران داخلی و کمیسیون استماع می‌شود را مطرح کند. اقدامات متداول شامل دستورات توقف و انصراف، لغو یا تعلیق ثبت نام و اعمال ممنوعیت یا تعلیق استخدام است.

SEC همچنین به عنوان اولین سطح درخواست تجدید نظر برای اقداماتی که توسط سازمان‌های خودتنظیمی صنعت اوراق بهادار، مانند FINRA یا بورس اوراق بهادار نیویورک به دنبال آن هستند، عمل می‌کند.
در میان تمام دفاتر SEC، دفتر افشاگر به عنوان یکی از قوی‌ترین ابزارهای اجرای قانون اوراق بهادار برجسته است. برنامه افشاگر SEC که در نتیجه اصلاحات داد-فرانک وال استریت و قانون حمایت از مصرف کننده در سال 2010 ایجاد شد، به افراد واجد شرایط برای به اشتراک گذاری اطلاعات اصلی که منجر به اقدامات اجرای قانون موفق با تحریم‌های پولی بیش از 1 میلیون دلار می‌شود، پاداش می‌دهد. افراد می‌توانند 10 تا 30 درصد از کل درآمد تحریم‌ها را دریافت کنند.

تاریخچه SEC
هنگامی که بازار سهام ایالات متحده در اکتبر 1929 سقوط کرد، اوراق بهادار منتشر شده توسط شرکت‌های متعدد بی‌ارزش شد. از آنجا که بسیاری قبلاً اطلاعات نادرست یا گمراه کننده ارائه کرده بودند، اعتماد عمومی به یکپارچگی بازارهای اوراق بهادار کاهش یافت. برای بازگرداندن اعتماد، کنگره قانون اوراق بهادار در سال 1933 و قانون بورس اوراق بهادار در سال 1934 را تصویب کرد که SEC را ایجاد کرد. وظایف اصلی SEC این بود که اطمینان حاصل کند که شرکت‌ها اظهارات صادقانه‌ای در مورد تجارت خود ارائه می‌دهند و کارگزاران، فروشندگان و صرافی‌ها با سرمایه گذاران به شیوه‌ای صادقانه و منصفانه رفتار می‌کنند.

SEC هر ساله اقدامات اجرایی مدنی متعددی را علیه شرکت‌ها و افرادی که قوانین اوراق بهادار را نقض می‌کنند، انجام می‌دهد. در هر مورد عمده سوء رفتار مالی، چه به طور مستقیم یا در ارتباط با وزارت دادگستری، دخیل است. جرایم معمولی که توسط SEC تحت تعقیب قرار می‌گیرند عبارتند از تقلب حسابداری، انتشار اطلاعات گمراه‌کننده یا نادرست، و تجارت داخلی.
پس از رکود بزرگ سال 2008، SEC در پیگرد قانونی موسسات مالی که باعث بحران شدند و میلیاردها دلار را به سرمایه گذاران بازگرداند، نقش اساسی داشت. در مجموع، 204 نهاد یا شخص را متهم کرد و نزدیک به 4 میلیارد دلار جریمه، انفصال و سایر کمک‌های پولی دریافت کرد. به عنوان مثال، گلدمن ساکس 550 میلیون دلار پرداخت کرد که بزرگترین جریمه تا به حال برای یک شرکت وال استریت و دومین شرکت بزرگ در تاریخ SEC است که تنها از 750 میلیون دلار پرداخت شده توسط WorldCom فراتر رفت.

با این حال، بسیاری از ناظران از کمیسیون بورس و اوراق بهادار انتقاد کرده‌اند که به اندازه کافی برای کمک به تعقیب کارگزاران و مدیران ارشدی که درگیر بحران بودند، که تقریباً همه آنها هرگز مرتکب خطای قابل توجهی نشدند، کمک کرده است. تاکنون تنها یک مدیر وال استریت به دلیل جرایم مرتبط با بحران زندانی شده است. بقیه یا به جریمه نقدی رضایت دادند یا مجازات اداری را پذیرفتند.

SEC

SEC چگونه قوانین جدیدی وضع می‌کند؟
یک قانون جدید SEC با انتشار مفهومی شروع می‌شود که منجر به یک پیشنهاد می‌شود. هر دو نسخه مفهومی و پیشنهادات بعدی برای بررسی و نظر عمومی منتشر می‌شوند. SEC نظرات مردم را در مورد این پیشنهاد در حالی که مراحل بعدی آن را تعیین می‌کند، در نظر می‌گیرد.
سپس کمیسیون بورس و اوراق بهادار تشکیل جلسه می‌دهد تا نظرات مردم را در نظر بگیرد و همچنین کارشناسان صنعت یا سایر کارشناسان موضوعی را در نظر بگیرند. سپس به تصویب این قانون رأی می‌دهند.

آیا SEC همان FINRA است؟
خیر. SEC یک سازمان دولتی است که قوانین و مقررات مربوط به انتشار، بازاریابی و تجارت اوراق بهادار را تعیین می‌کند. SEC همچنین وظیفه محافظت از سرمایه گذاران را بر عهده دارد. FINRA (NASD سابق) یک سازمان غیرانتفاعی خود تنظیم صنعتی است که بر کارگزاران و معاملات نظارت دارد و مجوزها را برای متخصصان اوراق بهادار صادر می‌کند.

SEC

SEC به چه کسی پاسخگو است؟
SEC یک آژانس مستقل فدرال است که توسط یک کمیسیون پنج نفره دو حزبی، متشکل از رئیس و چهار کمیسیونر که توسط رئیس جمهور منصوب و توسط سنای ایالات متحده تایید می‌شوند، رهبری می‌شود.

SEC در برابر کنگره پاسخگو است، زیرا تحت اقتدار قوانین فدرال از جمله قانون اوراق بهادار 1933، قانون بورس و اوراق بهادار 1934، قانون شرکت سرمایه گذاری 1940، قانون مشاوران سرمایه گذاری 1940، و قانون Sarbanes-Oxley کار می کند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array