به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) روز 5 ژوئن رسماً از صرافی ارزهای دیجیتال بایننس و مدیرعامل آن، چانگ پنگ ژائو (CZ) در دادگاه ناحیه کلمبیا شکایت کرد. ژائو در واکنش به این اتفاق در توییتر نوشت:

«تیم ما کاملاً آماده است و به مشتریان خود اطمینان می‌دهد که پایداری همه سیستم‌ها‌، از جمله سیستم واریز و برداشت این صرافی به قوت خود باقیست. به محض مشاهده هرگونه توافق، پاسخ خواهیم داد.»

این رگولاتور آمریکایی در متن شکایت خود 13 اتهام علیه بایننس مطرح کرده است که ارائه آفرهای ثبت نشده و فروش بایننس کوین (BNB) و بایننس یواس‌دی (BUSD)، دو محصول Simple Earn و BNB Vault و برنامه استیکینگ این صرافی در راس آنها قرار دارد.

علاوه بر این، این کمیسیون در متن دادخواست خود ادعا کرده است که بایننس نتوانسته است پلتفرم Binance.com را به‌عنوان یک صرافی یا آژانس کارگزار و فروشنده در ایالات متحده به ثبت برساند. علاوه بر این، مدعی شده است که بایننس، شرکت BAM Trading که چهره حقوقی بایننس آمریکا (Binance.US) به‌شمار می‌آید را به عنوان یک آژانس کارگزار یا صرافی در این کشور ثبت نکرده است. در این میان، از ژائو به عنوان “فرد کنترل‌کننده” شکایت شده است.

اتهامات واردشده از سوی کمیسیون اوراق بهادار

طبق این شکایت‌نامه:

«متهمان با در معرض خطر قراردادن دارایی‌های سرمایه‌گذاران، میلیاردها دلار به ثروت خود افزوده‌اند. افزون بر این، در ارائه چندین طرح سرمایه‌گذاری و فروش اوراق بهادار و دارایی‌های دیجیتال ثبت نشده شرکت داشته‌اند.»

در ادامه این شکایت آمده است: «دو شرکت BAM Trading و BAM Management به سهامداران و سرمایه‌گذاران خرد و نهادی در مورد نظارت و کنترل‌ دستکاری معاملات در پلتفرم معاملاتی بایننس آمریکا دروغ گفته‌اند، در صورتی که عملاً چنین نظارتی وجود نداشته است.»

در میان اتهامات متعددی که در این شکایت عنوان شده است، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بایننس را متهم کرده که نتوانسته است استفاده سرمایه‌گذاران آمریکایی از پلتفرم Binance.com را محدود کند و بایننس آمریکا از طریق شرکت بازرگانی سیگما چین (Sigma Chain) متعلق به ژائو، تجارت شستشو (wash trading) انجام داده است.

علاوه بر این، در این دادخواست ادعا شده است که وجوه سپرده شده در بایننس و بایننس آمریکا در یک حساب تحت کنترل Merit Peak Limited مرتبط با شخص ژائو واریز شده است. این اتهامات بازتابی از شکایتی است که توسط کمیسیون معاملات آتی کالا در تاریخ 27 مارس مطرح شد و ژائو با انتشار یک پست وبلاگی مفصل این اتهامات را رد کرد.

کمیسیون

گری گنسلر، مدیرعامل کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا  (SEC) در بیانیه‌ای گفته است:

«همانطور که گفته شد، ژائو و بایننس سرمایه‌گذاران را در مورد اعمال کنترل مناسب بر ریسک و حجم معاملات فاسد در این پلتفرم فریب داده‌اند، در حالی که افرادی که در راس مدیریت این پلتفرم قرار دارند، دستکاری قیمت توسط شرکت بازارساز وابسته به آن، و حتی محل نگهداری وجوه سرمایه‌گذاران را پنهان می‌کردند.»

این کمیسیون خواستار توقف دائمی فعالیت بیشتر بایننس و شخص ژائو و بازگرداندن سودهای غیرقانونی با بهره و پرداخت جریمه‌های مالی است. گفتنی است که در این دعوی ادعا شده است توکن‌های معامله شده در صرافی بایننس عمدتاً اوراق بهادار بوده و بایننس با ارائه این توکن‌ها واقع قوانین مربوط به اوراق بهادار آمریکا را نقض کرده است. این توکن‌ها عبارتند از BNB، BUSD، SOL، ADA، MATIC، FIL، ATOM، SAND، MANA، ALGO، AXS و COTI.

بایننس و شاخه آمریکایی آن، هر کدام به‌صورت جداگانه به این شکایت پاسخ دادند. بایننس آمریکا در توییتی ضمن بی‌اساس خواندن این شکایت اظهار داشت ادعاهای کمیسیون بورس “آخرین نمونه از اعمال مقررات با توسل به زور است” و ما با قدرت در برابر آن از خود دفاع می‌کنیم.

اتهامات وارد شده بر بایننس اتفاق جدیدی نیست. گزارش‌ها حاکی از آن است که تحقیقات کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) درباره بایننس از ژوئن 2022 آغاز شد. بایننس گزارش‌های مربوط به سوء مدیریت وجوه را “تئوری توطئه” نامیده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array