به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پس از اینکه روز شنبه به شکلی گسترده شایعه شد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) برای بزرگترین سرویس ارائه دهنده خدمات استیکینگ اتریوم یعنی لایدو فایننس، اخطاریه ولز (Wells Notice) صادر کرده است، قیمت رمزارز بومی آن، یعنی لایدو (LDO) بیش از 10 درصد کاهش یافت. این در حالی است که سخنگوی لایدو تاکنون از اظهار نظر در مورد صحت و سقم این شایعات خودداری کرده است.

گفتنی است که اعلان ولز نامه‌ای مکتوب از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار است که شرحی بر جزئیات مربوط به اتهاماتی است که این نهاد در نظر دارد علیه گیرنده اخطاریه اعمال نماید. روز جمعه، دیوید هافمن (David Hoffman) از پادکست Bankless گفت که شنیده است لایدو و سایر پروژه‌های رمزنگاری اخطاریه ولز دریافت کرده‌اند. هرچند او بعداً این ادعای خود را پس گرفت، ولی شایعه به وجود آمده باعث شد حس ترس فضای توییتر را فرا بگیرد.

این شایعه به سرعت در سالن همایش کلرادو، جایی که یکی از بزرگترین گردهمایی‌های صنعت کریپتو یعنی ETHDenver در حال برگزاری بود، رسید. در صورتی که این شایعات اثبات شود، نشان می‌دهد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) قصد دارد تحقیقات دقیق خود در مورد اتریوم و استیکینگ ارزهای رمزپایه را تشدید کند.

نمودار روزانه لایدو

نمودار روزانه لایدو؛ منبع: coinmarketcap

جزئیات شایعه صدور اخطاریه ولز

روز جمعه، هافمن در یک ویدئو ضمن اشاره به این که هفته گذشته “اخطاریه‌های ولز متعددی” صادر شده است، افزود “فکر می‌کنم لایدو یکی از این دریافت کننده‌ها باشد.” بلافاصله پس از انتشار این ویدئو در توییتر، هافمن حرف خود را پس گرفت. وی با انتشار توییتی گفت: «در حالی که حداقل از وجود یک اخطاریه ولز تأیید شده که *اخیراً* صادر شده و برای عموم مردم ناشناخته است، اطمینان دارم؛ ولی شاید ایده صدور انبوه این اخطاریه ادعای درستی نباشد.”

او با اشاره به موضع غیردوستانه گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس کمیسیون SEC نسبت به رمزارزها که در برخی از محافل ارزهای دیجیتال به عنصری نامطلوب تبدیل شده است، گفت: «ظاهراً شایعاتی مبنی بر گرفتار شدن لایدو در تیررَس گری ویرانگر وجود دارد. ولی اعضای تیم لایدو با من تماس گرفتند و مدعی شدند که این شایعات دروغ است.»

مشخص نیست که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) چگونه اخطاریه ولز را برای لایدو ارسال کرده است؟! این سرویس استیکینگ به لحاظ فنی توسط سازمان مستقل غیرمتمرکز لایدو دائو اداره می‌شود؛ به بیان ساده‌تر این سرویس توسط شبکه گسترده‌ای از هولدرهای توکن لایدو (LDO) اداره شده و فاقد ساختار رهبری رسمی و متمرکز است.

با وجود عقب‌نشینی هافمن از اظهارات خود، ظاهراً بازار به اظهارات او واکنش نشان داده است، به طوری که قیمت LDO در 24 ساعت گذشته حدود 10 درصد کاهش یافته است. این دارایی دیجیتال در زمان نگارش این مطلب با 5.82 درصد کاهش روزانه، با قیمت 2 دلار و 58 سنت دست به دست می‌شود.

اندرو تورمن (Andrew Thurman) از شرکت تحلیل داده نانسن در توییتر نوشت که وینترمیوت (Wintermute)، یکی از بزرگترین بازارسازان الگوریتمی جهان، حدود 10 درصد (معادل 2 میلیون دلار) از دارایی‌های LDO خود را فروخته است. به عقیده تورمن این فروش با شایعه ولز در ارتباط است.

سخت‌گیری‌های کمیسیون در حوزه رمزارزها

هیاهویی که روز جمعه پیرامون صدور اخطاریه ولز ایجاد شد، در بحبوحه سرکوب گسترده‌تر صنعت رمزارزها توسط رگولاتورهای اوراق بهادار ایالات متحده اتفاق افتاد. برای مثال، ماه گذشته، پاکسوس (Paxos)، پلتفرم صدور استیبل کوین‌ها، تأیید کرد که روز 3 فوریه (14 بهمن) اخطاریه ولز دریافت کرده است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نیز اعلام کرد که در حال بررسی این موضوع است که پاکسوس را به دلیل عرضه استیبل کوین مرتبط با بایننس (BUSD)، به اجرای یک اوراق بهادار ثبت نشده متهم کند.

لایدو چیست؟

لایدو، یک پلتفرم لیکوئید استیکینگ است که به کاربران کمک می‌کند تا توکن‌های خود را برای کسب سود، در این پلتفرم قفل یا استیک کنند و از این طریق به حفظ امنیت بلاکچین اتریوم کمک نمایند. طبق گزارش دان آنالیتیکس (Dune Analytics)، در حال حاضر، لایدو 31 درصد از کل اتر (ETH) موجود را به خود اختصاص داده است. 8 میلیارد دلار اتریومی که از طریق سرویس غیرمتمرکز لایدو استیک شده است، آن را به بزرگترین سهامدار اتریوم تبدیل می‌کند.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: coindesk

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array