به گزارش ایران دکونومی، رگولاتوری گزارشی از وضعیت اینترنت از بهار ۱۴۰۲ را منتشر کرده است که در آن تعداد مشترکان پهن‌باند ثابت نسبت به بهار ۱۴۰۱ از ۱۱ میلیون و ۳۵ هزار مشترک به ۱۱ میلیون و ۵ هزار مشترک کاهش داشته است و همچنین ضریب نفوذ این بخش نیز از ۱۳.۰۳ درصد به ۱۲.۹ درصد کاهش را تجربه کرده است.

ضریب نفوذ تلفن همراه ۳.۶۵ درصد رشد کرده و به ۱۷۳.۱ درصد رسیده و ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند همراه ۷.۳۷ درصد رشد کرده و عدد ۱۲۴.۰۲ را نشان می‌دهد.

بخش دیگر تلفن ثابت بوده که با افول مواجه شده است. ضریب نفوذ تلفن ثابت با افتی ۱.۰۷ درصدی به ۳۴.۲۷ درصد رسیده و در طی یک سال اخیر نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از مشترکین تلفن ثابت کاسته شده است.

اینترنت

۹۸.۶۴ درصد این بازار متعلق به شرکت مخابرات است و اپراتورهای ثابت (FCP) تنها سهمی ۱.۳۵ درصدی دارند.

آمارها نشان می‌دهد طی یک سال اخیر شرکت مخابرات اقدام به جمع‌آوری تعداد قابل توجهی از تلفن‌های همگانی کرده و در این مدت ۱۹.۱۹ درصد از تعداد این تلفن‌ها کم شده و مطابق این آمار ۶۷ هزار تلفن همگانی در کشور موجود می‌باشد.

سهم فیبر نوری چقدر است؟

در این بخش تکنولوژی xDSL با سهمی ۷۶ درصدی محبوب‌ترین تکنولوژی اینترنت ثابت است و پس از آن TD-LTE توانسته ۱۸ درصد از بازار را از آن خود کند. در این بین تنها ۲ درصد از کاربران اینترنت ثابت از فیبر نوری استفاده می‌کنند. بازه سرعتی ۲ تا ۱۰ مگابیت بر ثانیه، پرکاربرترین بازه سرعتی اینترنت ثابت با حدود ۴ میلیون کاربر بوده و سپس بالغ بر ۳ میلیون کاربر، سرعتی ۱۰ تا ۲۰ مگابیت بر ثانیه‌ای دریافت می‌کنند.

همچنین ۴۸ درصد بازار اینترنت ثابت در اختیار مخابرات می‌باشد و شرکت‌ FCP نیز ۲۹ درصد سهم را در اختیار دارد. تکنولوژی بی‌سیم ثابت (FWA) ۱۷ درصد و servco نیز ۵ درصد بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

انتقال داده از طریق ارتباطات ماهواره‌ای

عملکرد شرکت‌های ارائه خدمات انتقال داده از طریق ارتباطات ماهواره‌ای نیز روی هفت مجموعه بررسی شده است:

شرکت خدمات انفورماتیک با تعداد ۱۹۹۲ پایانه‌ مشترکین و ۱۱/۴۴ پهنای باند ماهواره‌ای در درجه اول، شرکت آرین ماهواره با تعداد ۵۰۹ پایانه مشترکین و ۵/۵۰ پهنای باند ماهواره‌ای، گروه ارتباطات ماهواره سامان با تعداد ۲۶۶۸ پایانه مشترکین و ۸/۱۳۵ پهنای باند ماهواره‌ای، فن آوا ماهواره با تعداد ۸۱ پایانه مشترکین و ۶۸/۱۸ پهنای باند ماهواره‌ای، عصر ارتباطات بین‌المللی پارس کار با تعداد ۲۰۳ پایانه مشترکین و ۷/۴۳ پهنای باند ماهواره‌ای، شرکت پارس ارتباطات با تعداد ۵۰۶ پایانه مشترکین و ۴/۴۲ پهنای باند ماهواره‌ای و شرکت ایران سولار با تعداد ۱۱۰۲ پایانه مشترکین و ۳۱ پهنای باند ماهواره‌ای به ترتیب داده‌های فوق را دارا می‌باشند.

در مجموع تعداد پایانه‌های مشترکین (VSAT) عملکرد شرکت‌های ارائه خدمات داده از طریق ارتباط ماهواره‌ای ۷۰۶۱ بوده و مجموع پهنای باند ماهواره‌ای آن نیز ۱۹/۳۶۶ می‌باشد.

همراه اول دارای بیشترین پوشش اینترنت تلفن همراه

عملکرد همراه اول در بازار تلفن همراه با ۵۳ درصد سهم در بالای لیست قرار گرفته، ایرانسل سهم ۴۳ درصدی را داشته و رایتل نیز تنها ۴ درصد بازار را در اختیار دارد. همچنین در بخش پهن‌باند سیار نیز سهم بازار اپراتورها به همین نسبت می‌باشد.

۸ درصد کاربران اینترنت همراه از تکنولوژی 3G و ۹۲ درصد مابقی از 4G استفاده می‌کنند. همراه اول در میان اپراتورها بیشترین پوشش جمعیتی اینترنت با ۸۵ درصد پوشش نسل سوم و ۸۱ درصد نسل چهارم را دارا می‌باشد.

۶۷ درصد سهم بازار مکالمه متعلق به همراه اول، ۳۱ درصد متعلق به ایرانسل و ۲ درصد برای رایتل است. تعداد مشترکان رایتل از بهار سال ۱۴۰۱ تا بهار ۱۴۰۲ رقم ۱۰ درصد افت را تجربه کرده است.

هر کاربر به طور متوسط ۱۸۵ دقیقه در ماه مکالمه انجام می‌دهد و کل مکالمات شبکه سیار حدود ۸۱ میلیارد و ۹۲۵ میلیون دقیقه است.

در بخش پیامک نیز همراه اول ۸۲ درصد از بازار را تصاحب کرده است. ایرانسل و رایتل نیز به ترتیب ۱۵ و ۳ درصد سهم دارند. به طور میانگین هر کاربر ۲۶۲ پیامک در ماه ارسال می‌کند و کل پیامک‌های شبکه سیار در بهار ۱۴۰۲ عدد ۱۱۶ میلیارد را بیان می‌کند.

گفتنی است که رگولاتوری در این گزارش به بررسی شاخص‌های کیفیت شبکه سیار نیز پرداخته است. در بخش 3G بالاترین سرعت انتقال به همراه اول تعلق داشته و در بخش 4G متعلق به رایتل است.

همچنین بیشترین میزان قطعی سرویس داده 3G و 4G نیز در اپراتور رایتل به ثبت رسیده و علاوه بر آن میزان برقراری موفقیت‌آمیز 4G برای رایتل کمتر از دو اپراتور دیگر بوده است.

در نهایت هم می‌توان گفت که تعداد شکایت‌های ثبت‌شده مشترکان بیانگر نارضایتی در بخش ثابت ۳ برابر همراه است. ۷۵ درصد شکایت‌های ثبت‌شده در سامانه ۱۹۵ نیز مربوط به بخش ثابت و ۲۵ درصد دیگر به بخش همراه است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array