به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، به‌نظر می‌رسد کمپانی متا قصد داشته باشد قیمت اشتراک اینستاگرام و فیسبوک در کشورهای تحت‌پوشش اتحادیه اروپا را نصف کند!
به گفته یکی از مدیران ارشد این کمپانی، احتمالاً به‌زودی قیمت اشتراک پولی و بدون نمایش تبلیغات این دو پلتفرم از 9.99 یورو به 5.99 یورو تغییر خواهد یافت.

کمپانی متا حدود 4 ماه پیش از اشتراک پولی دو پلتفرم اینستاگرام و فیسبوک با هدف حذف تمام‌وکمال تبلیغات و پیروی از قانون بازارهای دیجیتال (DMA) رونمایی کرده بود. هزینه تهیه کردن این سیستم اشتراکی برای کاربران اروپایی، ماهانه 9.99 یورو برای نسخه وب و ماهانه 12.99 یورو برای نسخه موبایلی اندروید و IOS درنظر گرفته شده است.

متا

دردسرهای بی‌پایان سرویس اشتراکی متا

متا چند ماه پیش در راستای رسیدگی به نگرانی‌های اتحادیه اروپا درباره حریم شخصی کاربران اروپایی، این اشتراک‌های پولی جدید را در اختیار کاربران واجد شرایط گذاشته بود. فعالیت کاربران در اینستاگرام و فیسبوک بر الگوریتم‌های این شبکه‌های اجتماعی تأثیرگذار است و تبلیغات هدفمند و مطابق جستجوی کاربران را به آنها نمایش می‌دهد.

اتحادیه اروپا در سال 2023 متا را متهم کرده بود که با جمع‌آوری بدونِ رضایت داده‌ها و نمایش تبلیغات هدفمند به افراد، حریم خصوصی کاربران را زیرپا گذاشته و چارچوب‌های امنیتی را نیز نقض کرده است. در نتیجه پس از اجرایی شدن قانون DMA از همین ماه (مارچ 2024) پلتفرم‌های متا هم مجبور به تغییر رویه همیشگی خود شده‌اند.

اما حتی پس از عرضه این اشتراک‌ها، باز هم نگرانی‌هایی وجود داشت. برخی از منتقدین و فعالین حوزه حریم شخصی کاربری معتقدند “اینکه کاربران اروپایی برای حفاظت از حریم شخصی خود ملزم به پرداخت هزینه ماهانه و معینی هستند اصلاً کار اخلاقی و صحیحی نیست”!

همچنین حدود 3 ماه پیش هزینه‌های تعیین شده توسط متا به‌شدت زیرسؤال رفته بود و یک نهاد اتریشی اعلام کرده بود که با توجه به هزینه‌های بالای تامین نیازهای مهم زندگی افراد، کاربران باید از میان حریم خصوصی خود و یا دریافت خدمات تنها یکی را انتخاب کنند! این نهاد در بیانیه خود ادعا کرده بود که براساس قوانین اتحادیه اروپا، “رضایت‌خاطر، نماینده اراده و آزادیِ کاملاً رایگان کاربران است”، اما کمپانی متا قصد دارد این “آزادی و حریم خصوصی را به قیمت سالانه 250 یورو در اختیار کاربران قرار دهد”.

در بیانیه این غول تکنولوژی واضحاً قید شده که ارائه نسخه اشتراکی پلتفرم‌های متا، در عین اطاعت از چارچوب‌های اتحادیه اروپا و قانون دیجیتال DMA، به کاربران نیز حق انتخاب داده و به خودِ متا نیز اجازه می‌دهد تا به خدمت‌رسانی خود ادامه دهد.

در نتیجه تمام این جنجال‌ها و نگرانی‌ها، سخنگوی متا درباره پیشنهاد جدید این کمپانی برای کاربران اطلاع‌رسانی کرده است. این شخص در این باره گفته است: “ما مدتی‌ست که قصد شتاب دادن و سرعت بخشیدن به پروسه پذیرفته شدن این اشتراک‌ها را داریم. هدف نهایی ما رسیدن به شرایطی باثبات است و در نتیجه تصمیم گرفتیم قیمت تهیه کردن نسخه‌های اشتراکی اینستاگرام و فیسبوک را 50% کاهش داده و از 9.99 یورو به 5.99 یورو برسانیم. همچنین هرگونه حساب کاربری متصل دیگری نیز 4 یورو کمتر پرداخت خواهد کرد”.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که مسئله اصلی اصلاً “میزان حق اشتراک نیست” بلکه “تعیین حق اشتراک برای حفاظت از حریم شخصی” است! به باور این افراد حتی اگر این هزینه 1 یورو هم باشد؛ متا راه‌حل اشتباهی را برای حل این مشکل انتخاب کرده است. در حال حاضر کاربران اروپایی چاره‌ای جز این دو راه ندارند: پرداخت اجباری ماهانه 10 یا 5 یورو – رضایت دادن به ردیابی فعالیت مجازی و نقض حریم شخصی خود.

هنوز مشخص نیست که آیا کاهش قیمت سرویس‌های اشتراکی پلتفرم‌های زیرمجموعه متا باعث رفع نگرانی گروه‌های حامی حقوق مصرف‌کنندگان و نهادهای حمایت از حریم خصوصی خواهد شد یا خیر.

منبع: Reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array