به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت اتریوم (ETH) از روز 21 جولای (30 تیر) در محدوده معاملاتی باریکی بین 1800 تا 1900 دلار در نوسان بوده است. کاهش قابل توجه نوسانات قیمت، علیرغم تحولات مثبت اخیر، از جمله راه‌اندازی استیبل کوین مبتنی بر اتریوم پی پال (PayPal) و افزایش تقاضا برای راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) اتر، حس عدم اطمینان و تردید را در میان سرمایه‌گذاران القا کرده است.

ورود پی پال به دنیای ارزهای دیجیتال می‌تواند گامی بزرگ در راستای پذیرش اتریوم در جریان اصلی باشد. با این حال، این حرکت نگرانی‌هایی را نیز در مورد ایجاد تمرکز و از دست دادن کنترل بر دارایی‌های شخصی ایجاد کرده است.

در همین حال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده اخیراً شاهد افزایش تقاضا برای صندوق‌های قابل معامله در بورس اتریوم (ETH) بوده است که منعکس‌کننده همان تمایل شرکت‌های بزرگ مدیریت دارایی به ایجاد ETFهای اسپات بیت کوین (BTC) است.

کاهش واریز اتریوم (ETH) در دپ‌ها (DApp) و کاربران فعال آن نگران کننده است

شبکه اتریوم به دلیل بالا بودن هزینه‌های گس که همان کارمزد انجام تراکنش‌ها است، همیشه با مشکل مواجه بوده است. در دو ماه گذشته، میانگین کارمزد تراکنش‌ها در این شبکه بلاکچین بیش از 4 دلار بوده است و همین امر، تقاضا برای برنامه‌های غیرمتمرکز آن (DApps) را محدود کرده است.

کل اتریوم واریز شده
کل اتریوم واریز شده در برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه اتریوم. منبع: DefiLlama

افزون بر این، کاهش قابل توجهی نیز در کل ارزش قفل شده (TVL) در شبکه اتریوم دیده می‌شود. طبق گزارش پلتفرم تحلیلی دیفای لاما (DefiLlama)، به دنبال این کاهش، کمترین سطح از کل ارزش قفل شده (TVL) طی سه سال گذشته در این شبکه مشاهده شد. در حالی که ممکن است هفته گذشته تغییراتی در این روند به وجود آمده باشد، ولی سناریوی فعلی همچنان کاهش قابل توجه در واریزهای اتر تا حدود 12.9 میلیون، در مقایسه با 14.75 میلیون ثبت شده در سه ماه قبل را نشان می‌دهد.

برای اطمینان از اینکه آیا این کاهش در معیار TVL اتریوم با کاهش پایگاه کاربری آن در ارتباط است یا خیر، باید استفاده از دپ‌های (DApps) شبکه را زیر نظر داشت. توجه به این نکته مهم است که برخی از برنامه‌های کاربردی خاص، مانند پلتفرم‌های بازی و بازارها، به میزان سپرده‌ قابل توجهی نیاز ندارند.

فعالیت دپ های اتریوم
فعالیت 30 روزه در برنامه‌های غیرمتمرکز(DApp) اتریوم. منبع: DappRadar

دیگر عامل نگران‌کننده، کاهش تعداد آدرس‌های فعالی است که از این دپ‌ها (DApps) استفاده می‌کنند. طی 30 روز گذشته، دپ‌های اصلی اتریوم نسبت به قبل، 25 درصد کاربران فعال کمتری داشته‌اند. این وضعیت ممکن است نشان‌دهنده این باشد که سرمایه‌گذاران از میزان کارمزدهای تراکنش در این شبکه راضی نیستند.

از سوی دیگر، بررسی مشتقات اتر می‌تواند کمک کند که بفهمیم آیا تراز 1800 دلار واقعاً می‌تواند بر اساس نحوه موضع‌گیری سرمایه‌گذاران، یک سطح حمایتی قابل اعتماد ایجاد کند یا خیر.

معیارهای مشتقات تقاضای مساوی بین گاوها و خرس‌ها را نشان می‌دهد

معاملات آتی سه ماهه اتر در میان نهنگ‌ها و میزهای آربیتراژ محبوبیت زیادی دارد. با این حال، این قراردادهای دارای مدت زمان ثابت، معمولاً با اختلاف قیمتی جزئی نسبت به بازارهای اسپات معامله می‌شوند، که نشان می‌دهد فروشندگان برای به تاخیر انداختن تسویه حساب خود، پول بیشتری می‌خواهند. در نتیجه، قراردادهای آتی اتریوم (ETH) در بازارهای سالم باید با 5 تا 10 درصد پرمیوم سالانه معامله شوند. این وضعیت با عنوان contango شناخته می‌شود و مختص بازارهای کریپتو نیست.

پرمیوم سالانه معاملات آتی 3 ماهه اتریوم
پرمیوم سالانه معاملات آتی 3 ماهه اتریوم. منبع: Laevitas

با توجه به پرمیوم معاملات آتی که به عنوان شاخص مبنا نیز از آن یاد می‌شود، معامله‌گران حرفه‌ای در بازار اتریوم از روز 16 جولای (25 تیر) نتوانسته‌اند موضعی صعودی اتخاذ کنند. سطح فعلی 5 درصد این معیار، در حد آستانه یک سطح خنثی تا نزولی قرار دارد که نشان دهنده وضعیت تعادل در میزان تقاضا بین پوزیشن‌های خرید و فروش اهرمی است.

به علاوه، رونمایی از شبکه بیس (Base) توسط صرافی رمزارزی کوین بیس در تاریخ 9 آگوست (18 مرداد) نیز می‌تواند به چالش اتر برای عبور از مرز 1900 دلار دامن بزند. چندین تیم توسعه‌دهنده در داخل این اکوسیستم پیشنهادات خود را برای شبکه بیس (Base) اعلام کرده‌اند که در حال حاضر نسخه‌ای از صرافی غیرمتمرکز یونی سوآپ (Uniswap) را در خود جای داده است.

در حالی که چشم‌انداز صعودی اتر با احتمال تایید بالقوه یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) و پایگاه کاربری قابل توجهی که به واسطه استیبل کوین جدید پی پال ایجاد می‌شود، در حال تقویت شدن است، این شبکه خود را در رقابتی تنگاتنگ میان پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند فعلی و رقبایی با منابع فراوان می‌بیند. چنین سناریویی باعث ایجاد نوعی عدم قطعیت پیرامون انعطاف‌پذیری حمایت 1800 دلار و دشواری خروج از این کانال و شکست مقاومت 1900 دلاری شده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array