به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ابزار هوش مصنوعی Med-PaLM 2 کمپانی گوگل که برای پاسخگویی به سؤالات و مسائل پزشکی طراحی شده است از حدود 3 ماه پیش درحال سپری کردن دوره آزمایشی خود در بیمارستان‌های مختلفی از جمله Mayo Clinic می‌باشد. بیمارستان جامع Mayo Clinic یکی از برترین مراکز پزشکی در ایالات متحده آمریکاست و در ایالت‌های فلوریدا، آریزونا و مینه‌سوتا مشغول فعالیت می‌باشد.

روزنامه معتبر The Wall Street Journal در این باره نوشته که ابزار هوش مصنوعی Med-PaLM 2 یکی از نسخه‌های مدل زبانی PaLM 2 است. این مدل زبانی که چت‌بات هوش مصنوعی Bard بر محور آن بنا شده، در رویداد امسال Google I/O رونمایی و عرضه شده بود.

رسانه WSJ گزارش می‌دهد که براساس یک ایمیل رسمی و محرمانه ارسال شده توسط گوگل، این کمپانی معتقد است دستاورد علمی-پزشکی جدیدش می‌تواند در کشورهایی که “دسترسی به پزشکان حاذق و متخصص” دشوار است، به کار آید.

مدل زبانی Med-PaLM 2 بر اساس داده‌های منتخب تخصصی پزشکی تعلیم داده شده و دقیقاً به همین دلیل کمپانی گوگل باور دارد عملکرد و دقت این ابزار هوش مصنوعی از دیگر چت‌بات‌ها مانند ChatGPT، Bing و حتی Bard بهتر خواهد بود.

گوگل

دستاورد گوگل هنوز آماده عرضه عمومی نیست

همچنین در این ایمیل به برخی از کاستی‌ها و ضعف‌های مدل زبانی Med-PaLM 2 که در دیگر چت‌بات‌ها نیز مشاهده می‌شود، اشاره شده است. در روند تحقیقات این ابزار، دانشمندان و محققان متوجه تعدادی پاسخ نادرست و اطلاعات اشتباه شدند و به همین خاطر این ابزار هنوز از دقت کافی برخوردار نیست.

با این حال، در موارد دیگری مانند ارائه شواهدی مبنی بر استدلال، ایجاد پاسخ‌های مرتبط به شرح حال بیمار و عدم نمایش ادراک نادرست، مدل زبانی Med-PaLM 2 کم‌وبیش عملکردی در حد پزشکان واقعی دارد.

به استناد روزنامه WSJ، داده‌های رمزگذاری‌شده Med-PaLM 2 توسط خود مشتریان (بیماران) کنترل می‌شوند و گوگل به آن‌ها دسترسی نخواهد داشت.

براساس سخنان گرگ کورادو، مدیر ارشد بخش تحقیقاتی کمپانی گوگل، این ابزار هوش مصنوعی هنوز در مراحل آغازین خود قرار دارد و هنوز برای استفاده عمومی و فراگیر از این ابزار بسیار زود است. به باور او “استفاده از ابزارهای کارآمد هوش مصنوعی در زمینه درمان و پزشکی می‌تواند بسیار مفید و سازنده باشد”.

در رویداد Google I/O امسال اعلام شده بود که توانایی مدل زبانی جدید PaLM 2 در زمینه‌های استدلال عقل سلیم، ریاضیات و منطق بهبود چشمگیری یافته است. همچنین مهارت و کیفیت کار این مدل در کدنویسی و عیب‌یابی نیز ارتقاء یافته و از بیش از 100 زبان زنده دنیا پشتیبانی می‌کند.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array