به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «اف ایکس امپایر»، اخبار نفت خام نشان می‌دهد که در بحبوحه کاهش عرضه اوپک پلاس و افزایش تقاضای چین، قیمت‌ها به سوی سقف‌های جدیدی در حرکت است.

کاهش مداوم عرضه توسط عربستان سعودی و روسیه قیمت نفت را به یک افزایش سه جلسه‌ای سوق داد. افزایش تقاضای چین و آمارهای اقتصادی ایالات متحده، احساسات بازار را صعودی کرده است.

نگرانی‌های عرضه و تقاضای چین

قیمت نفت خام روز دوشنبه (27 شهریور) برای سومین جلسه متوالی افزایش یافت که ناشی از کاهش مداوم عرضه از سوی عربستان سعودی و روسیه، همراه با چشم‌انداز مثبت تقاضا از سوی چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان است. این روند صعودی به واسطه اقدامات تحریک‌آمیز چین در سمت تقاضا و شاخص‌های اقتصادی ایالات متحده حمایت شد.

در ساعت 05:10 به وقت گرینویچ (GMT)، شاخص وست تگزاس اینترمدیت (WTI) تحویل دسامبر با 0.47 دلار یا 0.53 درصد افزایش به 89.44 دلار رسید و نفت خام برنت تحویل دسامبر به 93.57 دلار رسید که 0.53 دلار یا 0.57 درصد افزایش داشت.

نفت خام

سیاست‌های اوپک پلاس و بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو)

بزرگترین تولیدکنندگان عضو اوپک پلاس، اعم از عربستان سعودی و روسیه توافق کرده‌اند که کاهش عرضه خود را تا پایان سال تمدید کنند. با توجه به اینکه پالایشگاه‌های بزرگ چین تولید خود را به دلیل حاشیه‌های پرسود صادراتی افزایش داده‌اند، تمرکز بیشتری بر تصمیمات آتی بانک‌های مرکزی کلیدی مانند فدرال رزرو ایالات متحده در مورد سیاست‌های نرخ بهره و همچنین انتشار داده‌های اقتصادی مهم چین وجود دارد.

نگاهی به شاخص‌های نفت برنت و WTI

هر دو شاخص نفت خام برنت و WTI برای سه هفته متوالی در حال افزایش بوده‌اند و به بالاترین سطحی رسیده‌اند که از نوامبر گذشته (2022) مشاهده نشده است. این افزایش به تنش‌های ژئوپلیتیکی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین در اوایل سال 2022 نسبت داده می‌شود.

کاهش عرضه و پیش‌بینی قیمت نفت

تحلیلگران ANZ پیش‌بینی کرده‌اند که در سه ماهه چهارم سال 2023 بازار نفت با کسری 2 میلیون بشکه‌ای در روز مواجه خواهد شد که ناشی از کاهش تولید اوپک پلاس بوده و باعث عدم تعادل بازار خواهد شد. این کسری قابل توجه ممکن است متعاقباً به کاهش ذخایر منجر شود و نگرانی‌ها را در مورد افزایش احتمالی قیمت در سال 2024 افزایش دهد. ناظران معتقدند که قیمت احتمالاً بالای 90 دلار در هر بشکه تثبیت می‌شود.

رشد تقاضای جهانی، چشم‌انداز بازار صعودی

پیش‌بینی می‌شود که تقاضای جهانی نفت به میزان 2.1 میلیون بشکه در روز رشد کند. این تخمین با پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی و سازمان کشورهای صادرکننده (اوپک) همخوانی دارد. احساسات اساسی برای بازار نفت در افق کوتاه مدت صعودی باقی مانده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Fxempire


لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array