به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ارزش بازار میم کوین جدیدی که اخیراً با نام په‌په (PEPE) روانه بازار شده است، با درپیش‌گرفتن یک روند کاهشی شدید، از اوج 1.1 میلیارد دلاری خود در روز 6 می (16 اردیبهشت)، اکنون به حدود 665.734 میلیون دلار رسیده است. این‌درحالیست که طبق داده‌های درون زنجیره‌ای موجود، برخی از نهنگ‌ها هنوز مشغول خرید این دارایی هستند.

طبق گزارش پلتفرم کوین گکو (CoinGecko)، طی چند روز گذشته، یعنی از روز ششم تا 10 می (16 تا 20 اردیبهشت)، قیمت په‌په (PEPE) بیش از 56٪ کاهش یافته و از اوج 0.00000431 دلاری خود تا مرز 0.00000193 دلار سقوط کرده است. این روند نزولی، امروز هم ادامه یافت و این میم کوین در این لحظه با 12.08درصد کاهش روزانه، با قیمت 0.00001697 دلار در حال معامله شدن است.

مارکت کپ په‌په (PEPE)
نمودار ارزش بازار په‌په (PEPE) از روز 20 آوریل. منبع: CoinGecko

بررسی دلایل سقوط په‌په (PEPE)

گزارش 8 می (18 اردیبهشت) محققان شرکت فین‌تک ماتریکس‌پورت (Matrixport)، کاهش شدید قیمت په‌په (PEPE) را به معامله‌گرانی نسبت داد که پس از لیست شدن این میم کوین در بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، یعنی بایننس، بخش زیادی از دارایی‌های خود را به سرمایه‌گذاران خرد فروختند.

علاوه بر این، در این گزارش آمده است که به‌نظرمی‌رسد بزرگترین محرک جهش نجومی قیمت په‌په (PEPE) از زمان عرضه آن در تاریخ 14 آوریل (25 فروردین)، ناشی از فعالیت معامله‌گران مستقر در آسیا باشد. بر اساس گزارش ماتریکس‌پورت، فعالیت خرید در ساعات معاملات آسیایی سهم خیره کننده 3657 درصدی را در مجموع 9071 درصد رالی ثبت شده قیمت این دارایی داشته است.

پرایس اکشن په‌په (PEPE)
پرایس اکشن په‌په (PEPE) بر اساس ساعات معاملاتی در مناطق زمانی مختلف. منبع: Matrixport

داده‌های دیگری که می‌تواند به اعتبار این نظریه اضافه کند این است که واریز اتریوم در 24 ساعت پس از لیست شدن این میم کوین در بایننس به بالاترین سطح خود رسیده است که از نوامبر 2021 (آبان 1400) بی‌سابقه بوده است.

شرکت اطلاعات بازار سنتیمنت (Santiment) گفته است این امر تا حد زیادی به این دلیل بوده است که خریداران اولیه په‌په (PEPE) با انتقال دارایی‌های خود که عمدتاً از طریق سوآپ اتر در صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی سوآپ (Uniswap) و وان اینچ (1inch) خریداری شده بود، سود خود را با اتر تضمین کردند.

در همین حال، علیرغم کاهش شدید قیمت در هفته گذشته، برخی از نهنگ‌های معروف فضای کریپتو همچنان په‌په (PEPE) را در سطوح پایین قیمت خریداری می‌کنند.

بر اساس داده‌های شرکت تحلیل بلاکچین Lookonchain، کارآفرین سابق حوزه فناوری یعنی جفری هوانگ با نام مستعار Machi Big Brother، طی چهار روز گذشته در مجموع 73.4 اتر از میم کوین په‌په (PEPE)  خریداری کرده است. در آن زمان میانگین ارزش این تعداد اتر حدود 137000 دلار و قیمت په‌په (PEPE) حدود 0.000002082 دلار بود که تقریباً 3٪ کمتر از قیمت فعلی آن است.

این درحالی است که سایر میم کوین‌ها مانند دوج کوین (DOGE) و همتای مشابه آن، شیبا اینو (SHIB) همچنان مشغول افزایش موارد کاربری خود هستند و ظاهراً هیاهوی په‌په (PEPE)  به هیچ وجه بر ارزش آنها تاثیر نداشته است.

در همین حال، تیم ناشناس توسعه دهندگان په‌په (PEPE) به وضوح اعلام کرده است که این توکن “کاملاً بی‌فایده” است. وبسایت رسمی این توکن که با مضمون قورباغه عرضه شده است، ضمن انتشار یک متن سلب مسئولیت در پایان این توکن را به شکل زیر توصیف می‌کند:

« په‌په (PEPE) یک میم کوین بدون هرگونه ارزش ذاتی یا انتظار بازگشت مالی است. هیچ تیم یا نقشه راه رسمی پشت آن وجود ندارد. این دارایی کاملاً بی‌استفاده بوده و فقط با هدف سرگرمی عرضه شده است.»

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array