به گزارش ایران دکونومی، با وجود پذیرش شرط افزایش سرعت اینترنت توسط اپراتورها، اما هنوز برخی از این قضیه گلایه دارند و این درحالیست که تعرفه‌های اینترنت بلافاصله پس از تایید وزارت ارتباطات افزایش یافت.

عیسی‌ زارع‌پور، وزیر ارتباطات، روز گذشته به مهر اعلام کرد: «ما با زیر قیمتی که اپراتورها درخواست کرده بودند موافقت کردیم و شرایطی نیز برای افزایش کیفیت پیش‌بینی کردیم و انشاالله تا خرداد سال آینده شاهد افزایش ۳۰ درصدی سرعت اینترنت همراه باشیم.»

براساس آخرین گزارش اسپید تست از سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشورها در نوامبر ۲۰۲۳، میانگین سرعت اینترنت همراه ایران ۳۱.۸۲ و اینترنت ثابت کشور ۱۲.۷۶ مگابیت بر ثانیه گزارش شده است.

در نوامبر ۲۰۲۳ میلادی میانه سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۱.۸۲ و میانه سرعت اینترنت ثابت ۱۲.۷۶ مگابیت بر ثانیه بوده است. اگرچه در این ماه، جایگاه ایران در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل نسبت به ماه قبل تغییری نکرده و همچنان رده ۷۵ است، اما در رده‌بندی میانه سرعت اینترنت ثابت، ایران یک پله سقوط کرده و در رده ۱۵۴ قرار گرفته است.

هم‌زمان با افتتاحیه نمایشگاه تلکام، نامه‌ای از اپراتورها به رئیس جمهور در خصوص درخواست افزایش تعرفه‌های اینترنت منتشر شد.

اوایل تیرماه گذشته بود که رئیس جمهور دستوری مبنی بر پیگیری کندی اینترنت به وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی صادر کرده بود که پس از یک ماه، گزارشی در این خصوص در شورای عالی فضای مجازی ارائه شد و رئیسی به عنوان رئیس این شورا دستور بررسی وضعیت اینترنت تا جلسه بعدی شورا را نیز صادر کرد تا شورا به فعالیتش ادامه دهد.

اما در راستای نامه اپراتورها، امیر محمدزاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در خصوص درخواست اپراتورها برای افزایش تعرفه اینترنت در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی تلکام گفت: «این درخواست سال‌هاست وجود دارد و ما در بازه‌های مختلف شاخص‌های ارتقای کیفیت شبکه به این اپراتورها اعلام کرده‌ایم. آنها باید بگویند آیا این شاخص‌ها را می‌توانند محقق کنند یا خیر؟»

بسته اینترنت جبرانی سرعت

سرعت اینترنت به عوامل مختلف وابسته است

در کنار نامه درخواست افزایش تعرفه، ایرانسل در غرفه خود در نمایشگاه تلکام، سرعت بالای ۶ گیگ در دانلود را تست و پس از آن از رئیس رگولاتوری درخواست امکان دسترسی به موج‌‌های میلیمتری را داشت.

براساس آنچه ایرانسل اعلام کرده، اکنون استفاده از فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز با رگولاتوری نهایی شده‌است، اما برای اینکه بتوانند این سرعت دانلود را در اختیار کاربران قرار دهند، نیاز به موج‌ های میلیمتری از جمله ۹ میلیمتری دارند.

این درخواست نشان می‌دهد که خواسته اپراتورها علاوه بر افزایش تعرفه، دسترسی به موج‌های میلیمتری نیز بوده و نباید سرعت را صرفاً از اپراتورها انتظار داشت بلکه موارد دیگری نیز از سمت رگولاتور در این امر دخیل است.

رگولاتور گزارش سرعت اینترنت را خواهد داد

چند روز پیش، مهدی روحانی نژاد، معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص افزایش سرعت اینترنت گفت: «در وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات کاملاً نظارت لحظه‌ای و دقیق روی کیفیت شبکه ارتباطی داریم و اگر مردم شکایت یا دغدغه‌‌ای داشته باشند، با ما تماس می‌گیرند و به صورت لحظه‌ای این رصد را انجام می‌دهیم. همچنین تمام مواردی که اپراتورها آن را به صورت الحاقیه پروانه تعهد کرده‌اند و ضمانت اجرایی کار را بیشتر می‌کند، به دقت رصد می‌کنیم و آن را گزارش خواهیم‌داد.

اگر اپراتورها متعهد شدند ظرف شش ماه سرعت‌شان را ۳۰ درصد افزایش بدهند، ما ظرف ۶ ماه گزارش خواهیم داد که وضعیت دی ماه مثلاً ۱۴۰۲ چقدر بوده و شش ماه بعدی آن به کجا رسیده‌است.»

حال باید منتظر گزارش رگولاتور در شش ماه آینده و عمل به تعهد اپراتورهای اینترنت در خصوص سرعت و کیفیت باشیم.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array